The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Puhl, Cassiano Scott
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Müller, Thaísa Jacintho
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4114
Resumo: This article investigates the knowledge of complex numbers that Electrical Engineering students present, as well as the educational strategies adopted by professors to teach them. Surveys confirmed that most students at the University of Caxias do Sul do not have the knowledge of complex numbers needed for the disciplines of Electrical Engineering. To verify the prevalence of this situation in Rio Grande do Sul, Electrical Engineering professors from six higher education institutions answered a questionnaire. The analysis of the answers showed that most students from the selected institutions do not master the knowledge of complex numbers, and therefore professors need to review and explain concepts and operations, when the objective would be to use them in applications in Electrical Engineering. Therefore, there is room for using learning resources to help reduce this gap that comes from high school education, providing students with a tool to facilitate learning about complex numbers.
id UCS-4_f1437ede8c058b93fcc76c4e246120a9
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4114
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering La enseñanza de los números complejos en la perspectiva de los profesores de Ingeniería EléctricaO ensino dos números complexos na perspectiva de professores de Engenharia Elétrica Números ComplexosEnsinoConhecimento PrévioEngenharia ElétricaObjeto de AprendizagemComplex NumbersTeachingPrevious KnowledgeElectrical EngineeringLearning ObjectNúmeros ComplejosEducaciónConocimiento PrevioIngeniería EléctricaObjeto de AprendizajeThis article investigates the knowledge of complex numbers that Electrical Engineering students present, as well as the educational strategies adopted by professors to teach them. Surveys confirmed that most students at the University of Caxias do Sul do not have the knowledge of complex numbers needed for the disciplines of Electrical Engineering. To verify the prevalence of this situation in Rio Grande do Sul, Electrical Engineering professors from six higher education institutions answered a questionnaire. The analysis of the answers showed that most students from the selected institutions do not master the knowledge of complex numbers, and therefore professors need to review and explain concepts and operations, when the objective would be to use them in applications in Electrical Engineering. Therefore, there is room for using learning resources to help reduce this gap that comes from high school education, providing students with a tool to facilitate learning about complex numbers.Este artículo investiga el conocimiento de los números complejos que presentan los estudiantes de Ingeniería Eléctrica, así como las estrategias didácticas adoptadas por los profesores para enseñarles. En la investigación realizada, se identificó que la mayoría de los estudiantes de la Universidad de Caxias do Sul no tienen los conocimientos de números complejos necesarios para las disciplinas de Ingeniería Eléctrica. Para verificar la prevalencia de este escenario en Rio Grande do Sul, se aplicó un cuestionario a profesores de Ingeniería Eléctrica de seis instituciones universitarias. El análisis mostró que la mayoría de los estudiantes de las instituciones seleccionadas no tienen el conocimiento de los números complejos, siendo el docente el que repasa y explica conceptos y operaciones, siendo que el objetivo sería utilizarlos en aplicaciones de Ingeniería Eléctrica. Por lo tanto, surge la posibilidad de utilizar un objeto de aprendizaje que ayude a rellenar este vacío de la educación secundaria, brindando a los estudiantes un instrumento facilitador para el aprendizaje de los contenidos abordados.Este artigo investiga os conhecimentos de números complexos que os estudantes de Engenharia Elétrica apresentam, bem como as estratégias didáticas adotadas pelos professores para ensiná-los. Em pesquisas realizadas, identificou-se que a maioria dos estudantes da Universidade de Caxias do Sul não apresentam os conhecimentos de números complexos necessários para as disciplinas de Engenharia Elétrica. Para verificar a prevalência desse panorama no Rio Grande do Sul, aplicou-se um questionário aos professores de Engenharia Elétrica de seis instituições de Ensino Superior. A análise evidenciou que a maioria dos estudantes das instituições selecionadas não apresenta o conhecimento de números complexos, tendo o professor que revisar e explicar conceitos e operações, sendo que o objetivo seria utilizá-los em aplicações na Engenharia Elétrica. Portanto, surge a possibilidade de utilizar um objeto de aprendizagem para auxiliar a suprir essa defasagem do Ensino Médio, propiciando ao corpo discente um instrumento facilitador na aprendizagem do conteúdo abordado.Editora Cruzeiro do Sul2023-04-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/411410.26843/rencima.v14n2a04Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-182179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4114/2048https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessPuhl, Cassiano ScottMüller, Thaísa Jacintho2023-04-02T21:27:07Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/4114Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-02T21:27:07Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
La enseñanza de los números complejos en la perspectiva de los profesores de Ingeniería Eléctrica
O ensino dos números complexos na perspectiva de professores de Engenharia Elétrica
title The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
spellingShingle The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
Puhl, Cassiano Scott
Números Complexos
Ensino
Conhecimento Prévio
Engenharia Elétrica
Objeto de Aprendizagem
Complex Numbers
Teaching
Previous Knowledge
Electrical Engineering
Learning Object
Números Complejos
Educación
Conocimiento Previo
Ingeniería Eléctrica
Objeto de Aprendizaje
title_short The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
title_full The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
title_fullStr The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
title_full_unstemmed The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
title_sort The teaching of complex numbers in the perspective of teachers of Electrical Engineering
author Puhl, Cassiano Scott
author_facet Puhl, Cassiano Scott
Müller, Thaísa Jacintho
author_role author
author2 Müller, Thaísa Jacintho
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Puhl, Cassiano Scott
Müller, Thaísa Jacintho
dc.subject.por.fl_str_mv Números Complexos
Ensino
Conhecimento Prévio
Engenharia Elétrica
Objeto de Aprendizagem
Complex Numbers
Teaching
Previous Knowledge
Electrical Engineering
Learning Object
Números Complejos
Educación
Conocimiento Previo
Ingeniería Eléctrica
Objeto de Aprendizaje
topic Números Complexos
Ensino
Conhecimento Prévio
Engenharia Elétrica
Objeto de Aprendizagem
Complex Numbers
Teaching
Previous Knowledge
Electrical Engineering
Learning Object
Números Complejos
Educación
Conocimiento Previo
Ingeniería Eléctrica
Objeto de Aprendizaje
description This article investigates the knowledge of complex numbers that Electrical Engineering students present, as well as the educational strategies adopted by professors to teach them. Surveys confirmed that most students at the University of Caxias do Sul do not have the knowledge of complex numbers needed for the disciplines of Electrical Engineering. To verify the prevalence of this situation in Rio Grande do Sul, Electrical Engineering professors from six higher education institutions answered a questionnaire. The analysis of the answers showed that most students from the selected institutions do not master the knowledge of complex numbers, and therefore professors need to review and explain concepts and operations, when the objective would be to use them in applications in Electrical Engineering. Therefore, there is room for using learning resources to help reduce this gap that comes from high school education, providing students with a tool to facilitate learning about complex numbers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4114
10.26843/rencima.v14n2a04
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4114
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v14n2a04
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/4114/2048
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 14 n. 2 (2023): abr./jun.; 1-18
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306134028288000