Music and mathematics: a brief interdisciplinary course

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Vaz, Leonardo José Leite da Rocha
Data de Publicação: 2011
Outros Autores: Pinho, Marcos de Oliveira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Zetetiké (Online)
Texto Completo: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650
Resumo: The purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’sstudents. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, andthe formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematicianPythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will berelated to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical andvisual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractionsteaching is suggested.
id UNICAMP-21_8bc93bce5bd293beaa3b413aa5af0d6b
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646650
network_acronym_str UNICAMP-21
network_name_str Zetetiké (Online)
repository_id_str
spelling Music and mathematics: a brief interdisciplinary courseMúsica e matemática : um minicurso interdisciplinarMúsicaMatemáticaInterdisciplinaridadeEnsino de matemáticaNúmeros racionaisRazões matemáticasMúsicaMatemáticaInterdisciplinaridadeEnsino de MatemáticaNúmeros RacionaisMusicMathematicsInterdisciplinarityTeaching of mathematicsRational numbersThe purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’sstudents. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, andthe formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematicianPythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will berelated to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical andvisual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractionsteaching is suggested.O objetivo deste trabalho é propor uma alternativa de contextualização do ensino dos números racionais a alunos do Ensino Fundamental, com o auxílio de novas tecnologias: uma série de oficinas, cujo público-alvo seria formado, principalmente, por estudantes da quinta e sexta séries do Ensino Fundamental. Serão explicados os elementos básicos da música: ritmo, melodia e harmonia. Também será abordada a formação da escala ocidental de notas musicais através da experiência do matemático grego Pitágoras . Alguns dos principais elementos das ondas sonoras, como altura e freqüência, serão relacionados aos números racionais. Através de uma experiência audiovisual, que integra os raciocínios musical e visual ao raciocínio lógico-matemático, é sugerida uma nova abordagem no ensino das frações.Universidade Estadual de Campinas2011-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665010.20396/zet.v19i35.8646650Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-1942176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/13552https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/19879Brazil; 2011Brasil; 2011Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Leonardo José Leite da RochaPinho, Marcos de Oliveira2023-11-17T15:49:45Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646650Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-17T15:49:45Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false
dc.title.none.fl_str_mv Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
Música e matemática : um minicurso interdisciplinar
title Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
spellingShingle Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
Vaz, Leonardo José Leite da Rocha
Música
Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de matemática
Números racionais
Razões matemáticas
Música
Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de Matemática
Números Racionais
Music
Mathematics
Interdisciplinarity
Teaching of mathematics
Rational numbers
title_short Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
title_full Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
title_fullStr Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
title_full_unstemmed Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
title_sort Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
author Vaz, Leonardo José Leite da Rocha
author_facet Vaz, Leonardo José Leite da Rocha
Pinho, Marcos de Oliveira
author_role author
author2 Pinho, Marcos de Oliveira
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Vaz, Leonardo José Leite da Rocha
Pinho, Marcos de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de matemática
Números racionais
Razões matemáticas
Música
Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de Matemática
Números Racionais
Music
Mathematics
Interdisciplinarity
Teaching of mathematics
Rational numbers
topic Música
Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de matemática
Números racionais
Razões matemáticas
Música
Matemática
Interdisciplinaridade
Ensino de Matemática
Números Racionais
Music
Mathematics
Interdisciplinarity
Teaching of mathematics
Rational numbers
description The purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’sstudents. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, andthe formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematicianPythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will berelated to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical andvisual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractionsteaching is suggested.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
info:eu-repo/semantics/other
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650
10.20396/zet.v19i35.8646650
url https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650
identifier_str_mv 10.20396/zet.v19i35.8646650
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/13552
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/19879
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/msword
dc.coverage.none.fl_str_mv Brazil; 2011
Brasil; 2011
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194
Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194
Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194
2176-1744
reponame:Zetetiké (Online)
instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron:UNICAMP
instname_str Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
instacron_str UNICAMP
institution UNICAMP
reponame_str Zetetiké (Online)
collection Zetetiké (Online)
repository.name.fl_str_mv Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
repository.mail.fl_str_mv zetetike@unicamp.br
_version_ 1798329590283763712