Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936 |
Resumo: | The article presents the results of a research Project that is aimed at discussing issues that include diversity and gender identity, race and sexual orientation in the continuing education of teachers. The study included didactic interventions in the curricular component of History and Philosophy of Science in the Graduate Program in Teaching Science and Mathematics at the Federal University of Pelotas, Brazil, with records and content analysis of the interventions. The results allowed the subjects participating in the research to realize that there is not only a problem regarding the lack of these discussions in their training at the university and at school, but also to observe that different people can face different types of oppression and that these limitations contribute to the lack of representativeness in academia and the permanence of the scientist stereotype. |
id |
UCS-4_e14285324bd8cfb44a7b560b1ae33cc0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3936 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors La cuestión de la diversidad en una intervención didáctica en la formación de profesores de Ciencias y MatemáticasDiversidade em pauta em uma intervenção didática na formação de professores de Ciências e MatemáticaFormação de ProfessoresEducação para a DiversidadeCultura e IdentidadeDireito à IgualdadeProfessor TrainingEducation for DiversityCulture and IdentityRight to EqualityFormación DocenteEducación para la DiversidadCultura e IdentidadDerecho a la IgualdadThe article presents the results of a research Project that is aimed at discussing issues that include diversity and gender identity, race and sexual orientation in the continuing education of teachers. The study included didactic interventions in the curricular component of History and Philosophy of Science in the Graduate Program in Teaching Science and Mathematics at the Federal University of Pelotas, Brazil, with records and content analysis of the interventions. The results allowed the subjects participating in the research to realize that there is not only a problem regarding the lack of these discussions in their training at the university and at school, but also to observe that different people can face different types of oppression and that these limitations contribute to the lack of representativeness in academia and the permanence of the scientist stereotype.El artículo presenta los resultados de una investigación que tuvo como objetivo discutir cuestiones que incluyen la diversidad y la identidad de género, la raza y la orientación sexual en la formación permanente de los profesores. El estudio incluyó intervenciones didácticas en el componente curricular de Historia y Filosofía de las Ciencias, en el Programa de Posgrado en Enseñanza de Ciencias y Matemáticas de la Universidad Federal de Pelotas, Brasil, con registros y análisis de contenido de las intervenciones. Los resultados permitieron a los participantes de la investigación percatarse de que no sólo existe un problema en cuanto a la falta de estas discusiones en su formación, en la universidad y en la escuela, sino también observar que diferentes personas pueden enfrentar diferentes tipos de opresión y que estas limitaciones contribuyen a la falta de representatividad en la academia y la permanencia del estereotipo científico.O artigo apresenta os resultados de uma pesquisa que teve por objetivo discutir questões que englobam a diversidade e a identidade de gênero, a raça e a orientação sexual na formação continuada de professores. O estudo contemplou intervenções didáticas no componente curricular de História e Filosofia da Ciência, no Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Federal de Pelotas, com registros e análise de conteúdo das intervenções. Os resultados permitiram aos sujeitos participantes da pesquisa perceber que existe não só um problema quanto à falta dessas discussões em sua formação, na universidade e na escola, mas também observar que diferentes pessoas enfrentam distintas opressões e que estas limitações contribuem na falta de representatividade no meio acadêmico e na permanência do estereótipo de cientista.Editora Cruzeiro do Sul2023-01-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/393610.26843/rencima.v14n1a19Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-232179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936/2035https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessBento, Andressa SoaresSoares, Alessandro CuryPastoriza, Bruno dos SantosSangiogo, Fábio André2023-01-21T23:18:34Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3936Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-01-21T23:18:34Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors La cuestión de la diversidad en una intervención didáctica en la formación de profesores de Ciencias y Matemáticas Diversidade em pauta em uma intervenção didática na formação de professores de Ciências e Matemática |
title |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors |
spellingShingle |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors Bento, Andressa Soares Formação de Professores Educação para a Diversidade Cultura e Identidade Direito à Igualdade Professor Training Education for Diversity Culture and Identity Right to Equality Formación Docente Educación para la Diversidad Cultura e Identidad Derecho a la Igualdad |
title_short |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors |
title_full |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors |
title_fullStr |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors |
title_full_unstemmed |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors |
title_sort |
Diversity in a didactic intervention in the training of Science and Mathematics professors |
author |
Bento, Andressa Soares |
author_facet |
Bento, Andressa Soares Soares, Alessandro Cury Pastoriza, Bruno dos Santos Sangiogo, Fábio André |
author_role |
author |
author2 |
Soares, Alessandro Cury Pastoriza, Bruno dos Santos Sangiogo, Fábio André |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bento, Andressa Soares Soares, Alessandro Cury Pastoriza, Bruno dos Santos Sangiogo, Fábio André |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores Educação para a Diversidade Cultura e Identidade Direito à Igualdade Professor Training Education for Diversity Culture and Identity Right to Equality Formación Docente Educación para la Diversidad Cultura e Identidad Derecho a la Igualdad |
topic |
Formação de Professores Educação para a Diversidade Cultura e Identidade Direito à Igualdade Professor Training Education for Diversity Culture and Identity Right to Equality Formación Docente Educación para la Diversidad Cultura e Identidad Derecho a la Igualdad |
description |
The article presents the results of a research Project that is aimed at discussing issues that include diversity and gender identity, race and sexual orientation in the continuing education of teachers. The study included didactic interventions in the curricular component of History and Philosophy of Science in the Graduate Program in Teaching Science and Mathematics at the Federal University of Pelotas, Brazil, with records and content analysis of the interventions. The results allowed the subjects participating in the research to realize that there is not only a problem regarding the lack of these discussions in their training at the university and at school, but also to observe that different people can face different types of oppression and that these limitations contribute to the lack of representativeness in academia and the permanence of the scientist stereotype. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-01-21 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936 10.26843/rencima.v14n1a19 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v14n1a19 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3936/2035 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 1 (2023): jan./mar.; 1-23 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306133963276288 |