The integration between Music and Mathematics: a systematic literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Marcio Pizzi de
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3870
Resumo: This work presents a systematic review of studies published between 2002 and 2022 on the integration between Music and Mathematics in teaching and learning. The methodology of the work follows the steps developed by Moreira (2004): the choice of subject and establishment of objectives; bibliographic survey; inspectional reading; establishment and application of a reading script; organization of relevant research according to a logical criterion; critical evaluation and conclusion. The words used as descriptors were “música”, “matemática”, “educação”, “music”, “mathematics”, “education”, “música”, “matemáticas” e “educación”. The searches were carried out in the following databases: Scopus, Web of Science, Eric, Scielo and Scholar google. Finally, 18 articles were analyzed according to Gibbs (2009). It was found the excessive use of content such as numerical operations and fractions, in addition to the difficulty to create strategies that mutually enrich the learning of both Music and Mathematics.
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spelling The integration between Music and Mathematics: a systematic literature reviewLa integración entre Música y Matemáticas: una revisión sistemática de la literaturaA integração entre a Música e a Matemática: uma revisão sistemática de literaturaMúsicaMatemáticaInterdisciplinaridadeMusicMathematicsInterdisciplinarityMúsicaMatemáticasInterdisciplinariedadThis work presents a systematic review of studies published between 2002 and 2022 on the integration between Music and Mathematics in teaching and learning. The methodology of the work follows the steps developed by Moreira (2004): the choice of subject and establishment of objectives; bibliographic survey; inspectional reading; establishment and application of a reading script; organization of relevant research according to a logical criterion; critical evaluation and conclusion. The words used as descriptors were “música”, “matemática”, “educação”, “music”, “mathematics”, “education”, “música”, “matemáticas” e “educación”. The searches were carried out in the following databases: Scopus, Web of Science, Eric, Scielo and Scholar google. Finally, 18 articles were analyzed according to Gibbs (2009). It was found the excessive use of content such as numerical operations and fractions, in addition to the difficulty to create strategies that mutually enrich the learning of both Music and Mathematics.Este trabajo presenta una revisión sistemática de los estudios publicados entre 2002 y 2022 sobre la integración entre la Música y las Matemáticas en la enseñanza y el aprendizaje. La metodología del trabajo sigue los pasos desarrollados por Moreira (2004): la elección del tema y establecimiento de objetivos; relevamiento bibliográfico; lectura de inspección; establecimiento y aplicación de un guión de lectura; organización de investigaciones relevantes de acuerdo con un criterio lógico; evaluación crítica y conclusión. Las palabras utilizadas como descriptores fueron “música”, “matemática”, “educação”, “music”, “mathematics”, “education”, “música”, “matemáticas” e “educación”. Las búsquedas se realizaron en las siguientes bases de datos: Scopus, Web of Science, Eric, Scielo y Scholar google. Finalmente, se analizaron 18 artículos según Gibbs (2009). Se detectó un uso excesivo de contenidos como operaciones numéricas y fracciones, además de la dificultad de crear estrategias que enriquezcan mutuamente el aprendizaje de la Música y las Matemáticas.O presente trabalho apresenta uma revisão sistemática de estudos publicados entre 2002 e 2022 acerca da integração entre a Música e a Matemática no ensino e aprendizagem. A metodologia do trabalho segue as etapas desenvolvidas por Moreira (2004): a escolha do assunto e estabelecimento dos objetivos; levantamento bibliográfico; leitura inspecional; estabelecimento e aplicação de roteiro de leitura; organização das pesquisas relevantes segundo um critério lógico; avaliação crítica e conclusão. As palavras utilizadas como descritores foram “música”, “matemática”, “educação”, “music”, “mathematics”, “education”, “música”, “matemáticas” e “educación”. As buscas foram realizadas nas seguintes bases: Scopus; Web of Science; Eric; Scielo e Scholar Google. Finalmente, 18 artigos foram analisados segundo Gibbs (2009). Constatou-se o uso excessivo de alguns conteúdos como operações numéricas e frações, além da dificuldade de criar estratégias que enriqueçam mutuamente o aprendizado tanto da Música quanto da Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/387010.26843/rencima.v14n1a08Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-252179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3870/1930https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Marcio Pizzi de2023-01-02T14:24:28Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3870Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-02T14:24:28Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
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