The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277 |
Resumo: | The article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area. |
id |
UDESC-1_dea35d17264246758c389928d8652544 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17277 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of TheaterLas Escuelas de Aplicación en el sistema educativo brasileño: contexto de creación y reverberaciones en la enseñanza del TeatroOs Colégios de Aplicação no sistema educacional brasileiro: contexto de criação e reverberações no ensino de TeatroEducação básicaUniversidade públicaFormação de professoresTeatro na escolaBasic educationPublic universityTeacher trainingTheater at schoolEducación básicaUniversidad publicaFormación de profesoresTeatro escolarThe article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area.El artículo reflexiona sobre las condiciones de emergencia de los Escuelas de Aplicación (CAPs) en el país, en base a una descripción histórica de su creación y su papel en la formación de docentes y estudiantes. Su fundamento está relacionado con las transformaciones educativas previstas en las primeras décadas del siglo XX. Los CAP están idealizados como un campo de práctica docente e investigación para estudiantes de cursos de Didáctica, lo que les da una naturaleza diferente y, en cierta medida, elitista. El texto termina con una reflexión sobre la realidad de CAp/UFRGS, con respecto a la enseñanza del teatro, que muestra condiciones favorables para el trabajo pedagógico y el aprendizaje del conocimiento relacionado con esta área artística. O artigo reflete sobre as condições de emergência dos Colégios de Aplicação (CAPs) no país, a partir de um apanhado histórico de sua criação e do seu papel na formação docente e discente. Relaciona-se sua fundação a transformações educacionais almejadas nas primeiras décadas do século XX. Os CAPs são idealizados como campo de prática e pesquisa docente para estudantes dos cursos de Didática, o que lhes confere natureza diferenciada e, em certa medida, elitista. O texto encerra com uma reflexão sobre a realidade do CAp/UFRGS, no que se refere ao ensino de Teatro, evidenciando condições favoráveis ao trabalho pedagógico e à aprendizagem de conhecimentos relacionados a essa área artística. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1727710.5965/14145731023820200042Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-262358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277/11973Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, William FernandesSantos, Vera Lúcia Bertoni dos2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17277Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater Las Escuelas de Aplicación en el sistema educativo brasileño: contexto de creación y reverberaciones en la enseñanza del Teatro Os Colégios de Aplicação no sistema educacional brasileiro: contexto de criação e reverberações no ensino de Teatro |
title |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater |
spellingShingle |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater Molina, William Fernandes Educação básica Universidade pública Formação de professores Teatro na escola Basic education Public university Teacher training Theater at school Educación básica Universidad publica Formación de profesores Teatro escolar |
title_short |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater |
title_full |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater |
title_fullStr |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater |
title_full_unstemmed |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater |
title_sort |
The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater |
author |
Molina, William Fernandes |
author_facet |
Molina, William Fernandes Santos, Vera Lúcia Bertoni dos |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Vera Lúcia Bertoni dos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Molina, William Fernandes Santos, Vera Lúcia Bertoni dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação básica Universidade pública Formação de professores Teatro na escola Basic education Public university Teacher training Theater at school Educación básica Universidad publica Formación de profesores Teatro escolar |
topic |
Educação básica Universidade pública Formação de professores Teatro na escola Basic education Public university Teacher training Theater at school Educación básica Universidad publica Formación de profesores Teatro escolar |
description |
The article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277 10.5965/14145731023820200042 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277/11973 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506346102784 |