Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cerejeira, Thiago de Lima Torreão
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001
Resumo: Translating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience.
id UDESC-1_01cde6cd5f9268511ada19a8351e5abe
oai_identifier_str oai::article/24001
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation ProcessesDramaturgia y audiodescripción de la mano en los procesos de creación de danzaDramaturgia e audiodescrição de mãos dadas nos processos de criação em dançaaudiodescrição poéticadançadramaturgiaprocessos de criaçãopoetic audio descriptiondancedramaturgycreation processesaudiodescripción poéticadanzadramaturgiaprocesos de creaciónTranslating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience.Traducir a palabras lo que se baila puede parecer improbable, pero es precisamente a través de un recurso análogo como las personas con discapacidad visual disfrutan de este tipo de espectáculos. La audiodescripción es un recurso de accesibilidad cultural que proporciona este acceso a través de un proceso de traducción Intersemiótica, es decir, que transforma el lenguaje visual en verbal. Partiendo de esta idea, reflexionamos sobre cómo audiodescripción y dramaturgia pueden ir de la mano en el proceso creativo de la danza para que lo que se traduzca de la danza no se quede en un mero texto descriptivo de lo que se ve sino, sobre todo, de lo que la danza delinea y despierta en lo efímero de las representaciones. Para ello, se toman como referencia algunos extractos de espectáculos del Festival Acessibilidança Virtual, organizado por FUNARTE en 2022. El propósito de este estudio es identificar los mecanismos necesarios que una audiodescripción de danza, alineada con la dramaturgia, debe tener para preservar la poética de la obra artística y ser atractiva para el público con discapacidad visual.Traduzir o que se dança em palavras pode parecer improvável, mas é exatamente por meio de arranjo análogo que pessoas com deficiência visual fruem performances nessa vertente. A audiodescrição é um recurso de acessibilidade cultural que propicia esse acesso através de um processo tradutório intersemiótico, ou seja, que transforma a linguagem visual em verbal. A partir desse entendimento, reflete-se como audiodescrição e dramaturgia podem caminhar de mãos dadas em processos de criação em dança, para que o que é traduzido da dança não se resuma a mero texto descritivo do que se vê, mas, sobretudo, do que a dança delineia e desperta na efemeridade das performances. Para tanto, são utilizados como referenciais alguns trechos de espetáculos do Festival Acessibilidança Virtual, promovido pela FUNARTE em 2022. Preocupa-se, assim, em concentrar esforços afim de identificar que engendramentos são necessários para que uma audiodescrição de dança, alinhada à dramaturgia, precisa ter para preservar a poética da obra artística e também ser envolvente para o público com deficiência visual.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2400110.5965/1414573103482023e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-282358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15997https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15998https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15999Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerejeira, Thiago de Lima Torreão 2024-02-29T15:04:19Zoai::article/24001Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:19Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
Dramaturgia y audiodescripción de la mano en los procesos de creación de danza
Dramaturgia e audiodescrição de mãos dadas nos processos de criação em dança
title Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
spellingShingle Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
Cerejeira, Thiago de Lima Torreão
audiodescrição poética
dança
dramaturgia
processos de criação
poetic audio description
dance
dramaturgy
creation processes
audiodescripción poética
danza
dramaturgia
procesos de creación
title_short Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
title_full Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
title_fullStr Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
title_full_unstemmed Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
title_sort Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
author Cerejeira, Thiago de Lima Torreão
author_facet Cerejeira, Thiago de Lima Torreão
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cerejeira, Thiago de Lima Torreão
dc.subject.por.fl_str_mv audiodescrição poética
dança
dramaturgia
processos de criação
poetic audio description
dance
dramaturgy
creation processes
audiodescripción poética
danza
dramaturgia
procesos de creación
topic audiodescrição poética
dança
dramaturgia
processos de criação
poetic audio description
dance
dramaturgy
creation processes
audiodescripción poética
danza
dramaturgia
procesos de creación
description Translating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001
10.5965/1414573103482023e0105
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15997
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15998
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15999
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502585909248