Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Malheiros, Ana Paula dos Santos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Souza, Lahis Braga, Forner, Régis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925
Resumo: This paper presents the understanding of looks of Basic Education teachers of Sao Paulo state educational public schools, participants of a continuous formation course, about the possibilities of Modeling in Mathematics classes. The research was based on the qualitative paradigm and data presented are from a questionnaire answered by teachers at the end of the course. Our analysis indicates that teachers are interested in the potentialities of Modeling, based on experiences made in the course, anchored in praxis, in a Freirean perspective, but actions that are closer to schools and more lasting must be carried out so that teachers feel more secure in taking modeling activities to their classes. It also reveals that the entire school community must get involved so that Modeling practices can happen in schools. Therefore, we understand that such results can contribute to reflect on ways for Modeling to be present in Mathematics classes.
id UCS-4_dfd73b06e48795468f1964a903b8fd97
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2925
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classesLas visiones de los profesores sobre las posibilidades del Modelagem en las clases de MatemáticasOlhares de docentes sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de MatemáticaEducação MatemáticaModelagem MatemáticaFormação ContinuadaEducação BásicaMathematics EducationMathematical ModelingContinuing EducationBasic EducationEducación MatemáticaModelación MatemáticaEducación ContinuaEducación BásicaThis paper presents the understanding of looks of Basic Education teachers of Sao Paulo state educational public schools, participants of a continuous formation course, about the possibilities of Modeling in Mathematics classes. The research was based on the qualitative paradigm and data presented are from a questionnaire answered by teachers at the end of the course. Our analysis indicates that teachers are interested in the potentialities of Modeling, based on experiences made in the course, anchored in praxis, in a Freirean perspective, but actions that are closer to schools and more lasting must be carried out so that teachers feel more secure in taking modeling activities to their classes. It also reveals that the entire school community must get involved so that Modeling practices can happen in schools. Therefore, we understand that such results can contribute to reflect on ways for Modeling to be present in Mathematics classes.Este artículo presenta una comprensión sobre las visiones de los profesores de la Educación Básica de la red pública del estado de São Paulo, participantes de un curso de educación continua, sobre las posibilidades de uso del Modelagem en las clases de matemáticas. La investigación realizada se basó en el paradigma es cualitativo y los datos presentados provienen de un cuestionario que fue respondido por los docentes al final de este curso. Nuestro análisis indica que los profesores están interesados en las potencialidades del Modelagem, a partir de las experiencias, ancladas en la praxis, en una perspectiva freireana, pero que es necesario que se lleven a cabo acciones más cercanas a las escuelas, y más duraderas, para que los docentes se sientan más seguros en llevar actividades de este tipo a sus clases. También revela que toda la comunidad escolar necesita involucrarse para que las prácticas del Modelagem puedan ocurrir en las escuelas. Por tanto, entendemos que tales resultados pueden ayudar a reflexionar sobre las formas en que el Modelagem debe estar presente en las clases de Matemáticas.Este artigo apresenta uma compreensão acerca de olhares de professores da Educação Básica da rede pública estadual paulista, participantes de um curso de formação continuada, sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de Matemática. A pesquisa realizada foi pautada no paradigma qualitativo e os dados apresentados são oriundos de um questionário, respondido pelos docentes ao final desse curso. Nossa análise indica que os professores se mostram interessados pelas potencialidades da Modelagem, a partir das vivências realizadas no curso, ancoradas na práxis, em uma perspectiva freireana, mas que é preciso que ações mais próximas às escolas, e mais duradouras, sejam realizadas, para que os docentes se sintam mais seguros em levar atividades de Modelagem para suas aulas. Também revela que é preciso que toda a comunidade escolar se envolva para que práticas de Modelagem possam acontecer nas escolas. Sendo assim, entendemos que tais resultados podem contribuir para refletirmos sobre caminhos para que a Modelagem se faça presente nas aulas de Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292510.26843/rencima.v12n2a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925/1486https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalheiros, Ana Paula dos SantosSouza, Lahis BragaForner, Régis2023-04-21T22:10:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2925Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:10:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
Las visiones de los profesores sobre las posibilidades del Modelagem en las clases de Matemáticas
Olhares de docentes sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de Matemática
title Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
spellingShingle Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
Malheiros, Ana Paula dos Santos
Educação Matemática
Modelagem Matemática
Formação Continuada
Educação Básica
Mathematics Education
Mathematical Modeling
Continuing Education
Basic Education
Educación Matemática
Modelación Matemática
Educación Continua
Educación Básica
title_short Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
title_full Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
title_fullStr Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
title_full_unstemmed Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
title_sort Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
author Malheiros, Ana Paula dos Santos
author_facet Malheiros, Ana Paula dos Santos
Souza, Lahis Braga
Forner, Régis
author_role author
author2 Souza, Lahis Braga
Forner, Régis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Malheiros, Ana Paula dos Santos
Souza, Lahis Braga
Forner, Régis
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Modelagem Matemática
Formação Continuada
Educação Básica
Mathematics Education
Mathematical Modeling
Continuing Education
Basic Education
Educación Matemática
Modelación Matemática
Educación Continua
Educación Básica
topic Educação Matemática
Modelagem Matemática
Formação Continuada
Educação Básica
Mathematics Education
Mathematical Modeling
Continuing Education
Basic Education
Educación Matemática
Modelación Matemática
Educación Continua
Educación Básica
description This paper presents the understanding of looks of Basic Education teachers of Sao Paulo state educational public schools, participants of a continuous formation course, about the possibilities of Modeling in Mathematics classes. The research was based on the qualitative paradigm and data presented are from a questionnaire answered by teachers at the end of the course. Our analysis indicates that teachers are interested in the potentialities of Modeling, based on experiences made in the course, anchored in praxis, in a Freirean perspective, but actions that are closer to schools and more lasting must be carried out so that teachers feel more secure in taking modeling activities to their classes. It also reveals that the entire school community must get involved so that Modeling practices can happen in schools. Therefore, we understand that such results can contribute to reflect on ways for Modeling to be present in Mathematics classes.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925
10.26843/rencima.v12n2a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n2a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925/1486
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-22
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132346372096