Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509 |
Resumo: | This paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré. |
id |
UDESC-1_0da94306f39c52ac4999fc642b54b3e6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20509 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak Enseñanza de danza a distancia en la Escola Livre de Dança da Maré en 2020 durante el brote de COVID-19Ensino remoto de dança na Escola Livre de Dança da Maré em 2020 durante a pandemia de COVID-19DançaEducação não-formalEnsino remotoCOVID-19Escola Livre de Dança da MaréDanceNon-formal educationRemote teachingCOVID-19Escola Livre de Dança da MaréDanzaEducación no formalEnseñanza remotaCOVID-19Escola Livre de Dança da MaréThis paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré.Este trabajo intentó reflexionar sobre las experiencias de enseñanza de danza a distancia desarrolladas durante el brote de COVID-19, en la ciudad de Río de Janeiro, en 2020, por la Escola Livre de Dança da Maré. Trabajando con la educación no formal en danza, mediante de estrategias sincrónicas y asincrónicas, la escuela siguió llegando a sus estudiantes durante el aislamiento social impuesto por la nueva pandemia de coronavirus. En un contexto en el que las desigualdades sociales se hicieron aún más evidentes para quienes necesitaban estar conectados a internet y utilizar dispositivos electrónicos para estudiar en casa, Este artículo reflexionó sobre cómo la realidad del barrio de Maré no ha afrontado el mejor desarrollo de las clases online de la Escola Livre de Dança da Maré.Este artigo buscou registrar e refletir sobre experiências de ensino remoto de dança desenvolvidas durante a pandemia da COVID-19, na cidade do Rio de Janeiro, em 2020, pela Escola Livre de Dança da Maré. Atuando com educação não-formal em dança, através de estratégias síncronas e assíncronas de ensino, a Escola continuou a alcançar suas/seus alunas/os durante o isolamento social imposto pela pandemia do novo coronavírus. Num contexto em que as desigualdades sociais ficaram ainda mais evidentes para quem precisou conectar-se à internet e usar aparelhos eletrônicos para estudar em casa, este artigo refletiu sobre como a realidade do bairro Maré não colaborou para o melhor acontecimento das aulas online da Escola Livre de Dança da Maré.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2050910.5965/1414573103422021e0113Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-212358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509/13776Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Gabriel Ramon Ferreira2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20509Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak Enseñanza de danza a distancia en la Escola Livre de Dança da Maré en 2020 durante el brote de COVID-19 Ensino remoto de dança na Escola Livre de Dança da Maré em 2020 durante a pandemia de COVID-19 |
title |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak |
spellingShingle |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak Lima, Gabriel Ramon Ferreira Dança Educação não-formal Ensino remoto COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré Dance Non-formal education Remote teaching COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré Danza Educación no formal Enseñanza remota COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré |
title_short |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak |
title_full |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak |
title_fullStr |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak |
title_full_unstemmed |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak |
title_sort |
Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak |
author |
Lima, Gabriel Ramon Ferreira |
author_facet |
Lima, Gabriel Ramon Ferreira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Gabriel Ramon Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Dança Educação não-formal Ensino remoto COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré Dance Non-formal education Remote teaching COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré Danza Educación no formal Enseñanza remota COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré |
topic |
Dança Educação não-formal Ensino remoto COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré Dance Non-formal education Remote teaching COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré Danza Educación no formal Enseñanza remota COVID-19 Escola Livre de Dança da Maré |
description |
This paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509 10.5965/1414573103422021e0113 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0113 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509/13776 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507499536384 |