Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Augé, Pierre Schwartz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736
Resumo: The present research has a qualitative character and aims to make apprehensions about teaching, before a different didactic intervention through didactic material about Electromagnetic Waves, applied to the human eye, in the perspective of the Minimum Curriculum-RJ, for the 3rd grade of High School. The didactic models of the teachers, as well as the history and philosophy of science and the use of experiments are presented as a theoretical basis for the didactic proposal. In view of the new curricular proposal of the State-RJ, the difficulty found by teachers to find materials and textbooks that have an appropriate approach to the curriculum stands out. Through semi-structured interviews, the categories of analysis were listed: interdisciplinarity, contextualization, history of science and / or the use of experiments, Physics content, didactic strategy and attitude. These themes are highlighted in terms of the material's potential for teaching Physics subjects in evidence, showing satisfactory results.
id UCS-4_ea10c7b6e852a7b007dc61809ec3fad1
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2736
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJOndas Electromagnéticas y Visión: material complementario para la enseñanza a Nivel Medio debajo la perspectiva del Currículo Mínimo del RJOndas Eletromagnéticas e Visão: material complementar para o Ensino Médio sob a perspectiva do Currículo Mínimo do RJEnsino de FísicaCurrículo Mínimo-RJEstratégias de EnsinoInterdisciplinaridadeOlho HumanoPhysics EducationCurrículo Mínimo-RJTeaching StrategiesInterdisciplinarityHuman EyeDidáctica de la FísicaCurrículo Mínimo-RJEstrategias de EnseñanzaInterdisciplinariedadOjo HumanoThe present research has a qualitative character and aims to make apprehensions about teaching, before a different didactic intervention through didactic material about Electromagnetic Waves, applied to the human eye, in the perspective of the Minimum Curriculum-RJ, for the 3rd grade of High School. The didactic models of the teachers, as well as the history and philosophy of science and the use of experiments are presented as a theoretical basis for the didactic proposal. In view of the new curricular proposal of the State-RJ, the difficulty found by teachers to find materials and textbooks that have an appropriate approach to the curriculum stands out. Through semi-structured interviews, the categories of analysis were listed: interdisciplinarity, contextualization, history of science and / or the use of experiments, Physics content, didactic strategy and attitude. These themes are highlighted in terms of the material's potential for teaching Physics subjects in evidence, showing satisfactory results.La presente investigación tiene un carácter cualitativo y tiene como objetivo hacer aprensiones sobre la docencia, antes de una intervención didáctica diferente a través de material didáctico sobre Ondas Electromagnéticas, aplicado al ojo humano, en la perspectiva del Currículo Mínimo-RJ, para el 3er grado de Docencia. Medio. Los modelos didácticos de los profesores, así como la historia y filosofía de la ciencia y el uso de experimentos se presentan como base teórica para la propuesta didáctica. Ante la nueva propuesta curricular del Estado-RJ, se destaca la dificultad que encuentran los docentes para encontrar materiales y libros de texto que tengan un enfoque adecuado al currículo. A través de entrevistas semiestructuradas, se enumeraron las categorías de análisis: interdisciplinariedad, contextualización, historia de la ciencia y / o uso de experimentos, contenido de Física, estrategia didáctica y actitud. Estos temas se destacan en términos del potencial del material para la enseñanza de asignaturas de Física en evidencia, mostrando resultados satisfactorios.A presente pesquisa possui caráter qualitativo e tem como objetivo fazer apreensões sobre o ensino, diante de uma intervenção didática diferenciada por meio de material didático sobre Ondas Eletromagnéticas, aplicadas ao olho humano, na perspectiva do Currículo Mínimo-RJ, para a 3º série do Ensino Médio. Os modelos didáticos dos professores, assim como a história e filosofia da ciência e o uso de experimentações são apresentados como embasamento teórico da proposta didática. Perante a nova proposta curricular do Estado-RJ, destaca-se a dificuldade encontrada pelos professores de encontrar materiais e livros didáticos que tenham uma abordagem adequada ao currículo. Por meio de entrevistas semiestruturadas as categorias de análise foram elencadas: interdisciplinaridade, contextualização, história da ciência e/ou o uso de experimentos, conteúdos de Física, estratégia didática e atitude. Essas temáticas são postas em relevo no que concerne ao potencial do material para o ensino dos assuntos de Física em evidência, demonstrando resultados satisfatórios.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/273610.26843/rencima.v12n1a28Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736/1516https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Priscila dos Santos Caetano deAugé, Pierre Schwartz2023-05-12T23:09:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2736Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:09:31Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
Ondas Electromagnéticas y Visión: material complementario para la enseñanza a Nivel Medio debajo la perspectiva del Currículo Mínimo del RJ
Ondas Eletromagnéticas e Visão: material complementar para o Ensino Médio sob a perspectiva do Currículo Mínimo do RJ
title Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
spellingShingle Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Ensino de Física
Currículo Mínimo-RJ
Estratégias de Ensino
Interdisciplinaridade
Olho Humano
Physics Education
Currículo Mínimo-RJ
Teaching Strategies
Interdisciplinarity
Human Eye
Didáctica de la Física
Currículo Mínimo-RJ
Estrategias de Enseñanza
Interdisciplinariedad
Ojo Humano
title_short Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
title_full Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
title_fullStr Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
title_full_unstemmed Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
title_sort Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
author Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
author_facet Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Augé, Pierre Schwartz
author_role author
author2 Augé, Pierre Schwartz
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Priscila dos Santos Caetano de
Augé, Pierre Schwartz
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Currículo Mínimo-RJ
Estratégias de Ensino
Interdisciplinaridade
Olho Humano
Physics Education
Currículo Mínimo-RJ
Teaching Strategies
Interdisciplinarity
Human Eye
Didáctica de la Física
Currículo Mínimo-RJ
Estrategias de Enseñanza
Interdisciplinariedad
Ojo Humano
topic Ensino de Física
Currículo Mínimo-RJ
Estratégias de Ensino
Interdisciplinaridade
Olho Humano
Physics Education
Currículo Mínimo-RJ
Teaching Strategies
Interdisciplinarity
Human Eye
Didáctica de la Física
Currículo Mínimo-RJ
Estrategias de Enseñanza
Interdisciplinariedad
Ojo Humano
description The present research has a qualitative character and aims to make apprehensions about teaching, before a different didactic intervention through didactic material about Electromagnetic Waves, applied to the human eye, in the perspective of the Minimum Curriculum-RJ, for the 3rd grade of High School. The didactic models of the teachers, as well as the history and philosophy of science and the use of experiments are presented as a theoretical basis for the didactic proposal. In view of the new curricular proposal of the State-RJ, the difficulty found by teachers to find materials and textbooks that have an appropriate approach to the curriculum stands out. Through semi-structured interviews, the categories of analysis were listed: interdisciplinarity, contextualization, history of science and / or the use of experiments, Physics content, didactic strategy and attitude. These themes are highlighted in terms of the material's potential for teaching Physics subjects in evidence, showing satisfactory results.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-18
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736
10.26843/rencima.v12n1a28
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n1a28
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736/1516
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306131785383936