Odyssey of the Senses, a show of light and fire
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482 |
Resumo: | This article discusses the creative process of the performance of the Odisseia dos sentidos, a circus show that debuted in 2011 and has been reassembled several times to finally constitute a big juggling show of lights and fire. The descriptive analysis exposes the point of view of two artists about a circus creation process, and focus in the object manipulation technique. In the first moment, the work was predominantly performative character, but later it received new aesthetic nuances, in a process of collective direction and construction, which allowed the creation of an dramaturgy that showed the point of view of artists and the public that watched the presentations in different cities in Bahia, Brazil and Europe. |
id |
UDESC-1_3ca43138862e5115dc768da8aa12a77b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20482 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Odyssey of the Senses, a show of light and fireOdisea de los sentidos, un espectáculo de luz y fuegoOdisseia dos sentidos: um espetáculo de luz e fogoCircoProcesso de criaçãoMalabarismoFogoCircusCreation ProcessJugglingFireCircoProceso de creaciónMalabaresFuegoThis article discusses the creative process of the performance of the Odisseia dos sentidos, a circus show that debuted in 2011 and has been reassembled several times to finally constitute a big juggling show of lights and fire. The descriptive analysis exposes the point of view of two artists about a circus creation process, and focus in the object manipulation technique. In the first moment, the work was predominantly performative character, but later it received new aesthetic nuances, in a process of collective direction and construction, which allowed the creation of an dramaturgy that showed the point of view of artists and the public that watched the presentations in different cities in Bahia, Brazil and Europe.En este artículo se analiza el proceso creativo de la representación de la Odisseia dos sentidos, espectáculo de circo que debutó en 2011 y que ha sido reensamblado varias veces para constituir finalmente un gran espectáculo de malabarismo de luces y fuego. El análisis descriptivo expone el punto de vista de dos artistas sobre un proceso de creación circense y se centra en la técnica de manipulación de objetos. En un primer momento, la obra fue de carácter predominantemente performativo, pero luego recibió nuevos matices estéticos, en un proceso de dirección y construcción colectiva, en una dramaturgia que mostró el punto de vista no sólo de los artistas, sino también del público que asistió a las presentaciones en diferentes ciudades de la Bahía, del Brasil y de Europa.Neste artigo, argumenta-se sobre o processo que levou à montagem do Odisseia dos sentidos, um espetáculo de circo que estreou em 2011 e foi remontado três vezes para, enfim, constituir um grande show de malabarismo de luz e fogo. A análise descritiva expõe o ponto de vista de dois artistas sobre um processo de criação em circo, que focalizou a técnica da manipulação de objetos. No início, a obra se destacou por seu caráter principalmente performático, mas posteriormente foi recebendo novas nuances estéticas, num processo de construção e direção coletiva que consolidou uma dramaturgia que afluiu não apenas o olhar dos artistas, mas também do público que assistiu as apresentações em diferentes cidades da Bahia, no Brasil e na Europa.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2048210.5965/1414573101432022e0207Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-202358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482/14030https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482/14126Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMacedo, Cristina Alves deGallo, Fabio Dall2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20482Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire Odisea de los sentidos, un espectáculo de luz y fuego Odisseia dos sentidos: um espetáculo de luz e fogo |
title |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire |
spellingShingle |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire Macedo, Cristina Alves de Circo Processo de criação Malabarismo Fogo Circus Creation Process Juggling Fire Circo Proceso de creación Malabares Fuego |
title_short |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire |
title_full |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire |
title_fullStr |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire |
title_full_unstemmed |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire |
title_sort |
Odyssey of the Senses, a show of light and fire |
author |
Macedo, Cristina Alves de |
author_facet |
Macedo, Cristina Alves de Gallo, Fabio Dall |
author_role |
author |
author2 |
Gallo, Fabio Dall |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Macedo, Cristina Alves de Gallo, Fabio Dall |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Circo Processo de criação Malabarismo Fogo Circus Creation Process Juggling Fire Circo Proceso de creación Malabares Fuego |
topic |
Circo Processo de criação Malabarismo Fogo Circus Creation Process Juggling Fire Circo Proceso de creación Malabares Fuego |
description |
This article discusses the creative process of the performance of the Odisseia dos sentidos, a circus show that debuted in 2011 and has been reassembled several times to finally constitute a big juggling show of lights and fire. The descriptive analysis exposes the point of view of two artists about a circus creation process, and focus in the object manipulation technique. In the first moment, the work was predominantly performative character, but later it received new aesthetic nuances, in a process of collective direction and construction, which allowed the creation of an dramaturgy that showed the point of view of artists and the public that watched the presentations in different cities in Bahia, Brazil and Europe. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482 10.5965/1414573101432022e0207 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0207 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482/14030 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20482/14126 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-20 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507473321984 |