Technique, experience and invention in ballroom dancing
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284 |
Resumo: | The following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history. |
id |
UDESC-1_6ec6fa554bbc7178904da1089fae40de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24284 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Technique, experience and invention in ballroom dancingTécnica, experiencia e invención en la pista del baile de salónTécnica, experiência e invenção no baile de dança de salãodança de salãoexperiênciabailetécnicaperformanceballroom danceexperiencedance eventtechniqueperformance baile de salónexperienciapistatécnicaperformanceThe following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history.El presente artículo discurre a respecto de las pistas de baile de salón como un espacio de invención y aprendizaje. Se entiende, pues, los bailes de salón como un campo social que se organiza a partir de los intereses por esta técnica específica de danza. Para esa conceptualización , se parte de los escritos de Tonial (2011) y Dickow (2020), que investigan acerca de los bailes de salón. La noción técnica es delimitada por Mauss (2003), además de Ortega y Gasset (1963), se cuenta, también, con los escritos de Taylor (2013) y Schechner (2003) en respecto a la performance, lo que permite observar los bailes de salón como un sistema de aprendizaje y como contexto y práctica social que puede ser delimitado por su sentido social y por su historia.O artigo a seguir discorre a respeito dos bailes de dança de salão como um espaço de invenção e aprendizagem. Entende-se, pois, as danças de salão (DS) como um campo social que se organiza a partir do interesse por essa técnica específica de dança. Para tal conceituação, parte-se dos escritos de Tonial (2011) e Dickow (2020), que pesquisam a respeito de dança de salão. A noção de técnica é delimitada através de Mauss (2003) e Ortega y Gasset (1963), além disso, conta-se com os escritos de Taylor (2013) e Schechner (2003) a respeito da performance, o que permite observar as DS como um sistema de aprendizagem e como contexto e prática social que pode ser delimitado pelo seu sentido social e por sua história.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2428410.5965/1414573101502024e0203Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-232358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16828https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16829https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16830Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, GiancarloSetúbal, Fernanda Goya2024-04-30T11:34:40Zoai::article/24284Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:40Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Technique, experience and invention in ballroom dancing Técnica, experiencia e invención en la pista del baile de salón Técnica, experiência e invenção no baile de dança de salão |
title |
Technique, experience and invention in ballroom dancing |
spellingShingle |
Technique, experience and invention in ballroom dancing Martins, Giancarlo dança de salão experiência baile técnica performance ballroom dance experience dance event technique performance baile de salón experiencia pista técnica performance |
title_short |
Technique, experience and invention in ballroom dancing |
title_full |
Technique, experience and invention in ballroom dancing |
title_fullStr |
Technique, experience and invention in ballroom dancing |
title_full_unstemmed |
Technique, experience and invention in ballroom dancing |
title_sort |
Technique, experience and invention in ballroom dancing |
author |
Martins, Giancarlo |
author_facet |
Martins, Giancarlo Setúbal, Fernanda Goya |
author_role |
author |
author2 |
Setúbal, Fernanda Goya |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Giancarlo Setúbal, Fernanda Goya |
dc.subject.por.fl_str_mv |
dança de salão experiência baile técnica performance ballroom dance experience dance event technique performance baile de salón experiencia pista técnica performance |
topic |
dança de salão experiência baile técnica performance ballroom dance experience dance event technique performance baile de salón experiencia pista técnica performance |
description |
The following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284 10.5965/1414573101502024e0203 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101502024e0203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16828 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16829 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16830 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23 Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101502024 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502621560832 |