Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Thürler, Djalma
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Woyda, Duda, Moreno, Mariana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978
Resumo: In recent years, the lecture-performance has emerged as a crucial format in the practice of contemporary theater. From a genealogical process that announces a possible identification and recognition coverage, the authors explore in recent theatrical production elements and distinctiveness that compose this hybrid theatrical practice, which absorb spatial and material elements of both the academic lecture as well the artistic performance and from that, we have the presence of a new type of the actor: the epistemologist-actor.
id UDESC-1_af4848e08692c432637f571de00859e9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17978
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actorArte como potência de si, a peça-conferência e o ator-epistemólogoPeça-conferênciaTeatro contemporâneoTeoria queerDecolonialidadeAtor-epistemólogoLecture-performanceContemporary theaterQueer theoryDecolonialityEpistemologist-actorIn recent years, the lecture-performance has emerged as a crucial format in the practice of contemporary theater. From a genealogical process that announces a possible identification and recognition coverage, the authors explore in recent theatrical production elements and distinctiveness that compose this hybrid theatrical practice, which absorb spatial and material elements of both the academic lecture as well the artistic performance and from that, we have the presence of a new type of the actor: the epistemologist-actor.Nos últimos anos, a peça-conferência surgiu como um formato importante na prática do teatro contemporâneo. A partir de um processo genealógico que anuncia um possível lastro de identificação e reconhecimento, os autores exploram em recentes produções teatrais elementos e características que configuram essa prática teatral híbrida que incorpora elementos espaciais e materiais tanto da palestra acadêmica quanto da performance artística e sugerem a presença de um novo ator, o ator-epistemólogo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1797810.5965/14145731023820200031Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-312358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978/11962Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessThürler, DjalmaWoyda, DudaMoreno, Mariana2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17978Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
Arte como potência de si, a peça-conferência e o ator-epistemólogo
title Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
spellingShingle Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
Thürler, Djalma
Peça-conferência
Teatro contemporâneo
Teoria queer
Decolonialidade
Ator-epistemólogo
Lecture-performance
Contemporary theater
Queer theory
Decoloniality
Epistemologist-actor
title_short Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
title_full Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
title_fullStr Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
title_full_unstemmed Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
title_sort Art as power of self, the lecture-performance and the epistemologist-actor
author Thürler, Djalma
author_facet Thürler, Djalma
Woyda, Duda
Moreno, Mariana
author_role author
author2 Woyda, Duda
Moreno, Mariana
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Thürler, Djalma
Woyda, Duda
Moreno, Mariana
dc.subject.por.fl_str_mv Peça-conferência
Teatro contemporâneo
Teoria queer
Decolonialidade
Ator-epistemólogo
Lecture-performance
Contemporary theater
Queer theory
Decoloniality
Epistemologist-actor
topic Peça-conferência
Teatro contemporâneo
Teoria queer
Decolonialidade
Ator-epistemólogo
Lecture-performance
Contemporary theater
Queer theory
Decoloniality
Epistemologist-actor
description In recent years, the lecture-performance has emerged as a crucial format in the practice of contemporary theater. From a genealogical process that announces a possible identification and recognition coverage, the authors explore in recent theatrical production elements and distinctiveness that compose this hybrid theatrical practice, which absorb spatial and material elements of both the academic lecture as well the artistic performance and from that, we have the presence of a new type of the actor: the epistemologist-actor.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978
10.5965/14145731023820200031
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200031
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17978/11962
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-31
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506389094400