Action in Combate: Collaborative creation, participation and transcreation in the creative process
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18084 |
Resumo: | This article discusses the creation of the play Combate: corpos mortos, vivos e por vir. The staging problematized sexism and racism and the work involved professors, drama graduate students and local artists. It was produced by means of a collaborative creation process in the extreme South of Brazil. Here are presented some aspects of research in performing arts and also those related to the practical creative processes of staging and dramatic writing in contemporaneity. Béatrice Picon-Vallin and Antônio Araújo were the references for the idea of collaborative creation, Oscar Cornago for the notion of participation and, finally, Haroldo de Campos for the concept of transcreation. |
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Action in Combate: Collaborative creation, participation and transcreation in the creative processCombat Action: Creación colaborativa, participación y transcreación en el proceso creativoAção em combate: Criação colaborativa, participação e transcriação no processo criativoEncenaçãoEscrita dramáticaCriação colaborativaParticipaçãoTranscriaçãoPuesta en escenaEscritura dramáticaCreación colaborativaParticipaciónTranscreaciónStagingDramatic writingCollaborative creationParticipation TranscreationThis article discusses the creation of the play Combate: corpos mortos, vivos e por vir. The staging problematized sexism and racism and the work involved professors, drama graduate students and local artists. It was produced by means of a collaborative creation process in the extreme South of Brazil. Here are presented some aspects of research in performing arts and also those related to the practical creative processes of staging and dramatic writing in contemporaneity. Béatrice Picon-Vallin and Antônio Araújo were the references for the idea of collaborative creation, Oscar Cornago for the notion of participation and, finally, Haroldo de Campos for the concept of transcreation.Este artículo analiza la creación colaborativa del espectáculo Combate: cadáveres, vivos y por venir. La edición problematizó el machismo y el racismo, involucró a maestros, egresados de teatro y artistas locales de Pelotas, en el extremo sur de Brasil. Aquí se presentan aspectos de la investigación en las artes escénicas y los procesos prácticos de creación de la puesta en escena y la escritura dramática en la época contemporánea, a partir de las referencias de Béatrice Picon-Vallin y Antônio Araújo sobre la creación colaborativa, Óscar Cornago sobre la participación y Haroldo. de Campos sobre la transcreación.Este artigo discute a criação colaborativa do espetáculo Combate: corpos mortos, vivos e por vir. A montagem problematizou o machismo e o racismo, envolveu docentes, licenciandos em teatro e artistas locais de Pelotas, no extremo sul do Brasil. Apresentam-se aqui aspectos da pesquisa em artes cênicas e dos processos práticos de criação da encenação e escrita dramática na contemporaneidade, valendo-se dos referenciais de Béatrice Picon-Vallin e Antônio Araújo sobre criação colaborativa, de Óscar Cornago sobre participação, e de Haroldo de Campos sobre transcriação.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1808410.5965/14145731033920200208Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-29Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-292358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18084/12561Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVieira Fernandes, FernandaGimmler Netto, Maria Amélia Gimmler2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18084Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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