Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bento, Andressa Soares
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Soares, Alessandro Cury, Pastoriza, Bruno dos Santos, Sangiogo, Fábio André
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936
Resumo: The article presents the results of a research Project that is aimed at discussing issues that include diversity and gender identity, race and sexual orientation in the continuing education of teachers. The study included didactic interventions in the curricular component of History and Philosophy of Science in the Graduate Program in Teaching Science and Mathematics at the Federal University of Pelotas, Brazil, with records and content analysis of the interventions. The results allowed the subjects participating in the research to realize that there is not only a problem regarding the lack of these discussions in their training at the university and at school, but also to observe that different people can face different types of oppression and that these limitations contribute to the lack of representativeness in academia and the permanence of the scientist stereotype.
id UCS-4_e14285324bd8cfb44a7b560b1ae33cc0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3936
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors La cuestión de la diversidad en una intervención didáctica en la formación de profesores de Ciencias y MatemáticasDiversidade em pauta em uma intervenção didática na formação de professores de Ciências e MatemáticaFormação de ProfessoresEducação para a DiversidadeCultura e IdentidadeDireito à IgualdadeProfessor TrainingEducation for DiversityCulture and IdentityRight to EqualityFormación DocenteEducación para la DiversidadCultura e IdentidadDerecho a la IgualdadThe article presents the results of a research Project that is aimed at discussing issues that include diversity and gender identity, race and sexual orientation in the continuing education of teachers. The study included didactic interventions in the curricular component of History and Philosophy of Science in the Graduate Program in Teaching Science and Mathematics at the Federal University of Pelotas, Brazil, with records and content analysis of the interventions. The results allowed the subjects participating in the research to realize that there is not only a problem regarding the lack of these discussions in their training at the university and at school, but also to observe that different people can face different types of oppression and that these limitations contribute to the lack of representativeness in academia and the permanence of the scientist stereotype.El artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo discutir cuestiones que incluyen la diversidad y la identidad de género, la raza y la orientación sexual en la formación permanente de los profesores. El estudio incluyó intervenciones didácticas en el componente curricular de Historia y Filosofía de las Ciencias, en el Programa de Posgrado en Enseñanza de Ciencias y Matemáticas de la Universidad Federal de Pelotas, Brasil, con registros y análisis de contenido de las intervenciones. Los resultados permitieron a los participantes de la investigación percatarse de que no sólo existe un problema en cuanto a la falta de estas discusiones en su formación, en la universidad y en la escuela, sino también observar que diferentes personas pueden enfrentar diferentes tipos de opresión y que estas limitaciones contribuyen a la falta de representatividad en la academia y la permanencia del estereotipo científico.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que teve por objetivo discutir questões que englobam a diversidade e a identidade de gênero, a raça e a orientação sexual na formação continuada de professores. O estudo contemplou intervenções didáticas no componente curricular de História e Filosofia da Ciência, no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pelotas, com registros e análise de conteúdo das intervenções. Os resultados permitiram aos sujeitos participantes da pesquisa perceber que existe não só um problema quanto à falta dessas discussões em sua formação, na universidade e na escola, mas também observar que diferentes pessoas enfrentam distintas opressões e que estas limitações contribuem na falta de representatividade no meio acadêmico e na permanência do estereótipo de cientista.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393610.26843/rencima.v14n1a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936/2035https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBento, Andressa SoaresSoares, Alessandro CuryPastoriza, Bruno dos SantosSangiogo, Fábio André2023-01-21T23:18:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3936Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-21T23:18:34Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
La cuestión de la diversidad en una intervención didáctica en la formación de profesores de Ciencias y Matemáticas
Diversidade em pauta em uma intervenção didática na formação de professores de Ciências e Matemática
title Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
spellingShingle Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
Bento, Andressa Soares
Formação de Professores
Educação para a Diversidade
Cultura e Identidade
Direito à Igualdade
Professor Training
Education for Diversity
Culture and Identity
Right to Equality
Formación Docente
Educación para la Diversidad
Cultura e Identidad
Derecho a la Igualdad
title_short Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
title_full Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
title_fullStr Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
title_full_unstemmed Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
title_sort Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
author Bento, Andressa Soares
author_facet Bento, Andressa Soares
Soares, Alessandro Cury
Pastoriza, Bruno dos Santos
Sangiogo, Fábio André
author_role author
author2 Soares, Alessandro Cury
Pastoriza, Bruno dos Santos
Sangiogo, Fábio André
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bento, Andressa Soares
Soares, Alessandro Cury
Pastoriza, Bruno dos Santos
Sangiogo, Fábio André
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
Educação para a Diversidade
Cultura e Identidade
Direito à Igualdade
Professor Training
Education for Diversity
Culture and Identity
Right to Equality
Formación Docente
Educación para la Diversidad
Cultura e Identidad
Derecho a la Igualdad
topic Formação de Professores
Educação para a Diversidade
Cultura e Identidade
Direito à Igualdade
Professor Training
Education for Diversity
Culture and Identity
Right to Equality
Formación Docente
Educación para la Diversidad
Cultura e Identidad
Derecho a la Igualdad
description The article presents the results of a research Project that is aimed at discussing issues that include diversity and gender identity, race and sexual orientation in the continuing education of teachers. The study included didactic interventions in the curricular component of History and Philosophy of Science in the Graduate Program in Teaching Science and Mathematics at the Federal University of Pelotas, Brazil, with records and content analysis of the interventions. The results allowed the subjects participating in the research to realize that there is not only a problem regarding the lack of these discussions in their training at the university and at school, but also to observe that different people can face different types of oppression and that these limitations contribute to the lack of representativeness in academia and the permanence of the scientist stereotype.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936
10.26843/rencima.v14n1a19
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n1a19
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936/2035
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-23
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306133963276288