Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carniatto, Irene
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Bertasso, Iala Milene, Simão, Polyanna Cristina, Mangolin, Loana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393
Resumo: The present work is the result of research developed by Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE which participate as voluntarily in the project Ibero-American Technology and Society (PIEARCTS). This project is coordinated by the Universidad de las Islas Baleares in Palma de Mallorca / Spain and supported by Ministerio de Educación y Ciencia (Spain). The information was collected using a structured questionnaire applied to 397 students enrolled in courses in the city of Cascavel - PR, whose aspiration was to analyze different   opinions   about   the concrete and   complex aspects   of    science   and technology and how they relate to the society today. We analyzed five thematics related  to ST&S,  where the  alternatives were   classified   according   to   the   categories: appropriate, ingenuous and plausible. After the quali-quantitative analysis of these data it is clear that the freshman academic community has knowledge about the concepts of science and technology, the importance in everyday life, and the necessity of the intensive  study in  basic  education in  order  to  form citizens  who  may  have political, technical   and   environmental reading   of    the    problems that    surround them, including the relationship between science and its application in their lives.
id UCS-4_a3ae134e450d1af14a41ee5b31e19c34
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/393
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do ParanáInterações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade: estudo da percepção e conceitos de acadêmicos da Universidade Estadual do Oeste do ParanáConhecimentos préviosLetramento científicoxCTSPrior knowledgeScientific literacySTSThe present work is the result of research developed by Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE which participate as voluntarily in the project Ibero-American Technology and Society (PIEARCTS). This project is coordinated by the Universidad de las Islas Baleares in Palma de Mallorca / Spain and supported by Ministerio de Educación y Ciencia (Spain). The information was collected using a structured questionnaire applied to 397 students enrolled in courses in the city of Cascavel - PR, whose aspiration was to analyze different   opinions   about   the concrete and   complex aspects   of    science   and technology and how they relate to the society today. We analyzed five thematics related  to ST&S,  where the  alternatives were   classified   according   to   the   categories: appropriate, ingenuous and plausible. After the quali-quantitative analysis of these data it is clear that the freshman academic community has knowledge about the concepts of science and technology, the importance in everyday life, and the necessity of the intensive  study in  basic  education in  order  to  form citizens  who  may  have political, technical   and   environmental reading   of    the    problems that    surround them, including the relationship between science and its application in their lives.O presente trabalho é fruto da pesquisa desenvolvida pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE a qual participa como instituição voluntária na pesquisa Projeto Ibero-americano de Ciência, Tecnologia e a Sociedade (PIEARCTS), um projeto de investigação coordenado pela Universidade das Ilhas Baleares de Palma de Mallorca/Espanha apoiado pelo Ministério de Educação e Ciência (Espanha). Para o levantamento das informações aplicou-se um questionário estruturado a 397 acadêmicos, matriculados em cursos da universidade, na cidade de Cascavel - PR, cuja aspiração foi analisar opiniões distintas sobre os aspectos concretos e complexos da ciência e da tecnologia e como elas se relacionam com a sociedade atual. Foram analisadas cinco questões relacionadas à temática CT&S, em que as alternativas foram classificadas segundo as categorias: adequadas, ingênuas e plausíveis. Após analise quali-quantitativa desses dados percebe-se que a comunidade acadêmica ingressante possui conhecimento sobre os conceitos de ciência e tecnologia, seu emprego no cotidiano, bem como a necessidade de seu amplo estudo nas séries do ensino básico a fim de formar 283 Anais do II Seminário Hispano Brasileiro - CTS, p. 282-294, 2012 cidadãos que possam ter uma leitura politica, técnica e ambiental dos problemas que os cercam, compreendendo as relações entre a ciência e sua aplicação na vida.Editora Cruzeiro do Sul2012-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/39310.26843/rencima.v3i3.393Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 282-2942179-426X10.26843/rencima.v3i3reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393/331https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessCarniatto, IreneBertasso, Iala MileneSimão, Polyanna CristinaMangolin, Loana2023-04-20T20:49:48Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/393Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T20:49:48Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
Interações entre Ciência, Tecnologia e Sociedade: estudo da percepção e conceitos de acadêmicos da Universidade Estadual do Oeste do Paraná
title Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
spellingShingle Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
Carniatto, Irene
Conhecimentos prévios
Letramento científicox
CTS
Prior knowledge
Scientific literacy
STS
title_short Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
title_full Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
title_fullStr Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
title_full_unstemmed Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
title_sort Interactions between Science, Technology and Society: a study of the perception of academic and concepts of Universidade Estadual do Oeste do Paraná
author Carniatto, Irene
author_facet Carniatto, Irene
Bertasso, Iala Milene
Simão, Polyanna Cristina
Mangolin, Loana
author_role author
author2 Bertasso, Iala Milene
Simão, Polyanna Cristina
Mangolin, Loana
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carniatto, Irene
Bertasso, Iala Milene
Simão, Polyanna Cristina
Mangolin, Loana
dc.subject.por.fl_str_mv Conhecimentos prévios
Letramento científicox
CTS
Prior knowledge
Scientific literacy
STS
topic Conhecimentos prévios
Letramento científicox
CTS
Prior knowledge
Scientific literacy
STS
description The present work is the result of research developed by Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE which participate as voluntarily in the project Ibero-American Technology and Society (PIEARCTS). This project is coordinated by the Universidad de las Islas Baleares in Palma de Mallorca / Spain and supported by Ministerio de Educación y Ciencia (Spain). The information was collected using a structured questionnaire applied to 397 students enrolled in courses in the city of Cascavel - PR, whose aspiration was to analyze different   opinions   about   the concrete and   complex aspects   of    science   and technology and how they relate to the society today. We analyzed five thematics related  to ST&S,  where the  alternatives were   classified   according   to   the   categories: appropriate, ingenuous and plausible. After the quali-quantitative analysis of these data it is clear that the freshman academic community has knowledge about the concepts of science and technology, the importance in everyday life, and the necessity of the intensive  study in  basic  education in  order  to  form citizens  who  may  have political, technical   and   environmental reading   of    the    problems that    surround them, including the relationship between science and its application in their lives.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393
10.26843/rencima.v3i3.393
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v3i3.393
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393/331
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 3 n. 3 (2012): out.; 282-294
2179-426X
10.26843/rencima.v3i3
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129120952320