Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ascari, Bianca Mendes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Falkembach, Maria Fonseca, Fontoura, Rayssa de Oliveira, Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694
Resumo: The text is an experience report that deals with compositional elements in the collective creation process of the videodance Endless - or I forgot to remember, by the group Tatá, produced at a distance due to social isolation, in 2020. One element is corporal preparation: practices of production of body-world connection as a continuous space. Another element is the relationship of the performers-creators with the camera and its adaptation difficulties. The third element covered is video editing, focusing on transitions. The research identifies Endless's composition as a transcreation. It shows the emergence of the presence dimension in the transcreation operation, recognized as the production of affections. It presents the notions of affection, infinite body and connection, which emerge from the experience of creation.
id UDESC-1_82ff8ea5f5fcb0ad568a3c058826f6aa
oai_identifier_str oai::article/20694
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodanceCorpos infinitos: Processo coletivo de criação da videodança Endless TranscriaçãoPresençaVideodançaPreparação corporalEdiçãoTranscreationPresenceVideodanceCorporal preparationEditingTranscreaciónPresenciaVideodanzaPreparación corporalEdición The text is an experience report that deals with compositional elements in the collective creation process of the videodance Endless - or I forgot to remember, by the group Tatá, produced at a distance due to social isolation, in 2020. One element is corporal preparation: practices of production of body-world connection as a continuous space. Another element is the relationship of the performers-creators with the camera and its adaptation difficulties. The third element covered is video editing, focusing on transitions. The research identifies Endless's composition as a transcreation. It shows the emergence of the presence dimension in the transcreation operation, recognized as the production of affections. It presents the notions of affection, infinite body and connection, which emerge from the experience of creation. El texto trata sobre elementos compositivos en el proceso de creación colectiva de la videodanza Endless - o se me olvidó recordar, por el grupo Tatá, producido a distancia por aislamiento social, en 2020. Un elemento es la preparación corporal: prácticas de producción de la conexión cuerpo-mundo como un espacio continuo. Otro elemento es la relación de los intérpretes-creadores con la cámara y sus dificultades de adaptación. El tercer elemento cubierto es la edición de video, enfocándose en las transiciones. La investigación identifica la composición de Endless como una transcreación. Muestra el surgimiento de la dimensión de presencia en la operación de transcreación, reconocida como producción y transmisión de afectos. Presenta la noción de cuerpo infinito, que surge de la experiencia de la creación. O texto é um relato de experiência que trata de elementos de composição no processo de criação coletiva da videodança Endless - ou esqueci de lembrar, do grupo Tatá, produzido a distância, devido ao isolamento social, em 2020. A análise do texto tem como foco três elementos: um deles é a preparação corporal, que tem como base as práticas de produção da conexão corpo-mundo, como um espaço contínuo. O outro é a relação dos intérpretes-criadores com a câmera e suas dificuldades de adaptação. O terceiro elemento abordado é a edição do vídeo, com foco nas transições. A pesquisa identifica a composição de Endless como uma transcriação. Evidencia a emergência da dimensão da presença na operação de transcriação, reconhecida como produção de afetos. Apresenta as noções afeto, corpo infinito e conexão, que emergem da experiência de criação. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2069410.5965/1414573101432022e0301Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-312358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14060https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14134Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ascari, Bianca MendesFalkembach, Maria FonsecaFontoura, Rayssa de OliveiraLengruber, Stephânia Fitaroni Batista2024-02-29T15:05:06Zoai::article/20694Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:06Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
Corpos infinitos: Processo coletivo de criação da videodança Endless
title Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
spellingShingle Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
Ascari, Bianca Mendes
Transcriação
Presença
Videodança
Preparação corporal
Edição
Transcreation
Presence
Videodance
Corporal preparation
Editing
Transcreación
Presencia
Videodanza
Preparación corporal
Edición
title_short Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
title_full Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
title_fullStr Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
title_full_unstemmed Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
title_sort Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
author Ascari, Bianca Mendes
author_facet Ascari, Bianca Mendes
Falkembach, Maria Fonseca
Fontoura, Rayssa de Oliveira
Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista
author_role author
author2 Falkembach, Maria Fonseca
Fontoura, Rayssa de Oliveira
Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ascari, Bianca Mendes
Falkembach, Maria Fonseca
Fontoura, Rayssa de Oliveira
Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista
dc.subject.por.fl_str_mv Transcriação
Presença
Videodança
Preparação corporal
Edição
Transcreation
Presence
Videodance
Corporal preparation
Editing
Transcreación
Presencia
Videodanza
Preparación corporal
Edición
topic Transcriação
Presença
Videodança
Preparação corporal
Edição
Transcreation
Presence
Videodance
Corporal preparation
Editing
Transcreación
Presencia
Videodanza
Preparación corporal
Edición
description The text is an experience report that deals with compositional elements in the collective creation process of the videodance Endless - or I forgot to remember, by the group Tatá, produced at a distance due to social isolation, in 2020. One element is corporal preparation: practices of production of body-world connection as a continuous space. Another element is the relationship of the performers-creators with the camera and its adaptation difficulties. The third element covered is video editing, focusing on transitions. The research identifies Endless's composition as a transcreation. It shows the emergence of the presence dimension in the transcreation operation, recognized as the production of affections. It presents the notions of affection, infinite body and connection, which emerge from the experience of creation.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694
10.5965/1414573101432022e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14060
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14134
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31
2358-6958
10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500835835904