Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845 |
Resumo: | This work is a clipping of a master’s dissertation that was conducted based on qualitative and exploratory research and whose object of study was the Set of Rational Numbers and their different personalities. In order to better know the trajectory of this set and the way it is exposed in the books directed to Basic Education by the Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, presents an analysis of the examples that address this theme of the collection A Conquista da Matemática during the period 1980-2020. In this sense, we considered what the official documents of each era pointed out in relation to the theme, namely, Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC). With this analysis it was possible to notice that the collection underwent significant modifications in each change of guiding documents, however, collections of different decades, but of the same curricular orientation maintained the same characteristics. |
id |
UCS-4_dd0773d5196f1cb6eec63a1847993a8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020Números racionales y documentos orientadores: lo que nos muestran los libros del PNLD en el período 1980 - 2020Números racionais e os documentos norteadores: o que nos mostram os livros do PNLD no período de 1980 – 2020Números RacionaisLivros DidáticosDocumentos NorteadoresRational NumbersTextbooksGuiding DocumentsNúmeros RacionalesLibros DidácticosDocumentos OrientadoresThis work is a clipping of a master’s dissertation that was conducted based on qualitative and exploratory research and whose object of study was the Set of Rational Numbers and their different personalities. In order to better know the trajectory of this set and the way it is exposed in the books directed to Basic Education by the Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, presents an analysis of the examples that address this theme of the collection A Conquista da Matemática during the period 1980-2020. In this sense, we considered what the official documents of each era pointed out in relation to the theme, namely, Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC). With this analysis it was possible to notice that the collection underwent significant modifications in each change of guiding documents, however, collections of different decades, but of the same curricular orientation maintained the same characteristics.Este trabajo es un recorte de una tesis de maestría que fue realizada con base en la investigación cualitativa y exploratoria y que tuvo como objeto de estudio el Conjunto de los Números Racionales y sus diferentes personalidades. Con el fin de conocer mejor la trayectoria de este conjunto y la forma como se expone en los libros dirigidos a la Educación Básica por el Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, se presenta un análisis de los ejemplares que abordan tal tema de la colección A Conquista da Matemática durante el período 1980-2020. En ese sentido, se consideró lo que los documentos oficiales de cada época apuntaron en relación al tema, a saber, las Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) y Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Con ese análisis fue posible percibir que la colección pasó por modificaciones significativas en cada alteración de documentos norteadores, sin embargo, colecciones de décadas diferentes, pero de la misma orientación curricular mantuvieron las mismas características.Este trabalho é um recorte de uma dissertação de mestrado que foi realizada com base na pesquisa qualitativa e exploratória e que teve como objeto de estudo o Conjunto dos Números Racionais e suas diferentes personalidades. Com o intuito de melhor conhecer a trajetória desse conjunto e a forma como ele é exposto nos livros direcionados à Educação Básica pelo Plano Nacional do Livro e do Material Didático – PNLD, apresenta-se uma análise dos exemplares que abordam tal tema da coleção A Conquista da Matemática durante o período de 1980-2020. Nesse sentido, considerou-se o que os documentos oficiais de cada época apontaram em relação ao tema, a saber, as Propostas Curriculares Oficiais, os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Com essa análise foi possível perceber que a coleção passou por modificações significativas em cada alteração de documentos norteadores, porém, coleções de décadas diferentes, mas de mesma orientação curricular mantiveram as mesmas características.Editora Cruzeiro do Sul2022-09-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/384510.26843/rencima.v13n4a23Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-242179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845/1815https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessIora, MaisaNoguti, Fabiane Cristina Höpner2023-04-22T01:18:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3845Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-22T01:18:34Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 Números racionales y documentos orientadores: lo que nos muestran los libros del PNLD en el período 1980 - 2020 Números racionais e os documentos norteadores: o que nos mostram os livros do PNLD no período de 1980 – 2020 |
title |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 |
spellingShingle |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 Iora, Maisa Números Racionais Livros Didáticos Documentos Norteadores Rational Numbers Textbooks Guiding Documents Números Racionales Libros Didácticos Documentos Orientadores |
title_short |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 |
title_full |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 |
title_fullStr |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 |
title_full_unstemmed |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 |
title_sort |
Rational numbers and their guiding documents: what the PNLD books show us in the period 1980 – 2020 |
author |
Iora, Maisa |
author_facet |
Iora, Maisa Noguti, Fabiane Cristina Höpner |
author_role |
author |
author2 |
Noguti, Fabiane Cristina Höpner |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Iora, Maisa Noguti, Fabiane Cristina Höpner |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Números Racionais Livros Didáticos Documentos Norteadores Rational Numbers Textbooks Guiding Documents Números Racionales Libros Didácticos Documentos Orientadores |
topic |
Números Racionais Livros Didáticos Documentos Norteadores Rational Numbers Textbooks Guiding Documents Números Racionales Libros Didácticos Documentos Orientadores |
description |
This work is a clipping of a master’s dissertation that was conducted based on qualitative and exploratory research and whose object of study was the Set of Rational Numbers and their different personalities. In order to better know the trajectory of this set and the way it is exposed in the books directed to Basic Education by the Plano Nacional do Livro e do Material Didático - PNLD, presents an analysis of the examples that address this theme of the collection A Conquista da Matemática during the period 1980-2020. In this sense, we considered what the official documents of each era pointed out in relation to the theme, namely, Propostas Curriculares Oficiais, Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) and Base Nacional Comum Curricular (BNCC). With this analysis it was possible to notice that the collection underwent significant modifications in each change of guiding documents, however, collections of different decades, but of the same curricular orientation maintained the same characteristics. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845 10.26843/rencima.v13n4a23 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v13n4a23 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3845/1815 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 13 n. 4 (2022): jul./set.; 1-24 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133618294784 |