What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970 |
Resumo: | This article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context. |
id |
UDESC-1_6fbdc02c18d9a9b3525f495dd80e0645 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18970 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC?¿Cuál es el futuro de la disciplina Arte del BNCC de la escuela secundaria?Qual o futuro da disciplina Arte a partir da BNCC do Ensino Médio?EducaçãoArteBNCCCompetênciasHabilidadesEducaciónArteBNCCCompetenciaHabilidadesEducationArtBNCCCompetencesAbilitiesThis article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context.Este artículo propone una discusión sobre la estructura del BNCC (Base Nacional Común Curricular) de la escuela secundaria, con el fin de analizar los conceptos de competencia y habilidades específicas que sustentan el documento, como la teoría de Philippe Perrenoud. Este texto es el resultado de la investigación postdoctoral del autor. Es un aporte a los profesores de Arte (Teatro, Danza, Artes Visuales o Música), con el fin de asistirlos en el desarrollo del pensamiento crítico y estratégico para enfrentar el BNCC, el cual se está implementando en todos Estados brasileños. Al final, se propone una discusión acerca del futuro de la disciplina Arte en el contexto político actual.Este artigo propõe uma discussão sobre a estrutura da BNCC (Base Nacional Comum Curricular) do Ensino Médio, de modo a analisar os conceitos de competência gerais que sustentam o documento, a partir da teoria de Philippe Perrenoud. Este texto é o resultado da pesquisa de pós-doutorado do autor. Trata-se de uma contribuição aos docentes de Arte (Teatro, Dança, Artes Visuais ou Música), no intuito de auxiliá-los na elaboração de um pensamento crítico e estratégico para lidar com a BNCC, que se encontra em vias de implementação em todos os estados brasileiros. Ao final, é proposta uma reflexão sobre o futuro da disciplina Arte no atual contexto político.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1897010.5965/1414573101402021e0206Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-232358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970/12754Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCruvinel, Tiago2021-07-30T16:16:56Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18970Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-07-30T16:16:56Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? ¿Cuál es el futuro de la disciplina Arte del BNCC de la escuela secundaria? Qual o futuro da disciplina Arte a partir da BNCC do Ensino Médio? |
title |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? |
spellingShingle |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? Cruvinel, Tiago Educação Arte BNCC Competências Habilidades Educación Arte BNCC Competencia Habilidades Education Art BNCC Competences Abilities |
title_short |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? |
title_full |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? |
title_fullStr |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? |
title_full_unstemmed |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? |
title_sort |
What is the future of the Art discipline from the Highschool's BNCC? |
author |
Cruvinel, Tiago |
author_facet |
Cruvinel, Tiago |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cruvinel, Tiago |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Arte BNCC Competências Habilidades Educación Arte BNCC Competencia Habilidades Education Art BNCC Competences Abilities |
topic |
Educação Arte BNCC Competências Habilidades Educación Arte BNCC Competencia Habilidades Education Art BNCC Competences Abilities |
description |
This article proposes a discussion regarding the Highschool BNCC (National Common Curricular Base) structure, in order to analyze the general competence that sustain the documentation, based on the Philippe Perrenoud's theory. This text is the result of the author's post-doctorate degree research that has been used by Art teachers (Drama, Dance, Visual Arts or Music), with the main purpose being to help elaborate critical and strategic thinking as to deal with the BNCC, which is being implemented in all Brazilian states. The theory on which is currently being proposed towards a more in-depth reflection about the future of the Art discipline within the current political context. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970 10.5965/1414573101402021e0206 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101402021e0206 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18970/12754 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-23 2358-6958 10.5965/10.5965/2358695801402021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506975248384 |