Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925 |
Resumo: | This paper presents the understanding of looks of Basic Education teachers of Sao Paulo state educational public schools, participants of a continuous formation course, about the possibilities of Modeling in Mathematics classes. The research was based on the qualitative paradigm and data presented are from a questionnaire answered by teachers at the end of the course. Our analysis indicates that teachers are interested in the potentialities of Modeling, based on experiences made in the course, anchored in praxis, in a Freirean perspective, but actions that are closer to schools and more lasting must be carried out so that teachers feel more secure in taking modeling activities to their classes. It also reveals that the entire school community must get involved so that Modeling practices can happen in schools. Therefore, we understand that such results can contribute to reflect on ways for Modeling to be present in Mathematics classes. |
id |
UCS-4_dfd73b06e48795468f1964a903b8fd97 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2925 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classesLas visiones de los profesores sobre las posibilidades del Modelagem en las clases de MatemáticasOlhares de docentes sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de MatemáticaEducação MatemáticaModelagem MatemáticaFormação ContinuadaEducação BásicaMathematics EducationMathematical ModelingContinuing EducationBasic EducationEducación MatemáticaModelación MatemáticaEducación ContinuaEducación BásicaThis paper presents the understanding of looks of Basic Education teachers of Sao Paulo state educational public schools, participants of a continuous formation course, about the possibilities of Modeling in Mathematics classes. The research was based on the qualitative paradigm and data presented are from a questionnaire answered by teachers at the end of the course. Our analysis indicates that teachers are interested in the potentialities of Modeling, based on experiences made in the course, anchored in praxis, in a Freirean perspective, but actions that are closer to schools and more lasting must be carried out so that teachers feel more secure in taking modeling activities to their classes. It also reveals that the entire school community must get involved so that Modeling practices can happen in schools. Therefore, we understand that such results can contribute to reflect on ways for Modeling to be present in Mathematics classes.Este artículo presenta una comprensión sobre las visiones de los profesores de la Educación Básica de la red pública del estado de São Paulo, participantes de un curso de educación continua, sobre las posibilidades de uso del Modelagem en las clases de matemáticas. La investigación realizada se basó en el paradigma es cualitativo y los datos presentados provienen de un cuestionario que fue respondido por los docentes al final de este curso. Nuestro análisis indica que los profesores están interesados en las potencialidades del Modelagem, a partir de las experiencias, ancladas en la praxis, en una perspectiva freireana, pero que es necesario que se lleven a cabo acciones más cercanas a las escuelas, y más duraderas, para que los docentes se sientan más seguros en llevar actividades de este tipo a sus clases. También revela que toda la comunidad escolar necesita involucrarse para que las prácticas del Modelagem puedan ocurrir en las escuelas. Por tanto, entendemos que tales resultados pueden ayudar a reflexionar sobre las formas en que el Modelagem debe estar presente en las clases de Matemáticas.Este artigo apresenta uma compreensão acerca de olhares de professores da Educação Básica da rede pública estadual paulista, participantes de um curso de formação continuada, sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de Matemática. A pesquisa realizada foi pautada no paradigma qualitativo e os dados apresentados são oriundos de um questionário, respondido pelos docentes ao final desse curso. Nossa análise indica que os professores se mostram interessados pelas potencialidades da Modelagem, a partir das vivências realizadas no curso, ancoradas na práxis, em uma perspectiva freireana, mas que é preciso que ações mais próximas às escolas, e mais duradouras, sejam realizadas, para que os docentes se sintam mais seguros em levar atividades de Modelagem para suas aulas. Também revela que é preciso que toda a comunidade escolar se envolva para que práticas de Modelagem possam acontecer nas escolas. Sendo assim, entendemos que tais resultados podem contribuir para refletirmos sobre caminhos para que a Modelagem se faça presente nas aulas de Matemática.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/292510.26843/rencima.v12n2a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-222179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925/1486https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessMalheiros, Ana Paula dos SantosSouza, Lahis BragaForner, Régis2023-04-21T22:10:52Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2925Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T22:10:52Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes Las visiones de los profesores sobre las posibilidades del Modelagem en las clases de Matemáticas Olhares de docentes sobre as possibilidades da Modelagem nas aulas de Matemática |
title |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes |
spellingShingle |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes Malheiros, Ana Paula dos Santos Educação Matemática Modelagem Matemática Formação Continuada Educação Básica Mathematics Education Mathematical Modeling Continuing Education Basic Education Educación Matemática Modelación Matemática Educación Continua Educación Básica |
title_short |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes |
title_full |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes |
title_fullStr |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes |
title_full_unstemmed |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes |
title_sort |
Teachers’ looks at the possibilities of Modeling in Mathematics classes |
author |
Malheiros, Ana Paula dos Santos |
author_facet |
Malheiros, Ana Paula dos Santos Souza, Lahis Braga Forner, Régis |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Lahis Braga Forner, Régis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Malheiros, Ana Paula dos Santos Souza, Lahis Braga Forner, Régis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Modelagem Matemática Formação Continuada Educação Básica Mathematics Education Mathematical Modeling Continuing Education Basic Education Educación Matemática Modelación Matemática Educación Continua Educación Básica |
topic |
Educação Matemática Modelagem Matemática Formação Continuada Educação Básica Mathematics Education Mathematical Modeling Continuing Education Basic Education Educación Matemática Modelación Matemática Educación Continua Educación Básica |
description |
This paper presents the understanding of looks of Basic Education teachers of Sao Paulo state educational public schools, participants of a continuous formation course, about the possibilities of Modeling in Mathematics classes. The research was based on the qualitative paradigm and data presented are from a questionnaire answered by teachers at the end of the course. Our analysis indicates that teachers are interested in the potentialities of Modeling, based on experiences made in the course, anchored in praxis, in a Freirean perspective, but actions that are closer to schools and more lasting must be carried out so that teachers feel more secure in taking modeling activities to their classes. It also reveals that the entire school community must get involved so that Modeling practices can happen in schools. Therefore, we understand that such results can contribute to reflect on ways for Modeling to be present in Mathematics classes. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925 10.26843/rencima.v12n2a04 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n2a04 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2925/1486 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 2 (2021): mar.; 1-22 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132346372096 |