Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Michel Corci
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Fusinato, Polonia Altoé
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895
Resumo: The teaching of Physics has often performed by presenting concepts, laws and formulas, in a disjointed manner, distanced from the world lived by the students. This learning format requires the memorization only student who is temporarily through repetition of similar problems. This paper discusses some aspects of Mathematical Modelling in the teaching of Physics in the course of full degree in Mathematics as a tool that can lead students to a learning of mathematics and physics content relating them effectively with everyday situations.
id UCS-4_d7bcb21e245cc89542b5c0a3ecac072c
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/895
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of PhysicsA utilização da modelagem matemática como encaminhamento metodológico no ensino de FísicaExperimentaçãoModelagem MatemáticaEnsino FísicaExperimentationMathematical ModelingPhysical EducationThe teaching of Physics has often performed by presenting concepts, laws and formulas, in a disjointed manner, distanced from the world lived by the students. This learning format requires the memorization only student who is temporarily through repetition of similar problems. This paper discusses some aspects of Mathematical Modelling in the teaching of Physics in the course of full degree in Mathematics as a tool that can lead students to a learning of mathematics and physics content relating them effectively with everyday situations.O ensino de Física tem sido realizado de forma meramente mecânica (tradicional) em todos os níveis de ensino, ou seja, aula expositiva com resolução de exercícios padrão que visam instrumentalizar os algoritmos de resolução característicos de cada problema. Esta metodologia conduz o aluno à mera memorização temporária por meio da repetição de problemas parecidos. A aprendizagem dos alunos ocorre quando os novos conhecimentos, discutidos pelo professor, venham se relacionar e interagir com a estrutura cognitiva existente somando e servindo de suporte para novas informações. Este trabalho pretende discutir alguns aspectos da modelagem matemática no ensino e aprendizagem de Física no curso de licenciatura plena em Matemática como ferramenta que conduz o aluno a uma aprendizagem efetiva dos conteúdos de Matemática e Física além de promover a interdisciplinaridade e contribuir para a formação da consciência crítica do futuro cidadão.Editora Cruzeiro do Sul2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/89510.26843/rencima.v6i2.895Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 6 n. 2 (2015): jan./jun.; 86-962179-426X10.26843/rencima.v6i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895/786https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Michel CorciFusinato, Polonia Altoé2023-04-20T21:42:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/895Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:42:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
A utilização da modelagem matemática como encaminhamento metodológico no ensino de Física
title Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
spellingShingle Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
Batista, Michel Corci
Experimentação
Modelagem Matemática
Ensino Física
Experimentation
Mathematical Modeling
Physical Education
title_short Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
title_full Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
title_fullStr Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
title_full_unstemmed Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
title_sort Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
author Batista, Michel Corci
author_facet Batista, Michel Corci
Fusinato, Polonia Altoé
author_role author
author2 Fusinato, Polonia Altoé
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Michel Corci
Fusinato, Polonia Altoé
dc.subject.por.fl_str_mv Experimentação
Modelagem Matemática
Ensino Física
Experimentation
Mathematical Modeling
Physical Education
topic Experimentação
Modelagem Matemática
Ensino Física
Experimentation
Mathematical Modeling
Physical Education
description The teaching of Physics has often performed by presenting concepts, laws and formulas, in a disjointed manner, distanced from the world lived by the students. This learning format requires the memorization only student who is temporarily through repetition of similar problems. This paper discusses some aspects of Mathematical Modelling in the teaching of Physics in the course of full degree in Mathematics as a tool that can lead students to a learning of mathematics and physics content relating them effectively with everyday situations.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895
10.26843/rencima.v6i2.895
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v6i2.895
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895/786
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 6 n. 2 (2015): jan./jun.; 86-96
2179-426X
10.26843/rencima.v6i2
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306129247830016