Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895 |
Resumo: | The teaching of Physics has often performed by presenting concepts, laws and formulas, in a disjointed manner, distanced from the world lived by the students. This learning format requires the memorization only student who is temporarily through repetition of similar problems. This paper discusses some aspects of Mathematical Modelling in the teaching of Physics in the course of full degree in Mathematics as a tool that can lead students to a learning of mathematics and physics content relating them effectively with everyday situations. |
id |
UCS-4_d7bcb21e245cc89542b5c0a3ecac072c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/895 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of PhysicsA utilização da modelagem matemática como encaminhamento metodológico no ensino de FísicaExperimentaçãoModelagem MatemáticaEnsino FísicaExperimentationMathematical ModelingPhysical EducationThe teaching of Physics has often performed by presenting concepts, laws and formulas, in a disjointed manner, distanced from the world lived by the students. This learning format requires the memorization only student who is temporarily through repetition of similar problems. This paper discusses some aspects of Mathematical Modelling in the teaching of Physics in the course of full degree in Mathematics as a tool that can lead students to a learning of mathematics and physics content relating them effectively with everyday situations.O ensino de Física tem sido realizado de forma meramente mecânica (tradicional) em todos os níveis de ensino, ou seja, aula expositiva com resolução de exercícios padrão que visam instrumentalizar os algoritmos de resolução característicos de cada problema. Esta metodologia conduz o aluno à mera memorização temporária por meio da repetição de problemas parecidos. A aprendizagem dos alunos ocorre quando os novos conhecimentos, discutidos pelo professor, venham se relacionar e interagir com a estrutura cognitiva existente somando e servindo de suporte para novas informações. Este trabalho pretende discutir alguns aspectos da modelagem matemática no ensino e aprendizagem de Física no curso de licenciatura plena em Matemática como ferramenta que conduz o aluno a uma aprendizagem efetiva dos conteúdos de Matemática e Física além de promover a interdisciplinaridade e contribuir para a formação da consciência crítica do futuro cidadão.Editora Cruzeiro do Sul2015-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/89510.26843/rencima.v6i2.895Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 6 n. 2 (2015): jan./jun.; 86-962179-426X10.26843/rencima.v6i2reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895/786https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Michel CorciFusinato, Polonia Altoé2023-04-20T21:42:08Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/895Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-20T21:42:08Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics A utilização da modelagem matemática como encaminhamento metodológico no ensino de Física |
title |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics |
spellingShingle |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics Batista, Michel Corci Experimentação Modelagem Matemática Ensino Física Experimentation Mathematical Modeling Physical Education |
title_short |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics |
title_full |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics |
title_fullStr |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics |
title_full_unstemmed |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics |
title_sort |
Use of mathematical modeling as routing methodology in teaching of Physics |
author |
Batista, Michel Corci |
author_facet |
Batista, Michel Corci Fusinato, Polonia Altoé |
author_role |
author |
author2 |
Fusinato, Polonia Altoé |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Batista, Michel Corci Fusinato, Polonia Altoé |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Experimentação Modelagem Matemática Ensino Física Experimentation Mathematical Modeling Physical Education |
topic |
Experimentação Modelagem Matemática Ensino Física Experimentation Mathematical Modeling Physical Education |
description |
The teaching of Physics has often performed by presenting concepts, laws and formulas, in a disjointed manner, distanced from the world lived by the students. This learning format requires the memorization only student who is temporarily through repetition of similar problems. This paper discusses some aspects of Mathematical Modelling in the teaching of Physics in the course of full degree in Mathematics as a tool that can lead students to a learning of mathematics and physics content relating them effectively with everyday situations. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895 10.26843/rencima.v6i2.895 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v6i2.895 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/895/786 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 6 n. 2 (2015): jan./jun.; 86-96 2179-426X 10.26843/rencima.v6i2 reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306129247830016 |