Music and mathematics: a brief interdisciplinary course
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Zetetiké (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650 |
Resumo: | The purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’sstudents. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, andthe formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematicianPythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will berelated to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical andvisual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractionsteaching is suggested. |
id |
UNICAMP-21_8bc93bce5bd293beaa3b413aa5af0d6b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646650 |
network_acronym_str |
UNICAMP-21 |
network_name_str |
Zetetiké (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary courseMúsica e matemática : um minicurso interdisciplinarMúsicaMatemáticaInterdisciplinaridadeEnsino de matemáticaNúmeros racionaisRazões matemáticasMúsicaMatemáticaInterdisciplinaridadeEnsino de MatemáticaNúmeros RacionaisMusicMathematicsInterdisciplinarityTeaching of mathematicsRational numbersThe purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’sstudents. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, andthe formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematicianPythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will berelated to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical andvisual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractionsteaching is suggested.O objetivo deste trabalho é propor uma alternativa de contextualização do ensino dos números racionais a alunos do Ensino Fundamental, com o auxílio de novas tecnologias: uma série de oficinas, cujo público-alvo seria formado, principalmente, por estudantes da quinta e sexta séries do Ensino Fundamental. Serão explicados os elementos básicos da música: ritmo, melodia e harmonia. Também será abordada a formação da escala ocidental de notas musicais através da experiência do matemático grego Pitágoras . Alguns dos principais elementos das ondas sonoras, como altura e freqüência, serão relacionados aos números racionais. Através de uma experiência audiovisual, que integra os raciocínios musical e visual ao raciocínio lógico-matemático, é sugerida uma nova abordagem no ensino das frações.Universidade Estadual de Campinas2011-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoinfo:eu-repo/semantics/otherapplication/pdfapplication/mswordhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/864665010.20396/zet.v19i35.8646650Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-1942176-1744reponame:Zetetiké (Online)instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)instacron:UNICAMPporhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/13552https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/19879Brazil; 2011Brasil; 2011Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVaz, Leonardo José Leite da RochaPinho, Marcos de Oliveira2023-11-17T15:49:45Zoai:ojs.periodicos.sbu.unicamp.br:article/8646650Revistahttp://www.fe.unicamp.br/zetetike/PUBhttps://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/oaizetetike@unicamp.br2176-17440104-4877opendoar:2023-11-17T15:49:45Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course Música e matemática : um minicurso interdisciplinar |
title |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course |
spellingShingle |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course Vaz, Leonardo José Leite da Rocha Música Matemática Interdisciplinaridade Ensino de matemática Números racionais Razões matemáticas Música Matemática Interdisciplinaridade Ensino de Matemática Números Racionais Music Mathematics Interdisciplinarity Teaching of mathematics Rational numbers |
title_short |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course |
title_full |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course |
title_fullStr |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course |
title_full_unstemmed |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course |
title_sort |
Music and mathematics: a brief interdisciplinary course |
author |
Vaz, Leonardo José Leite da Rocha |
author_facet |
Vaz, Leonardo José Leite da Rocha Pinho, Marcos de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Pinho, Marcos de Oliveira |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vaz, Leonardo José Leite da Rocha Pinho, Marcos de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Música Matemática Interdisciplinaridade Ensino de matemática Números racionais Razões matemáticas Música Matemática Interdisciplinaridade Ensino de Matemática Números Racionais Music Mathematics Interdisciplinarity Teaching of mathematics Rational numbers |
topic |
Música Matemática Interdisciplinaridade Ensino de matemática Números racionais Razões matemáticas Música Matemática Interdisciplinaridade Ensino de Matemática Números Racionais Music Mathematics Interdisciplinarity Teaching of mathematics Rational numbers |
description |
The purpose of this work is proposing an alternative for the teaching of rational numbers,with help from new technologies: a set of workshops, directioned for Fifth and Sixth grades’sstudents. It will be explained the basic elements of the Music: rhythm, melody and harmony, andthe formation of the western musical scale, through the experience from the Greek mathematicianPythagoras. Some of the principal elements of the sound waves, like height and frequency, will berelated to rational numbers. Through an audiovisual experience, that integrates the musical andvisual ratiocination and the logical-mathematical ratiocination, a new approach to the fractionsteaching is suggested. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-08-17 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Texto info:eu-repo/semantics/other |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650 10.20396/zet.v19i35.8646650 |
url |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650 |
identifier_str_mv |
10.20396/zet.v19i35.8646650 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/13552 https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646650/19879 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/msword |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
Brazil; 2011 Brasil; 2011 |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Estadual de Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Zetetike; Vol. 19 No. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194 Zetetike; Vol. 19 Núm. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194 Zetetike; v. 19 n. 1 (2011): jan./jun. [35]; 179-194 2176-1744 reponame:Zetetiké (Online) instname:Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) instacron:UNICAMP |
instname_str |
Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
instacron_str |
UNICAMP |
institution |
UNICAMP |
reponame_str |
Zetetiké (Online) |
collection |
Zetetiké (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Zetetiké (Online) - Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) |
repository.mail.fl_str_mv |
zetetike@unicamp.br |
_version_ |
1798329590283763712 |