Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694 |
Resumo: | The text is an experience report that deals with compositional elements in the collective creation process of the videodance Endless - or I forgot to remember, by the group Tatá, produced at a distance due to social isolation, in 2020. One element is corporal preparation: practices of production of body-world connection as a continuous space. Another element is the relationship of the performers-creators with the camera and its adaptation difficulties. The third element covered is video editing, focusing on transitions. The research identifies Endless's composition as a transcreation. It shows the emergence of the presence dimension in the transcreation operation, recognized as the production of affections. It presents the notions of affection, infinite body and connection, which emerge from the experience of creation. |
id |
UDESC-1_a521a3688e786e34f5496e42c476e63d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20694 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodanceCorpos infinitos: Processo coletivo de criação da videodança Endless TranscriaçãoPresençaVideodançaPreparação corporalEdiçãoTranscreationPresenceVideodanceCorporal preparationEditingTranscreaciónPresenciaVideodanzaPreparación corporalEdición The text is an experience report that deals with compositional elements in the collective creation process of the videodance Endless - or I forgot to remember, by the group Tatá, produced at a distance due to social isolation, in 2020. One element is corporal preparation: practices of production of body-world connection as a continuous space. Another element is the relationship of the performers-creators with the camera and its adaptation difficulties. The third element covered is video editing, focusing on transitions. The research identifies Endless's composition as a transcreation. It shows the emergence of the presence dimension in the transcreation operation, recognized as the production of affections. It presents the notions of affection, infinite body and connection, which emerge from the experience of creation. El texto trata sobre elementos compositivos en el proceso de creación colectiva de la videodanza Endless - o se me olvidó recordar, por el grupo Tatá, producido a distancia por aislamiento social, en 2020. Un elemento es la preparación corporal: prácticas de producción de la conexión cuerpo-mundo como un espacio continuo. Otro elemento es la relación de los intérpretes-creadores con la cámara y sus dificultades de adaptación. El tercer elemento cubierto es la edición de video, enfocándose en las transiciones. La investigación identifica la composición de Endless como una transcreación. Muestra el surgimiento de la dimensión de presencia en la operación de transcreación, reconocida como producción y transmisión de afectos. Presenta la noción de cuerpo infinito, que surge de la experiencia de la creación. O texto é um relato de experiência que trata de elementos de composição no processo de criação coletiva da videodança Endless - ou esqueci de lembrar, do grupo Tatá, produzido a distância, devido ao isolamento social, em 2020. A análise do texto tem como foco três elementos: um deles é a preparação corporal, que tem como base as práticas de produção da conexão corpo-mundo, como um espaço contínuo. O outro é a relação dos intérpretes-criadores com a câmera e suas dificuldades de adaptação. O terceiro elemento abordado é a edição do vídeo, com foco nas transições. A pesquisa identifica a composição de Endless como uma transcriação. Evidencia a emergência da dimensão da presença na operação de transcriação, reconhecida como produção de afetos. Apresenta as noções afeto, corpo infinito e conexão, que emergem da experiência de criação. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2069410.5965/1414573101432022e0301Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-312358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14060https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14134Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ascari, Bianca MendesFalkembach, Maria FonsecaFontoura, Rayssa de OliveiraLengruber, Stephânia Fitaroni Batista2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20694Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance Corpos infinitos: Processo coletivo de criação da videodança Endless |
title |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance |
spellingShingle |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance Ascari, Bianca Mendes Transcriação Presença Videodança Preparação corporal Edição Transcreation Presence Videodance Corporal preparation Editing Transcreación Presencia Videodanza Preparación corporal Edición |
title_short |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance |
title_full |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance |
title_fullStr |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance |
title_full_unstemmed |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance |
title_sort |
Infinite bodies: Collective creative process of Endless videodance |
author |
Ascari, Bianca Mendes |
author_facet |
Ascari, Bianca Mendes Falkembach, Maria Fonseca Fontoura, Rayssa de Oliveira Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista |
author_role |
author |
author2 |
Falkembach, Maria Fonseca Fontoura, Rayssa de Oliveira Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ascari, Bianca Mendes Falkembach, Maria Fonseca Fontoura, Rayssa de Oliveira Lengruber, Stephânia Fitaroni Batista |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transcriação Presença Videodança Preparação corporal Edição Transcreation Presence Videodance Corporal preparation Editing Transcreación Presencia Videodanza Preparación corporal Edición |
topic |
Transcriação Presença Videodança Preparação corporal Edição Transcreation Presence Videodance Corporal preparation Editing Transcreación Presencia Videodanza Preparación corporal Edición |
description |
The text is an experience report that deals with compositional elements in the collective creation process of the videodance Endless - or I forgot to remember, by the group Tatá, produced at a distance due to social isolation, in 2020. One element is corporal preparation: practices of production of body-world connection as a continuous space. Another element is the relationship of the performers-creators with the camera and its adaptation difficulties. The third element covered is video editing, focusing on transitions. The research identifies Endless's composition as a transcreation. It shows the emergence of the presence dimension in the transcreation operation, recognized as the production of affections. It presents the notions of affection, infinite body and connection, which emerge from the experience of creation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694 10.5965/1414573101432022e0301 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14060 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20694/14134 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-31 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507519459328 |