What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruvinel, Tiago
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970
Resumo: This article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context.
id UDESC-1_49e019ba1cf2e576ccb7fb53dfcdae85
oai_identifier_str oai::article/18970
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?¿Cuál es el futuro de la disciplina Arte del BNCC de la escuela secundaria?Qual o futuro da disciplina Arte a partir da BNCC do Ensino Médio?EducaçãoArteBNCCCompetênciasHabilidadesEducaciónArteBNCCCompetenciaHabilidadesEducationArtBNCCCompetencesAbilitiesThis article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context.Este artículo propone una discusión sobre la estructura del BNCC (Base Nacional Común Curricular) de la escuela secundaria, con el fin de analizar los conceptos de competencia y habilidades específicas que sustentan el documento, como la teoría de Philippe Perrenoud. Este texto es el resultado de la investigación postdoctoral del autor. Es un aporte a los profesores de Arte (Teatro, Danza, Artes Visuales o Música), con el fin de asistirlos en el desarrollo del pensamiento crítico y estratégico para enfrentar el BNCC, el cual se está implementando en todos Estados brasileños. Al final, se propone una discusión acerca del futuro de la disciplina Arte en el contexto político actual.Este artigo propõe uma discussão sobre a estrutura da BNCC (Base Nacional Comum Curricular) do Ensino Médio, de modo a analisar os conceitos de competência gerais que sustentam o documento, a partir da teoria de Philippe Perrenoud. Este texto é o resultado da pesquisa de pós-doutorado do autor. Trata-se de uma contribuição aos docentes de Arte (Teatro, Dança, Artes Visuais ou Música), no intuito de auxiliá-los na elaboração de um pensamento crítico e estratégico para lidar com a BNCC, que se encontra em vias de implementação em todos os estados brasileiros. Ao final, é proposta uma reflexão sobre o futuro da disciplina Arte no atual contexto político.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1897010.5965/1414573101402021e0206Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-232358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970/12754Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruvinel, Tiago2024-02-29T14:50:55Zoai::article/18970Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:50:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
¿Cuál es el futuro de la disciplina Arte del BNCC de la escuela secundaria?
Qual o futuro da disciplina Arte a partir da BNCC do Ensino Médio?
title What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
spellingShingle What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
Cruvinel, Tiago
Educação
Arte
BNCC
Competências
Habilidades
Educación
Arte
BNCC
Competencia
Habilidades
Education
Art
BNCC
Competences
Abilities
title_short What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
title_full What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
title_fullStr What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
title_full_unstemmed What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
title_sort What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
author Cruvinel, Tiago
author_facet Cruvinel, Tiago
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruvinel, Tiago
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Arte
BNCC
Competências
Habilidades
Educación
Arte
BNCC
Competencia
Habilidades
Education
Art
BNCC
Competences
Abilities
topic Educação
Arte
BNCC
Competências
Habilidades
Educación
Arte
BNCC
Competencia
Habilidades
Education
Art
BNCC
Competences
Abilities
description This article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970
10.5965/1414573101402021e0206
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0206
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970/12754
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500319936512