The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471 |
Resumo: | This work propose an inclusive Didactic Sequence (DS), covering Thermodynamics content for deaf students in common classes in the second year of high school. This is theoretical research, in which the proposal is based on Mario Bunge's theory of scientific modeling and methodologically structured according to the modeling cycles presented by David Hestenes, which can be divided into two stages: the development of the model and its implementation based on problem situations. In this way, SD can favor the active participation of students in the teaching-learning process, considering that modeling explores the visual space characteristic of the Brazilian Sign Language - Libras, enables the explanation of previous conceptions, allows the elaboration and testing of hypotheses, the manipulation of concrete materials, as well as the visualization of phenomena, providing conceptual evolution and the recognition of content in everyday situations. |
id |
UCS-4_a90621aa11c753432523612be936fd8b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4471 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf La modelación de Hestenes y la enseñanza de la termodinámica: una propuesta de secuencia didáctica inclusiva para sordosA modelagem de Hestenes e o ensino de termodinâmica: uma proposta de sequência didática inclusiva para surdos ModelosModelagemInclusãoSurdosTermodinâmicaModelsModelingInclusionDeafThermodynamicsModelosModeladoInclusiónSordoTermodinâmicaThis work propose an inclusive Didactic Sequence (DS), covering Thermodynamics content for deaf students in common classes in the second year of high school. This is theoretical research, in which the proposal is based on Mario Bunge's theory of scientific modeling and methodologically structured according to the modeling cycles presented by David Hestenes, which can be divided into two stages: the development of the model and its implementation based on problem situations. In this way, SD can favor the active participation of students in the teaching-learning process, considering that modeling explores the visual space characteristic of the Brazilian Sign Language - Libras, enables the explanation of previous conceptions, allows the elaboration and testing of hypotheses, the manipulation of concrete materials, as well as the visualization of phenomena, providing conceptual evolution and the recognition of content in everyday situations.Este trabajo tiene como objetivo proponer una Secuencia Didáctica (DS) inclusiva, que abarque contenidos de Termodinámica para estudiantes sordos en clases comunes de segundo año de secundaria. Se trata de una investigación teórica, en la cual la propuesta se basa en la teoría del modelamiento científico de Mario Bunge y se estructura metodológicamente según los ciclos de modelamiento presentados por David Hestenes, la cual se puede dividir en dos etapas: el desarrollo del modelo y su implementación en base a situaciones problemáticas. De esta manera, la SD puede favorecer la participación activa de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje, considerando que la modelación explora el espacio visual característico de la Lengua de Señas Brasileña - Libras, posibilita la explicación de concepciones previas, permite la elaboración y prueba de hipótesis, la manipulación de materiales concretos, así como la visualización de fenómenos, proporcionando la evolución conceptual y el reconocimiento de contenidos en situaciones cotidianas.Este trabalho propõe uma Sequência Didática (SD) inclusiva, abordando conteúdos de Termodinâmica para estudantes surdos de classes comuns da segunda série do Ensino Médio. Trata-se de uma pesquisa teórica, em que a proposta está fundamentada na teoria da modelagem científica de Mario Bunge e estruturada metodologicamente segundo os ciclos de modelagem apresentados por David Hestenes, os quais podem ser divididos em dois estágios: o desenvolvimento do modelo e implementação dele a partir de situações problemas. Por esta via, a SD poderá favorecer a participação ativa dos discentes no processo de ensino-aprendizagem, tendo em vista que, a modelagem explora o espaço-visual característico da Língua Brasileira de Sinais - Libras, possibilita a explicitação das concepções prévias, permite a elaboração e o teste de hipóteses, a manipulação de materiais concretos, assim como, a visualização de fenômenos, propiciando a evolução conceitual e o reconhecimento do conteúdo em situações do cotidiano.Editora Cruzeiro do Sul2023-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/447110.26843/rencima.v14n4a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-172179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471/2137https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccess Schneider , Renata Belmudes Valuthky, Jéssica GuerreiroBellucco , Alex2024-03-11T23:16:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4471Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:16:05Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf La modelación de Hestenes y la enseñanza de la termodinámica: una propuesta de secuencia didáctica inclusiva para sordos A modelagem de Hestenes e o ensino de termodinâmica: uma proposta de sequência didática inclusiva para surdos |
title |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf |
spellingShingle |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf Schneider , Renata Belmudes Modelos Modelagem Inclusão Surdos Termodinâmica Models Modeling Inclusion Deaf Thermodynamics Modelos Modelado Inclusión Sordo Termodinâmica |
title_short |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf |
title_full |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf |
title_fullStr |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf |
title_full_unstemmed |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf |
title_sort |
The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf |
author |
Schneider , Renata Belmudes |
author_facet |
Schneider , Renata Belmudes Valuthky, Jéssica Guerreiro Bellucco , Alex |
author_role |
author |
author2 |
Valuthky, Jéssica Guerreiro Bellucco , Alex |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schneider , Renata Belmudes Valuthky, Jéssica Guerreiro Bellucco , Alex |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelos Modelagem Inclusão Surdos Termodinâmica Models Modeling Inclusion Deaf Thermodynamics Modelos Modelado Inclusión Sordo Termodinâmica |
topic |
Modelos Modelagem Inclusão Surdos Termodinâmica Models Modeling Inclusion Deaf Thermodynamics Modelos Modelado Inclusión Sordo Termodinâmica |
description |
This work propose an inclusive Didactic Sequence (DS), covering Thermodynamics content for deaf students in common classes in the second year of high school. This is theoretical research, in which the proposal is based on Mario Bunge's theory of scientific modeling and methodologically structured according to the modeling cycles presented by David Hestenes, which can be divided into two stages: the development of the model and its implementation based on problem situations. In this way, SD can favor the active participation of students in the teaching-learning process, considering that modeling explores the visual space characteristic of the Brazilian Sign Language - Libras, enables the explanation of previous conceptions, allows the elaboration and testing of hypotheses, the manipulation of concrete materials, as well as the visualization of phenomena, providing conceptual evolution and the recognition of content in everyday situations. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471 10.26843/rencima.v14n4a17 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n4a17 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471/2137 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-17 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306128651190272 |