Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736 |
Resumo: | The present research has a qualitative character and aims to make apprehensions about teaching, before a different didactic intervention through didactic material about Electromagnetic Waves, applied to the human eye, in the perspective of the Minimum Curriculum-RJ, for the 3rd grade of High School. The didactic models of the teachers, as well as the history and philosophy of science and the use of experiments are presented as a theoretical basis for the didactic proposal. In view of the new curricular proposal of the State-RJ, the difficulty found by teachers to find materials and textbooks that have an appropriate approach to the curriculum stands out. Through semi-structured interviews, the categories of analysis were listed: interdisciplinarity, contextualization, history of science and / or the use of experiments, Physics content, didactic strategy and attitude. These themes are highlighted in terms of the material's potential for teaching Physics subjects in evidence, showing satisfactory results. |
id |
UCS-4_ea10c7b6e852a7b007dc61809ec3fad1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2736 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJOndas Electromagnéticas y Visión: material complementario para la enseñanza a Nivel Medio debajo la perspectiva del Currículo Mínimo del RJOndas Eletromagnéticas e Visão: material complementar para o Ensino Médio sob a perspectiva do Currículo Mínimo do RJEnsino de FísicaCurrículo Mínimo-RJEstratégias de EnsinoInterdisciplinaridadeOlho HumanoPhysics EducationCurrículo Mínimo-RJTeaching StrategiesInterdisciplinarityHuman EyeDidáctica de la FísicaCurrículo Mínimo-RJEstrategias de EnseñanzaInterdisciplinariedadOjo HumanoThe present research has a qualitative character and aims to make apprehensions about teaching, before a different didactic intervention through didactic material about Electromagnetic Waves, applied to the human eye, in the perspective of the Minimum Curriculum-RJ, for the 3rd grade of High School. The didactic models of the teachers, as well as the history and philosophy of science and the use of experiments are presented as a theoretical basis for the didactic proposal. In view of the new curricular proposal of the State-RJ, the difficulty found by teachers to find materials and textbooks that have an appropriate approach to the curriculum stands out. Through semi-structured interviews, the categories of analysis were listed: interdisciplinarity, contextualization, history of science and / or the use of experiments, Physics content, didactic strategy and attitude. These themes are highlighted in terms of the material's potential for teaching Physics subjects in evidence, showing satisfactory results.La presente investigación tiene un carácter cualitativo y tiene como objetivo hacer aprensiones sobre la docencia, antes de una intervención didáctica diferente a través de material didáctico sobre Ondas Electromagnéticas, aplicado al ojo humano, en la perspectiva del Currículo Mínimo-RJ, para el 3er grado de Docencia. Medio. Los modelos didácticos de los profesores, así como la historia y filosofía de la ciencia y el uso de experimentos se presentan como base teórica para la propuesta didáctica. Ante la nueva propuesta curricular del Estado-RJ, se destaca la dificultad que encuentran los docentes para encontrar materiales y libros de texto que tengan un enfoque adecuado al currículo. A través de entrevistas semiestructuradas, se enumeraron las categorías de análisis: interdisciplinariedad, contextualización, historia de la ciencia y / o uso de experimentos, contenido de Física, estrategia didáctica y actitud. Estos temas se destacan en términos del potencial del material para la enseñanza de asignaturas de Física en evidencia, mostrando resultados satisfactorios.A presente pesquisa possui caráter qualitativo e tem como objetivo fazer apreensões sobre o ensino, diante de uma intervenção didática diferenciada por meio de material didático sobre Ondas Eletromagnéticas, aplicadas ao olho humano, na perspectiva do Currículo Mínimo-RJ, para a 3º série do Ensino Médio. Os modelos didáticos dos professores, assim como a história e filosofia da ciência e o uso de experimentações são apresentados como embasamento teórico da proposta didática. Perante a nova proposta curricular do Estado-RJ, destaca-se a dificuldade encontrada pelos professores de encontrar materiais e livros didáticos que tenham uma abordagem adequada ao currículo. Por meio de entrevistas semiestruturadas as categorias de análise foram elencadas: interdisciplinaridade, contextualização, história da ciência e/ou o uso de experimentos, conteúdos de Física, estratégia didática e atitude. Essas temáticas são postas em relevo no que concerne ao potencial do material para o ensino dos assuntos de Física em evidência, demonstrando resultados satisfatórios.Editora Cruzeiro do Sul2021-03-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/273610.26843/rencima.v12n1a28Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736/1516https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Priscila dos Santos Caetano deAugé, Pierre Schwartz2023-05-12T23:09:31Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/2736Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-05-12T23:09:31Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ Ondas Electromagnéticas y Visión: material complementario para la enseñanza a Nivel Medio debajo la perspectiva del Currículo Mínimo del RJ Ondas Eletromagnéticas e Visão: material complementar para o Ensino Médio sob a perspectiva do Currículo Mínimo do RJ |
title |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ |
spellingShingle |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ Freitas, Priscila dos Santos Caetano de Ensino de Física Currículo Mínimo-RJ Estratégias de Ensino Interdisciplinaridade Olho Humano Physics Education Currículo Mínimo-RJ Teaching Strategies Interdisciplinarity Human Eye Didáctica de la Física Currículo Mínimo-RJ Estrategias de Enseñanza Interdisciplinariedad Ojo Humano |
title_short |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ |
title_full |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ |
title_fullStr |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ |
title_full_unstemmed |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ |
title_sort |
Electromagnetic Waves and Vision: complementary material for High School from the perspective of the Minimum Curriculum of RJ |
author |
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de |
author_facet |
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de Augé, Pierre Schwartz |
author_role |
author |
author2 |
Augé, Pierre Schwartz |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Freitas, Priscila dos Santos Caetano de Augé, Pierre Schwartz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Física Currículo Mínimo-RJ Estratégias de Ensino Interdisciplinaridade Olho Humano Physics Education Currículo Mínimo-RJ Teaching Strategies Interdisciplinarity Human Eye Didáctica de la Física Currículo Mínimo-RJ Estrategias de Enseñanza Interdisciplinariedad Ojo Humano |
topic |
Ensino de Física Currículo Mínimo-RJ Estratégias de Ensino Interdisciplinaridade Olho Humano Physics Education Currículo Mínimo-RJ Teaching Strategies Interdisciplinarity Human Eye Didáctica de la Física Currículo Mínimo-RJ Estrategias de Enseñanza Interdisciplinariedad Ojo Humano |
description |
The present research has a qualitative character and aims to make apprehensions about teaching, before a different didactic intervention through didactic material about Electromagnetic Waves, applied to the human eye, in the perspective of the Minimum Curriculum-RJ, for the 3rd grade of High School. The didactic models of the teachers, as well as the history and philosophy of science and the use of experiments are presented as a theoretical basis for the didactic proposal. In view of the new curricular proposal of the State-RJ, the difficulty found by teachers to find materials and textbooks that have an appropriate approach to the curriculum stands out. Through semi-structured interviews, the categories of analysis were listed: interdisciplinarity, contextualization, history of science and / or the use of experiments, Physics content, didactic strategy and attitude. These themes are highlighted in terms of the material's potential for teaching Physics subjects in evidence, showing satisfactory results. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736 10.26843/rencima.v12n1a28 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n1a28 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/2736/1516 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 1 (2021): jan./mar.; 1-21 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306131785383936 |