Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009 |
Resumo: | The aims of this article was to analyze the conceptions of a science teacher of basic level about work with problem-situations, based on a proposal of individual formation experience, elaborated considering the construction, application and evaluation of problem-situations in science teaching. The data were collected from the observations made during the individual formation, from the application of questionnaires and from the semi-structured interview and subsequently analyzed. We carried out the research a science teacher of fundamental level of the public network of Pernambuco, in Calumbi, Pajeú countryside. The different activities carried out allowed the teacher to reflect on and better understand the use of problem-situations as a didactic strategy, in addition to allowing them to experience and discuss the use of problem-situations as a didactic strategy for teaching science. |
id |
UCS-4_b86dcbda3c2e816cefe4c2729058d2a3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1009 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situationsConcepções de uma professora de Ciências sobre o uso de situações-problemaEnsino de CiênciasConcepçõesSituações-ProblemaScience TeachingConceptionsProblem-SituationsThe aims of this article was to analyze the conceptions of a science teacher of basic level about work with problem-situations, based on a proposal of individual formation experience, elaborated considering the construction, application and evaluation of problem-situations in science teaching. The data were collected from the observations made during the individual formation, from the application of questionnaires and from the semi-structured interview and subsequently analyzed. We carried out the research a science teacher of fundamental level of the public network of Pernambuco, in Calumbi, Pajeú countryside. The different activities carried out allowed the teacher to reflect on and better understand the use of problem-situations as a didactic strategy, in addition to allowing them to experience and discuss the use of problem-situations as a didactic strategy for teaching science.O objetivo desse artigo foi analisar as concepções de uma professora de ciências do nível fundamental sobre o trabalho com situações-problema, a partir de uma proposta de experiência formativa individual, elaborada considerando a construção, a aplicação e a avaliação de situações-problema no ensino de ciências. Os dados foram coletados a partir das observações feitas durante a formação individual, da aplicação de questionários e da realização de entrevista semiestruturada e posteriormente analisados. Realizamos a pesquisa uma professora de ciências do Ensino Fundamental da rede pública estadual de Pernambuco, em Calumbi, Sertão do Pajeú. As diferentes atividades realizadas permitiram ao docente uma reflexão e melhor compreensão do uso de situações-problema como estratégia didática, além de ter permitido vivenciar e discutir a utilização de situações-problema como estratégia didática para o ensino de ciências.Editora Cruzeiro do Sul2017-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/100910.26843/rencima.v8i2.1009Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2017): abr./jun.; 14-272179-426X10.26843/rencima.v8i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009/881https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Maria Valgerlene de SouzaSimões Neto, José EuzebioSilva, Flávia Cristiane Vieira da2023-04-20T22:32:22Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1009Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T22:32:22Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations Concepções de uma professora de Ciências sobre o uso de situações-problema |
title |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations |
spellingShingle |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations Lima, Maria Valgerlene de Souza Ensino de Ciências Concepções Situações-Problema Science Teaching Conceptions Problem-Situations |
title_short |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations |
title_full |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations |
title_fullStr |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations |
title_full_unstemmed |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations |
title_sort |
Concepts of a Science teacher on the use of problem-situations |
author |
Lima, Maria Valgerlene de Souza |
author_facet |
Lima, Maria Valgerlene de Souza Simões Neto, José Euzebio Silva, Flávia Cristiane Vieira da |
author_role |
author |
author2 |
Simões Neto, José Euzebio Silva, Flávia Cristiane Vieira da |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Maria Valgerlene de Souza Simões Neto, José Euzebio Silva, Flávia Cristiane Vieira da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Concepções Situações-Problema Science Teaching Conceptions Problem-Situations |
topic |
Ensino de Ciências Concepções Situações-Problema Science Teaching Conceptions Problem-Situations |
description |
The aims of this article was to analyze the conceptions of a science teacher of basic level about work with problem-situations, based on a proposal of individual formation experience, elaborated considering the construction, application and evaluation of problem-situations in science teaching. The data were collected from the observations made during the individual formation, from the application of questionnaires and from the semi-structured interview and subsequently analyzed. We carried out the research a science teacher of fundamental level of the public network of Pernambuco, in Calumbi, Pajeú countryside. The different activities carried out allowed the teacher to reflect on and better understand the use of problem-situations as a didactic strategy, in addition to allowing them to experience and discuss the use of problem-situations as a didactic strategy for teaching science. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009 10.26843/rencima.v8i2.1009 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v8i2.1009 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/1009/881 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 8 n. 2 (2017): abr./jun.; 14-27 2179-426X 10.26843/rencima.v8i2 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129277190144 |