The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Jucielma Rodrigues de Lima
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gouveia Neto, Sérgio Candido de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
Texto Completo: https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079
Resumo: This article aims to build a history of Mathematics teaching at EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). As the EFA has a specific teaching methodology, the Pedagogy of Alternation, it is necessary to understand it, as well as its instruments, as the teaching of Mathematics permeates them. As this is a historical research, we will use the perspective of Bloch (2001) in relation to the criticism of the document, Halbwachs (2004) with the concept of collective memory and Le Goff (1990), who considers the concept of memory as fundamental. for historical research, together with Gimonet's (2007) writings on the Pedagogy of Alternation. During development, transcripts of interviews conducted with two teachers of the discipline who worked at the school from the beginning were analyzed, as well as the analysis of other documents. The results showed us that the teaching of Mathematics at the school takes place through teaching based on daily relationships that are taken from the alternation notebook, and the experience of alternation is of paramount importance in this process.
id UCS-4_f472e806239321f8a2c768551e514858
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3079
network_acronym_str UCS-4
network_name_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository_id_str
spelling The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspectiveLa Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) y la enseñanza de las Matemáticas (1991-2018): una perspectiva históricaA Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) e o ensino de Matemática (1991-2018): uma perspectiva históricaEnsino de MatemáticaPedagogia da AlternânciaEFA ItapiremaMathematics TeachingPedagogy of AlternationEFA ItapiremaEnseñanza de las MatemáticasPedagogía de la AlternanciaEFA ItapiremaThis article aims to build a history of Mathematics teaching at EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). As the EFA has a specific teaching methodology, the Pedagogy of Alternation, it is necessary to understand it, as well as its instruments, as the teaching of Mathematics permeates them. As this is a historical research, we will use the perspective of Bloch (2001) in relation to the criticism of the document, Halbwachs (2004) with the concept of collective memory and Le Goff (1990), who considers the concept of memory as fundamental. for historical research, together with Gimonet's (2007) writings on the Pedagogy of Alternation. During development, transcripts of interviews conducted with two teachers of the discipline who worked at the school from the beginning were analyzed, as well as the analysis of other documents. The results showed us that the teaching of Mathematics at the school takes place through teaching based on daily relationships that are taken from the alternation notebook, and the experience of alternation is of paramount importance in this process.Este artículo tiene como objetivo construir una história de la enseñanza de las matemáticas en EFA Itapirema de Ji-Paraná / RO (1991 - 2018). Como la EFA cuenta con una metodología didáctica específica, la Pedagogía de la Alternancia, es necesario comprenderla, así como sus instrumentos, como los permea la enseñanza de las Matemáticas. Al tratarse de una investigación histórica, utilizaremos la perspectiva de Bloch (2001) con relación a la crítica del documento, Halbwachs (2004) con el concepto de memoria colectiva y Le Goff (1990), quien considera el concepto de memoria como fundamental para la investigación histórica, junto con los escritos de Gimonet (2007) sobre la Pedagogía de la Alternancia. Durante el desarrollo se analizaron las transcripciones de entrevistas realizadas a dos docentes de la disciplina que trabajaron en la escuela desde el inicio, así como el análisis de otros documentos. Los resultados nos mostraron que la enseñanza de las Matemáticas en la escuela se realiza a través de una enseñanza basada en relaciones cotidianas que se toman del cuaderno de alternancia, y la experiencia de alternancia es de suma importancia en este proceso.Este artigo tem como objetivo construir uma história do ensino de Matemática da EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). Como a EFA possui uma metodologia de ensino específica, a Pedagogia da Alternância, é necessário entendê-la, bem como seus instrumentos, pois o ensino de Matemática perpassa por eles. Por se tratar de uma pesquisa histórica, utilizaremos a perspectiva de Bloch (2001) em relação à crítica ao documento, de Halbwachs (2004) com o conceito de memória coletiva e de Le Goff (1990), que considera o conceito de memória como fundamental para a pesquisa histórica, juntamente com os escritos de Gimonet (2007) sobre a Pedagogia da Alternância. No desenvolvimento, foram analisadas as transcrições das entrevistas realizadas com dois professores da disciplina que atuaram na escola desde o início, bem como a análise de outros documentos. Os resultados nos mostraram que o ensino de Matemática da escola se dá por meio de um ensino pautado nas relações cotidianas que são retiradas do caderno da alternância, e a vivência da alternância é de suma importância nesse processo.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/307910.26843/rencima.v12n5a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079/1608https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Jucielma Rodrigues de LimaGouveia Neto, Sérgio Candido de2023-04-21T23:35:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3079Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T23:35:14Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
La Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) y la enseñanza de las Matemáticas (1991-2018): una perspectiva histórica
A Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) e o ensino de Matemática (1991-2018): uma perspectiva histórica
title The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
spellingShingle The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
Dias, Jucielma Rodrigues de Lima
Ensino de Matemática
Pedagogia da Alternância
EFA Itapirema
Mathematics Teaching
Pedagogy of Alternation
EFA Itapirema
Enseñanza de las Matemáticas
Pedagogía de la Alternancia
EFA Itapirema
title_short The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
title_full The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
title_fullStr The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
title_full_unstemmed The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
title_sort The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
author Dias, Jucielma Rodrigues de Lima
author_facet Dias, Jucielma Rodrigues de Lima
Gouveia Neto, Sérgio Candido de
author_role author
author2 Gouveia Neto, Sérgio Candido de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dias, Jucielma Rodrigues de Lima
Gouveia Neto, Sérgio Candido de
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Matemática
Pedagogia da Alternância
EFA Itapirema
Mathematics Teaching
Pedagogy of Alternation
EFA Itapirema
Enseñanza de las Matemáticas
Pedagogía de la Alternancia
EFA Itapirema
topic Ensino de Matemática
Pedagogia da Alternância
EFA Itapirema
Mathematics Teaching
Pedagogy of Alternation
EFA Itapirema
Enseñanza de las Matemáticas
Pedagogía de la Alternancia
EFA Itapirema
description This article aims to build a history of Mathematics teaching at EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). As the EFA has a specific teaching methodology, the Pedagogy of Alternation, it is necessary to understand it, as well as its instruments, as the teaching of Mathematics permeates them. As this is a historical research, we will use the perspective of Bloch (2001) in relation to the criticism of the document, Halbwachs (2004) with the concept of collective memory and Le Goff (1990), who considers the concept of memory as fundamental. for historical research, together with Gimonet's (2007) writings on the Pedagogy of Alternation. During development, transcripts of interviews conducted with two teachers of the discipline who worked at the school from the beginning were analyzed, as well as the analysis of other documents. The results showed us that the teaching of Mathematics at the school takes place through teaching based on daily relationships that are taken from the alternation notebook, and the experience of alternation is of paramount importance in this process.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079
10.26843/rencima.v12n5a21
url https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079
identifier_str_mv 10.26843/rencima.v12n5a21
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079/1608
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
publisher.none.fl_str_mv Editora Cruzeiro do Sul
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-21
2179-426X
reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron:UCS
instname_str Universidade de Caxias do Sul (UCS)
instacron_str UCS
institution UCS
reponame_str Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
collection Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)
repository.mail.fl_str_mv ||rencima@cruzeirodosul.edu.br
_version_ 1799306132869611520