Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Gabriel Ramon Ferreira
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509
Resumo: This paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré.
id UDESC-1_0da94306f39c52ac4999fc642b54b3e6
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20509
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak Enseñanza de danza a distancia en la Escola Livre de Dança da Maré en 2020 durante el brote de COVID-19Ensino remoto de dança na Escola Livre de Dança da Maré em 2020 durante a pandemia de COVID-19DançaEducação não-formalEnsino remotoCOVID-19Escola Livre de Dança da MaréDanceNon-formal educationRemote teachingCOVID-19Escola Livre de Dança da MaréDanzaEducación no formalEnseñanza remotaCOVID-19Escola Livre de Dança da MaréThis paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré.Este trabajo intentó reflexionar sobre las experiencias de enseñanza de danza a distancia desarrolladas durante el brote de COVID-19, en la ciudad de Río de Janeiro, en 2020, por la Escola Livre de Dança da Maré. Trabajando con la educación no formal en danza, mediante de estrategias sincrónicas y asincrónicas, la escuela siguió llegando a sus estudiantes durante el aislamiento social impuesto por la nueva pandemia de coronavirus. En un contexto en el que las desigualdades sociales se hicieron aún más evidentes para quienes necesitaban estar conectados a internet y utilizar dispositivos electrónicos para estudiar en casa, Este artículo reflexionó sobre cómo la realidad del barrio de Maré no ha afrontado el mejor desarrollo de las clases online de la Escola Livre de Dança da Maré.Este artigo buscou registrar e refletir sobre experiências de ensino remoto de dança desenvolvidas durante a pandemia da COVID-19, na cidade do Rio de Janeiro, em 2020, pela Escola Livre de Dança da Maré. Atuando com educação não-formal em dança, através de estratégias síncronas e assíncronas de ensino, a Escola continuou a alcançar suas/seus alunas/os durante o isolamento social imposto pela pandemia do novo coronavírus. Num contexto em que as desigualdades sociais ficaram ainda mais evidentes para quem precisou conectar-se à internet e usar aparelhos eletrônicos para estudar em casa, este artigo refletiu sobre como a realidade do bairro Maré não colaborou para o melhor acontecimento das aulas online da Escola Livre de Dança da Maré.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2050910.5965/1414573103422021e0113Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-212358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509/13776Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Gabriel Ramon Ferreira2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20509Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
Enseñanza de danza a distancia en la Escola Livre de Dança da Maré en 2020 durante el brote de COVID-19
Ensino remoto de dança na Escola Livre de Dança da Maré em 2020 durante a pandemia de COVID-19
title Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
spellingShingle Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
Lima, Gabriel Ramon Ferreira
Dança
Educação não-formal
Ensino remoto
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
Dance
Non-formal education
Remote teaching
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
Danza
Educación no formal
Enseñanza remota
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
title_short Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
title_full Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
title_fullStr Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
title_full_unstemmed Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
title_sort Remote dance teaching at the Escola Livre de Dança da Maré in 2020 during the COVID-19 outbreak
author Lima, Gabriel Ramon Ferreira
author_facet Lima, Gabriel Ramon Ferreira
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Gabriel Ramon Ferreira
dc.subject.por.fl_str_mv Dança
Educação não-formal
Ensino remoto
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
Dance
Non-formal education
Remote teaching
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
Danza
Educación no formal
Enseñanza remota
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
topic Dança
Educação não-formal
Ensino remoto
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
Dance
Non-formal education
Remote teaching
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
Danza
Educación no formal
Enseñanza remota
COVID-19
Escola Livre de Dança da Maré
description This paper attempted to reflect upon remote dance teaching experiences developed during the COVID-19 outbreak, in the city of Rio de Janeiro, in 2020, by the Escola Livre de Dança da Maré. Working with non-formal education in dance, through synchronous and asynchronous strategies, the school kept reaching out to its students the during social isolation imposed by the new coronavirus pandemic. In a context where social inequalities became even more evident for those who needed to be connected to the internet and use electronical devices to study at home, this paper reflected upon how the reality of the neighborhood of Maré did not cope with the best development of the online classes at the Escola Livre de Dança da Maré.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509
10.5965/1414573103422021e0113
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0113
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20509/13776
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507499536384