The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
Texto Completo: | https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079 |
Resumo: | This article aims to build a history of Mathematics teaching at EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). As the EFA has a specific teaching methodology, the Pedagogy of Alternation, it is necessary to understand it, as well as its instruments, as the teaching of Mathematics permeates them. As this is a historical research, we will use the perspective of Bloch (2001) in relation to the criticism of the document, Halbwachs (2004) with the concept of collective memory and Le Goff (1990), who considers the concept of memory as fundamental. for historical research, together with Gimonet's (2007) writings on the Pedagogy of Alternation. During development, transcripts of interviews conducted with two teachers of the discipline who worked at the school from the beginning were analyzed, as well as the analysis of other documents. The results showed us that the teaching of Mathematics at the school takes place through teaching based on daily relationships that are taken from the alternation notebook, and the experience of alternation is of paramount importance in this process. |
id |
UCS-4_f472e806239321f8a2c768551e514858 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3079 |
network_acronym_str |
UCS-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository_id_str |
|
spelling |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspectiveLa Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) y la enseñanza de las Matemáticas (1991-2018): una perspectiva históricaA Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) e o ensino de Matemática (1991-2018): uma perspectiva históricaEnsino de MatemáticaPedagogia da AlternânciaEFA ItapiremaMathematics TeachingPedagogy of AlternationEFA ItapiremaEnseñanza de las MatemáticasPedagogía de la AlternanciaEFA ItapiremaThis article aims to build a history of Mathematics teaching at EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). As the EFA has a specific teaching methodology, the Pedagogy of Alternation, it is necessary to understand it, as well as its instruments, as the teaching of Mathematics permeates them. As this is a historical research, we will use the perspective of Bloch (2001) in relation to the criticism of the document, Halbwachs (2004) with the concept of collective memory and Le Goff (1990), who considers the concept of memory as fundamental. for historical research, together with Gimonet's (2007) writings on the Pedagogy of Alternation. During development, transcripts of interviews conducted with two teachers of the discipline who worked at the school from the beginning were analyzed, as well as the analysis of other documents. The results showed us that the teaching of Mathematics at the school takes place through teaching based on daily relationships that are taken from the alternation notebook, and the experience of alternation is of paramount importance in this process.Este artículo tiene como objetivo construir una história de la enseñanza de las matemáticas en EFA Itapirema de Ji-Paraná / RO (1991 - 2018). Como la EFA cuenta con una metodología didáctica específica, la Pedagogía de la Alternancia, es necesario comprenderla, así como sus instrumentos, como los permea la enseñanza de las Matemáticas. Al tratarse de una investigación histórica, utilizaremos la perspectiva de Bloch (2001) con relación a la crítica del documento, Halbwachs (2004) con el concepto de memoria colectiva y Le Goff (1990), quien considera el concepto de memoria como fundamental para la investigación histórica, junto con los escritos de Gimonet (2007) sobre la Pedagogía de la Alternancia. Durante el desarrollo se analizaron las transcripciones de entrevistas realizadas a dos docentes de la disciplina que trabajaron en la escuela desde el inicio, así como el análisis de otros documentos. Los resultados nos mostraron que la enseñanza de las Matemáticas en la escuela se realiza a través de una enseñanza basada en relaciones cotidianas que se toman del cuaderno de alternancia, y la experiencia de alternancia es de suma importancia en este proceso.Este artigo tem como objetivo construir uma história do ensino de Matemática da EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). Como a EFA possui uma metodologia de ensino específica, a Pedagogia da Alternância, é necessário entendê-la, bem como seus instrumentos, pois o ensino de Matemática perpassa por eles. Por se tratar de uma pesquisa histórica, utilizaremos a perspectiva de Bloch (2001) em relação à crítica ao documento, de Halbwachs (2004) com o conceito de memória coletiva e de Le Goff (1990), que considera o conceito de memória como fundamental para a pesquisa histórica, juntamente com os escritos de Gimonet (2007) sobre a Pedagogia da Alternância. No desenvolvimento, foram analisadas as transcrições das entrevistas realizadas com dois professores da disciplina que atuaram na escola desde o início, bem como a análise de outros documentos. Os resultados nos mostraram que o ensino de Matemática da escola se dá por meio de um ensino pautado nas relações cotidianas que são retiradas do caderno da alternância, e a vivência da alternância é de suma importância nesse processo.Editora Cruzeiro do Sul2021-08-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/307910.26843/rencima.v12n5a21Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-212179-426Xreponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMainstname:Universidade de Caxias do Sul (UCS)instacron:UCSporhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079/1608https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessDias, Jucielma Rodrigues de LimaGouveia Neto, Sérgio Candido de2023-04-21T23:35:14Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/3079Revistahttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/indexPRIhttps://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/index.php/rencima/oai||rencima@cruzeirodosul.edu.br2179-426X2179-426Xopendoar:2023-04-21T23:35:14Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective La Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) y la enseñanza de las Matemáticas (1991-2018): una perspectiva histórica A Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) e o ensino de Matemática (1991-2018): uma perspectiva histórica |
title |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective |
spellingShingle |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective Dias, Jucielma Rodrigues de Lima Ensino de Matemática Pedagogia da Alternância EFA Itapirema Mathematics Teaching Pedagogy of Alternation EFA Itapirema Enseñanza de las Matemáticas Pedagogía de la Alternancia EFA Itapirema |
title_short |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective |
title_full |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective |
title_fullStr |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective |
title_full_unstemmed |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective |
title_sort |
The Escola Família Agrícola (EFA) Itapirema de Ji-Paraná (RO) and the teaching of Mathematics (1991-2018): a historical perspective |
author |
Dias, Jucielma Rodrigues de Lima |
author_facet |
Dias, Jucielma Rodrigues de Lima Gouveia Neto, Sérgio Candido de |
author_role |
author |
author2 |
Gouveia Neto, Sérgio Candido de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Jucielma Rodrigues de Lima Gouveia Neto, Sérgio Candido de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Matemática Pedagogia da Alternância EFA Itapirema Mathematics Teaching Pedagogy of Alternation EFA Itapirema Enseñanza de las Matemáticas Pedagogía de la Alternancia EFA Itapirema |
topic |
Ensino de Matemática Pedagogia da Alternância EFA Itapirema Mathematics Teaching Pedagogy of Alternation EFA Itapirema Enseñanza de las Matemáticas Pedagogía de la Alternancia EFA Itapirema |
description |
This article aims to build a history of Mathematics teaching at EFA Itapirema de Ji-Paraná/RO (1991 – 2018). As the EFA has a specific teaching methodology, the Pedagogy of Alternation, it is necessary to understand it, as well as its instruments, as the teaching of Mathematics permeates them. As this is a historical research, we will use the perspective of Bloch (2001) in relation to the criticism of the document, Halbwachs (2004) with the concept of collective memory and Le Goff (1990), who considers the concept of memory as fundamental. for historical research, together with Gimonet's (2007) writings on the Pedagogy of Alternation. During development, transcripts of interviews conducted with two teachers of the discipline who worked at the school from the beginning were analyzed, as well as the analysis of other documents. The results showed us that the teaching of Mathematics at the school takes place through teaching based on daily relationships that are taken from the alternation notebook, and the experience of alternation is of paramount importance in this process. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-08-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079 10.26843/rencima.v12n5a21 |
url |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079 |
identifier_str_mv |
10.26843/rencima.v12n5a21 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistapos.cruzeirodosul.edu.br/rencima/article/view/3079/1608 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.pt_BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora Cruzeiro do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática; v. 12 n. 5 (2021): ago.; 1-21 2179-426X reponame:Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa instname:Universidade de Caxias do Sul (UCS) instacron:UCS |
instname_str |
Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
instacron_str |
UCS |
institution |
UCS |
reponame_str |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
collection |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa - Universidade de Caxias do Sul (UCS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rencima@cruzeirodosul.edu.br |
_version_ |
1799306132869611520 |