Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Breno Dias
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Alex Kidd da Silva, Trevisan, Inês
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2610
Resumo: The purpose of this experience report is to reflect on some of the main challenges when planning and executing pedagogical activities in initial training of teaching practice in Chemistry, focusing on non-formal educational spaces. The intervention took place in a Reference and Social Assistance Center (CRAS) in the municipality of Barcarena-PA, involving adolescents, in a didactic sequence that had soda as its central theme. It is a qualitative approach that involved discursive textual analysis to interpret the empirical material and the facts experienced in the logbook. As a result, some challenges were evidenced in the first academic incursion of academics when experiencing the practices in non-formal spaces, the challenges being categorized into structural and pedagogical, pointing out alternatives for overcoming them. However, it is considered feasible to develop teaching activities in a non-formal space, as there are several ways to organize attractive activities with strategies that favor interactive moments.
id UCS-4_b9e327dd66b9f512786d10b5c5326fd2
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2610
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers trainingO CRAS como espaço não formal no ensino de Química: reflexões de desafios na formação docenteEspaços não formaisEnsino e aprendizagem em químicaFormação de professoresNon formal spacesChemistry Teaching-learningTeachers trainingThe purpose of this experience report is to reflect on some of the main challenges when planning and executing pedagogical activities in initial training of teaching practice in Chemistry, focusing on non-formal educational spaces. The intervention took place in a Reference and Social Assistance Center (CRAS) in the municipality of Barcarena-PA, involving adolescents, in a didactic sequence that had soda as its central theme. It is a qualitative approach that involved discursive textual analysis to interpret the empirical material and the facts experienced in the logbook. As a result, some challenges were evidenced in the first academic incursion of academics when experiencing the practices in non-formal spaces, the challenges being categorized into structural and pedagogical, pointing out alternatives for overcoming them. However, it is considered feasible to develop teaching activities in a non-formal space, as there are several ways to organize attractive activities with strategies that favor interactive moments.O objetivo deste relato de experiência é refletir sobre alguns dos principais desafios presentes ao planejar e executar atividades pedagógicas em Química na prática docente em formação inicial, tendo como foco os espaços não formais de educação. A intervenção aconteceu em um Cento de Referência e Assistência Social (CRAS) no município de Barcarena-PA, envolvendo adolescentes, em uma sequência didática que tinha como tema central o refrigerante. Trata-se de uma abordagem qualitativa que envolveu análise textual discursiva para interpretação do material empírico e dos fatos vivenciados no diário de bordo. Como resultado, evidenciou-se alguns desafios na primeira incursão docente de acadêmicos ao vivenciar as práticas em espaços não formais, sendo os desafios categorizados em estruturais e pedagógicos, apontando ainda alternativas para sua superação. Todavia, considera-se viável desenvolver atividades de ensino em espaço não formal, pois várias são as maneiras de se organizar atividades atrativas com estratégias que privilegiam momentos interativos.Editora Cruzeiro do Sul2020-11-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/261010.26843/10.26843/rencima.v11i7.2610Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 11 n. 7 (2020): nov.; 255-2752179-426X10.26843/10.26843/rencima.v11i7reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2610/1419https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, Breno DiasSouza, Alex Kidd da SilvaTrevisan, Inês2023-05-12T18:13:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2610Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T18:13:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
O CRAS como espaço não formal no ensino de Química: reflexões de desafios na formação docente
title Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
spellingShingle Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
Rodrigues, Breno Dias
Espaços não formais
Ensino e aprendizagem em química
Formação de professores
Non formal spaces
Chemistry Teaching-learning
Teachers training
title_short Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
title_full Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
title_fullStr Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
title_full_unstemmed Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
title_sort Cras as non-formal space in Chemistry teaching: reflections of challenges inteachers training
author Rodrigues, Breno Dias
author_facet Rodrigues, Breno Dias
Souza, Alex Kidd da Silva
Trevisan, Inês
author_role author
author2 Souza, Alex Kidd da Silva
Trevisan, Inês
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Breno Dias
Souza, Alex Kidd da Silva
Trevisan, Inês
dc.subject.por.fl_str_mv Espaços não formais
Ensino e aprendizagem em química
Formação de professores
Non formal spaces
Chemistry Teaching-learning
Teachers training
topic Espaços não formais
Ensino e aprendizagem em química
Formação de professores
Non formal spaces
Chemistry Teaching-learning
Teachers training
description The purpose of this experience report is to reflect on some of the main challenges when planning and executing pedagogical activities in initial training of teaching practice in Chemistry, focusing on non-formal educational spaces. The intervention took place in a Reference and Social Assistance Center (CRAS) in the municipality of Barcarena-PA, involving adolescents, in a didactic sequence that had soda as its central theme. It is a qualitative approach that involved discursive textual analysis to interpret the empirical material and the facts experienced in the logbook. As a result, some challenges were evidenced in the first academic incursion of academics when experiencing the practices in non-formal spaces, the challenges being categorized into structural and pedagogical, pointing out alternatives for overcoming them. However, it is considered feasible to develop teaching activities in a non-formal space, as there are several ways to organize attractive activities with strategies that favor interactive moments.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-11-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2610
10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2610
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2610
identifier_str_mv 10.26843/10.26843/rencima.v11i7.2610
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2610/1419
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 11 n. 7 (2020): nov.; 255-275
2179-426X
10.26843/10.26843/rencima.v11i7
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306131682623488