Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Maria Valgerlene de Souza
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Simões Neto, José Euzebio, Silva, Flávia Cristiane Vieira da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009
Resumo: The aims of this article was to analyze the conceptions of a science teacher of basic level about work with problem-situations, based on a proposal of individual formation experience, elaborated considering the construction, application and evaluation of problem-situations in science teaching. The data were collected from the observations made during the individual formation, from the application of questionnaires and from the semi-structured interview and subsequently analyzed. We carried out the research a science teacher of fundamental level of the public network of Pernambuco, in Calumbi, Pajeú countryside. The different activities carried out allowed the teacher to reflect on and better understand the use of problem-situations as a didactic strategy, in addition to allowing them to experience and discuss the use of problem-situations as a didactic strategy for teaching science.
id UCS-4_b86dcbda3c2e816cefe4c2729058d2a3
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1009
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Concepts of a Science teacher on the use of problem-situationsConcepções de uma professora de Ciências sobre o uso de situações-problemaEnsino de CiênciasConcepçõesSituações-ProblemaScience TeachingConceptionsProblem-SituationsThe aims of this article was to analyze the conceptions of a science teacher of basic level about work with problem-situations, based on a proposal of individual formation experience, elaborated considering the construction, application and evaluation of problem-situations in science teaching. The data were collected from the observations made during the individual formation, from the application of questionnaires and from the semi-structured interview and subsequently analyzed. We carried out the research a science teacher of fundamental level of the public network of Pernambuco, in Calumbi, Pajeú countryside. The different activities carried out allowed the teacher to reflect on and better understand the use of problem-situations as a didactic strategy, in addition to allowing them to experience and discuss the use of problem-situations as a didactic strategy for teaching science.O objetivo desse artigo foi analisar as concepções de uma professora de ciências do nível fundamental sobre o trabalho com situações-problema, a partir de uma proposta de experiência formativa individual, elaborada considerando a construção, a aplicação e a avaliação de situações-problema no ensino de ciências. Os dados foram coletados a partir das observações feitas durante a formação individual, da aplicação de questionários e da realização de entrevista semiestruturada e posteriormente analisados. Realizamos a pesquisa uma professora de ciências do Ensino Fundamental da rede pública estadual de Pernambuco, em Calumbi, Sertão do Pajeú. As diferentes atividades realizadas permitiram ao docente uma reflexão e melhor compreensão do uso de situações-problema como estratégia didática, além de ter permitido vivenciar e discutir a utilização de situações-problema como estratégia didática para o ensino de ciências.Editora Cruzeiro do Sul2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/100910.26843/rencima.v8i2.1009Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2017): abr./jun.; 14-272179-426X10.26843/rencima.v8i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009/881https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Valgerlene de SouzaSimões Neto, José EuzebioSilva, Flávia Cristiane Vieira da2023-04-20T22:32:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1009Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:32:22Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
Concepções de uma professora de Ciências sobre o uso de situações-problema
title Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
spellingShingle Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
Lima, Maria Valgerlene de Souza
Ensino de Ciências
Concepções
Situações-Problema
Science Teaching
Conceptions
Problem-Situations
title_short Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
title_full Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
title_fullStr Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
title_full_unstemmed Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
title_sort Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
author Lima, Maria Valgerlene de Souza
author_facet Lima, Maria Valgerlene de Souza
Simões Neto, José Euzebio
Silva, Flávia Cristiane Vieira da
author_role author
author2 Simões Neto, José Euzebio
Silva, Flávia Cristiane Vieira da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Maria Valgerlene de Souza
Simões Neto, José Euzebio
Silva, Flávia Cristiane Vieira da
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Concepções
Situações-Problema
Science Teaching
Conceptions
Problem-Situations
topic Ensino de Ciências
Concepções
Situações-Problema
Science Teaching
Conceptions
Problem-Situations
description The aims of this article was to analyze the conceptions of a science teacher of basic level about work with problem-situations, based on a proposal of individual formation experience, elaborated considering the construction, application and evaluation of problem-situations in science teaching. The data were collected from the observations made during the individual formation, from the application of questionnaires and from the semi-structured interview and subsequently analyzed. We carried out the research a science teacher of fundamental level of the public network of Pernambuco, in Calumbi, Pajeú countryside. The different activities carried out allowed the teacher to reflect on and better understand the use of problem-situations as a didactic strategy, in addition to allowing them to experience and discuss the use of problem-situations as a didactic strategy for teaching science.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009
10.26843/rencima.v8i2.1009
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v8i2.1009
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009/881
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2017): abr./jun.; 14-27
2179-426X
10.26843/rencima.v8i2
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129277190144