Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001 |
Resumo: | Translating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience. |
id |
UDESC-1_01cde6cd5f9268511ada19a8351e5abe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24001 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation ProcessesDramaturgia y audiodescripción de la mano en los procesos de creación de danzaDramaturgia e audiodescrição de mãos dadas nos processos de criação em dançaaudiodescrição poéticadançadramaturgiaprocessos de criaçãopoetic audio descriptiondancedramaturgycreation processesaudiodescripción poéticadanzadramaturgiaprocesos de creaciónTranslating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience.Traducir a palabras lo que se baila puede parecer improbable, pero es precisamente a través de un recurso análogo como las personas con discapacidad visual disfrutan de este tipo de espectáculos. La audiodescripción es un recurso de accesibilidad cultural que proporciona este acceso a través de un proceso de traducción Intersemiótica, es decir, que transforma el lenguaje visual en verbal. Partiendo de esta idea, reflexionamos sobre cómo audiodescripción y dramaturgia pueden ir de la mano en el proceso creativo de la danza para que lo que se traduzca de la danza no se quede en un mero texto descriptivo de lo que se ve sino, sobre todo, de lo que la danza delinea y despierta en lo efímero de las representaciones. Para ello, se toman como referencia algunos extractos de espectáculos del Festival Acessibilidança Virtual, organizado por FUNARTE en 2022. El propósito de este estudio es identificar los mecanismos necesarios que una audiodescripción de danza, alineada con la dramaturgia, debe tener para preservar la poética de la obra artística y ser atractiva para el público con discapacidad visual.Traduzir o que se dança em palavras pode parecer improvável, mas é exatamente por meio de arranjo análogo que pessoas com deficiência visual fruem performances nessa vertente. A audiodescrição é um recurso de acessibilidade cultural que propicia esse acesso através de um processo tradutório intersemiótico, ou seja, que transforma a linguagem visual em verbal. A partir desse entendimento, reflete-se como audiodescrição e dramaturgia podem caminhar de mãos dadas em processos de criação em dança, para que o que é traduzido da dança não se resuma a mero texto descritivo do que se vê, mas, sobretudo, do que a dança delineia e desperta na efemeridade das performances. Para tanto, são utilizados como referenciais alguns trechos de espetáculos do Festival Acessibilidança Virtual, promovido pela FUNARTE em 2022. Preocupa-se, assim, em concentrar esforços afim de identificar que engendramentos são necessários para que uma audiodescrição de dança, alinhada à dramaturgia, precisa ter para preservar a poética da obra artística e também ser envolvente para o público com deficiência visual.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2400110.5965/1414573103482023e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-282358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15997https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15998https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15999Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCerejeira, Thiago de Lima Torreão 2024-02-29T15:04:19Zoai::article/24001Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:19Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes Dramaturgia y audiodescripción de la mano en los procesos de creación de danza Dramaturgia e audiodescrição de mãos dadas nos processos de criação em dança |
title |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes |
spellingShingle |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes Cerejeira, Thiago de Lima Torreão audiodescrição poética dança dramaturgia processos de criação poetic audio description dance dramaturgy creation processes audiodescripción poética danza dramaturgia procesos de creación |
title_short |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes |
title_full |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes |
title_fullStr |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes |
title_full_unstemmed |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes |
title_sort |
Dramaturgy and Audio Description Walking Hand in Hand in the Dance Creation Processes |
author |
Cerejeira, Thiago de Lima Torreão |
author_facet |
Cerejeira, Thiago de Lima Torreão |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cerejeira, Thiago de Lima Torreão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
audiodescrição poética dança dramaturgia processos de criação poetic audio description dance dramaturgy creation processes audiodescripción poética danza dramaturgia procesos de creación |
topic |
audiodescrição poética dança dramaturgia processos de criação poetic audio description dance dramaturgy creation processes audiodescripción poética danza dramaturgia procesos de creación |
description |
Translating dance into words may seem unlikely, but it is precisely through an analogous arrangement that individuals with visual impairments can appreciate performances in this field. Audio description is a cultural accessibility resource that provides this access through an intersemiotic translation process, enabling the transformation of visual language into verbal language. Based on this understanding, we reflect on how audio description and dramaturgy can walk hand in hand in dance creation processes, so that what is translated from dance does not become a mere descriptive text of what is seen, but above all, of what dance delineates and awakens in the ephemerality of performances. To this end, some extracts from shows at the Festival Acessibilidança Virtual, organised by FUNARTE in 2022, are used as references. Therefore, we are concerned with concentrating efforts in order to identify what developments will be necessary so that an audio description of dance, aligned with dramaturgy, to preserve the poetics of the artistic work and also be engaging for the visually impaired audience. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001 10.5965/1414573103482023e0105 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103482023e0105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15997 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15998 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24001/15999 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28 Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-28 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573103482023 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502585909248 |