The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schneider , Renata Belmudes
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Valuthky, Jéssica Guerreiro, Bellucco , Alex
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471
Resumo: This work propose an inclusive Didactic Sequence (DS), covering Thermodynamics content for deaf students in common classes in the second year of high school. This is theoretical research, in which the proposal is based on Mario Bunge's theory of scientific modeling and methodologically structured according to the modeling cycles presented by David Hestenes, which can be divided into two stages: the development of the model and its implementation based on problem situations. In this way, SD can favor the active participation of students in the teaching-learning process, considering that modeling explores the visual space characteristic of the Brazilian Sign Language - Libras, enables the explanation of previous conceptions, allows the elaboration and testing of hypotheses, the manipulation of concrete materials, as well as the visualization of phenomena, providing conceptual evolution and the recognition of content in everyday situations.
id UCS-4_a90621aa11c753432523612be936fd8b
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4471
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf La modelación de Hestenes y la enseñanza de la termodinámica: una propuesta de secuencia didáctica inclusiva para sordosA modelagem de Hestenes e o ensino de termodinâmica: uma proposta de sequência didática inclusiva para surdos ModelosModelagemInclusãoSurdosTermodinâmicaModelsModelingInclusionDeafThermodynamicsModelosModeladoInclusiónSordoTermodinâmicaThis work propose an inclusive Didactic Sequence (DS), covering Thermodynamics content for deaf students in common classes in the second year of high school. This is theoretical research, in which the proposal is based on Mario Bunge's theory of scientific modeling and methodologically structured according to the modeling cycles presented by David Hestenes, which can be divided into two stages: the development of the model and its implementation based on problem situations. In this way, SD can favor the active participation of students in the teaching-learning process, considering that modeling explores the visual space characteristic of the Brazilian Sign Language - Libras, enables the explanation of previous conceptions, allows the elaboration and testing of hypotheses, the manipulation of concrete materials, as well as the visualization of phenomena, providing conceptual evolution and the recognition of content in everyday situations.Este trabajo tiene como objetivo proponer una Secuencia Didáctica (DS) inclusiva, que abarque contenidos de Termodinámica para estudiantes sordos en clases comunes de segundo año de secundaria. Se trata de una investigación teórica, en la cual la propuesta se basa en la teoría del modelamiento científico de Mario Bunge y se estructura metodológicamente según los ciclos de modelamiento presentados por David Hestenes, la cual se puede dividir en dos etapas: el desarrollo del modelo y su implementación en base a situaciones problemáticas. De esta manera, la SD puede favorecer la participación activa de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje, considerando que la modelación explora el espacio visual característico de la Lengua de Señas Brasileña - Libras, posibilita la explicación de concepciones previas, permite la elaboración y prueba de hipótesis, la manipulación de materiales concretos, así como la visualización de fenómenos, proporcionando la evolución conceptual y el reconocimiento de contenidos en situaciones cotidianas.Este trabalho propõe uma Sequência Didática (SD) inclusiva, abordando conteúdos de Termodinâmica para estudantes surdos de classes comuns da segunda série do Ensino Médio. Trata-se de uma pesquisa teórica, em que a proposta está fundamentada na teoria da modelagem científica de Mario Bunge e estruturada metodologicamente segundo os ciclos de modelagem apresentados por David Hestenes, os quais podem ser divididos em dois estágios: o desenvolvimento do modelo e implementação dele a partir de situações problemas. Por esta via, a SD poderá favorecer a participação ativa dos discentes no processo de ensino-aprendizagem, tendo em vista que, a modelagem explora o espaço-visual característico da Língua Brasileira de Sinais - Libras, possibilita a explicitação das concepções prévias, permite a elaboração e o teste de hipóteses, a manipulação de materiais concretos, assim como, a visualização de fenômenos, propiciando a evolução conceitual e o reconhecimento do conteúdo em situações do cotidiano.Editora Cruzeiro do Sul2023-12-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/447110.26843/rencima.v14n4a17Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-172179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471/2137https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccess Schneider , Renata Belmudes Valuthky, Jéssica GuerreiroBellucco , Alex2024-03-11T23:16:05Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4471Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2024-03-11T23:16:05Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
La modelación de Hestenes y la enseñanza de la termodinámica: una propuesta de secuencia didáctica inclusiva para sordos
A modelagem de Hestenes e o ensino de termodinâmica: uma proposta de sequência didática inclusiva para surdos
title The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
spellingShingle The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
Schneider , Renata Belmudes
Modelos
Modelagem
Inclusão
Surdos
Termodinâmica
Models
Modeling
Inclusion
Deaf
Thermodynamics
Modelos
Modelado
Inclusión
Sordo
Termodinâmica
title_short The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
title_full The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
title_fullStr The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
title_full_unstemmed The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
title_sort The modeling of Hestenes and the teaching of thermodynamics: an inclusive teaching sequence proposal for the deaf
author Schneider , Renata Belmudes
author_facet Schneider , Renata Belmudes
Valuthky, Jéssica Guerreiro
Bellucco , Alex
author_role author
author2 Valuthky, Jéssica Guerreiro
Bellucco , Alex
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schneider , Renata Belmudes
Valuthky, Jéssica Guerreiro
Bellucco , Alex
dc.subject.por.fl_str_mv Modelos
Modelagem
Inclusão
Surdos
Termodinâmica
Models
Modeling
Inclusion
Deaf
Thermodynamics
Modelos
Modelado
Inclusión
Sordo
Termodinâmica
topic Modelos
Modelagem
Inclusão
Surdos
Termodinâmica
Models
Modeling
Inclusion
Deaf
Thermodynamics
Modelos
Modelado
Inclusión
Sordo
Termodinâmica
description This work propose an inclusive Didactic Sequence (DS), covering Thermodynamics content for deaf students in common classes in the second year of high school. This is theoretical research, in which the proposal is based on Mario Bunge's theory of scientific modeling and methodologically structured according to the modeling cycles presented by David Hestenes, which can be divided into two stages: the development of the model and its implementation based on problem situations. In this way, SD can favor the active participation of students in the teaching-learning process, considering that modeling explores the visual space characteristic of the Brazilian Sign Language - Libras, enables the explanation of previous conceptions, allows the elaboration and testing of hypotheses, the manipulation of concrete materials, as well as the visualization of phenomena, providing conceptual evolution and the recognition of content in everyday situations.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471
10.26843/rencima.v14n4a17
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n4a17
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4471/2137
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 4 (2023): out./dez.; 1-17
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306128651190272