Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978 |
Resumo: | In recent years, the lecture-performance has emerged as a crucial format in the practice of contemporary theater. From a genealogical process that announces a possible identification and recognition coverage, the authors explore in recent theatrical production elements and distinctiveness that compose this hybrid theatrical practice, which absorb spatial and material elements of both the academic lecture as well the artistic performance and from that, we have the presence of a new type of the actor: the epistemologist-actor. |
id |
UDESC-1_af4848e08692c432637f571de00859e9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17978 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actorArte como potência de si, a peça-conferência e o ator-epistemólogoPeça-conferênciaTeatro contemporâneoTeoria queerDecolonialidadeAtor-epistemólogoLecture-performanceContemporary theaterQueer theoryDecolonialityEpistemologist-actorIn recent years, the lecture-performance has emerged as a crucial format in the practice of contemporary theater. From a genealogical process that announces a possible identification and recognition coverage, the authors explore in recent theatrical production elements and distinctiveness that compose this hybrid theatrical practice, which absorb spatial and material elements of both the academic lecture as well the artistic performance and from that, we have the presence of a new type of the actor: the epistemologist-actor.Nos últimos anos, a peça-conferência surgiu como um formato importante na prática do teatro contemporâneo. A partir de um processo genealógico que anuncia um possível lastro de identificação e reconhecimento, os autores exploram em recentes produções teatrais elementos e características que configuram essa prática teatral híbrida que incorpora elementos espaciais e materiais tanto da palestra acadêmica quanto da performance artística e sugerem a presença de um novo ator, o ator-epistemólogo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1797810.5965/14145731023820200031Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-312358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978/11962Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThürler, DjalmaWoyda, DudaMoreno, Mariana2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17978Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor Arte como potência de si, a peça-conferência e o ator-epistemólogo |
title |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor |
spellingShingle |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor Thürler, Djalma Peça-conferência Teatro contemporâneo Teoria queer Decolonialidade Ator-epistemólogo Lecture-performance Contemporary theater Queer theory Decoloniality Epistemologist-actor |
title_short |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor |
title_full |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor |
title_fullStr |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor |
title_full_unstemmed |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor |
title_sort |
Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor |
author |
Thürler, Djalma |
author_facet |
Thürler, Djalma Woyda, Duda Moreno, Mariana |
author_role |
author |
author2 |
Woyda, Duda Moreno, Mariana |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Thürler, Djalma Woyda, Duda Moreno, Mariana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Peça-conferência Teatro contemporâneo Teoria queer Decolonialidade Ator-epistemólogo Lecture-performance Contemporary theater Queer theory Decoloniality Epistemologist-actor |
topic |
Peça-conferência Teatro contemporâneo Teoria queer Decolonialidade Ator-epistemólogo Lecture-performance Contemporary theater Queer theory Decoloniality Epistemologist-actor |
description |
In recent years, the lecture-performance has emerged as a crucial format in the practice of contemporary theater. From a genealogical process that announces a possible identification and recognition coverage, the authors explore in recent theatrical production elements and distinctiveness that compose this hybrid theatrical practice, which absorb spatial and material elements of both the academic lecture as well the artistic performance and from that, we have the presence of a new type of the actor: the epistemologist-actor. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978 10.5965/14145731023820200031 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200031 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978/11962 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506389094400 |