Technique, experience and invention in ballroom dancing

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Giancarlo
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Setúbal, Fernanda Goya
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284
Resumo: The following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history.
id UDESC-1_6ec6fa554bbc7178904da1089fae40de
oai_identifier_str oai::article/24284
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Technique, experience and invention in ballroom dancingTécnica, experiencia e invención en la pista del baile de salónTécnica, experiência e invenção no baile de dança de salãodança de salãoexperiênciabailetécnicaperformanceballroom danceexperiencedance eventtechniqueperformance baile de salónexperienciapistatécnicaperformanceThe following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history.El presente artículo discurre a respecto de las pistas de baile de salón como un espacio de invención y aprendizaje. Se entiende, pues, los bailes de salón como un campo social que se organiza a partir de los intereses por esta técnica específica de danza. Para esa conceptualización , se parte de los escritos de Tonial (2011) y Dickow (2020), que investigan acerca de los bailes de salón. La noción técnica es delimitada por Mauss (2003), además de Ortega y Gasset (1963), se cuenta, también, con los escritos de Taylor (2013) y Schechner (2003) en respecto a la performance, lo que permite observar los bailes de salón como un sistema de aprendizaje y como contexto y práctica social que puede ser delimitado por su sentido social y por su historia.O artigo a seguir discorre a respeito dos bailes de dança de salão como um espaço de invenção e aprendizagem. Entende-se, pois, as danças de salão (DS) como um campo social que se organiza a partir do interesse por essa técnica específica de dança. Para tal conceituação, parte-se dos escritos de Tonial (2011) e Dickow (2020), que pesquisam a respeito de dança de salão. A noção de técnica é delimitada através de Mauss (2003) e Ortega y Gasset (1963), além disso, conta-se com os escritos de Taylor (2013) e Schechner (2003) a respeito da performance, o que permite observar as DS como um sistema de aprendizagem e como contexto e prática social que pode ser delimitado pelo seu sentido social e por sua história.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2428410.5965/1414573101502024e0203Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-232358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16828https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16829https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16830Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, GiancarloSetúbal, Fernanda Goya2024-04-30T11:34:40Zoai::article/24284Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:34:40Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Technique, experience and invention in ballroom dancing
Técnica, experiencia e invención en la pista del baile de salón
Técnica, experiência e invenção no baile de dança de salão
title Technique, experience and invention in ballroom dancing
spellingShingle Technique, experience and invention in ballroom dancing
Martins, Giancarlo
dança de salão
experiência
baile
técnica
performance
ballroom dance
experience
dance event
technique
performance
baile de salón
experiencia
pista
técnica
performance
title_short Technique, experience and invention in ballroom dancing
title_full Technique, experience and invention in ballroom dancing
title_fullStr Technique, experience and invention in ballroom dancing
title_full_unstemmed Technique, experience and invention in ballroom dancing
title_sort Technique, experience and invention in ballroom dancing
author Martins, Giancarlo
author_facet Martins, Giancarlo
Setúbal, Fernanda Goya
author_role author
author2 Setúbal, Fernanda Goya
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Giancarlo
Setúbal, Fernanda Goya
dc.subject.por.fl_str_mv dança de salão
experiência
baile
técnica
performance
ballroom dance
experience
dance event
technique
performance
baile de salón
experiencia
pista
técnica
performance
topic dança de salão
experiência
baile
técnica
performance
ballroom dance
experience
dance event
technique
performance
baile de salón
experiencia
pista
técnica
performance
description The following article discusses ballroom dance as a space for invention and learning. Ballroom dances are understood as a social field that is organized around the interest in this specific dance technique. To conceptualize this, we draw from the writings of Tonial (2011) and Dickow (2020), who research ballroom dance. The notion of technique is delineated through Mauss (2003) and Ortega y Gasset (1963), in addition to the writings of Taylor (2013) and Schechner (2003) regarding performance, allowing us to view ballroom dances as a learning system and as a social context and practice that can be defined by its social significance and history.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284
10.5965/1414573101502024e0203
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0203
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16828
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16829
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24284/16830
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-23
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502621560832