The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, William Fernandes
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Santos, Vera Lúcia Bertoni dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277
Resumo: The article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area.
id UDESC-1_dea35d17264246758c389928d8652544
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17277
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of TheaterLas Escuelas de Aplicación en el sistema educativo brasileño: contexto de creación y reverberaciones en la enseñanza del TeatroOs Colégios de Aplicação no sistema educacional brasileiro: contexto de criação e reverberações no ensino de TeatroEducação básicaUniversidade públicaFormação de professoresTeatro na escolaBasic educationPublic universityTeacher trainingTheater at schoolEducación básicaUniversidad publicaFormación de profesoresTeatro escolarThe article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area.El artículo reflexiona sobre las condiciones de emergencia de los Escuelas de Aplicación (CAPs) en el país, en base a una descripción histórica de su creación y su papel en la formación de docentes y estudiantes. Su fundamento está relacionado con las transformaciones educativas previstas en las primeras décadas del siglo XX. Los CAP están idealizados como un campo de práctica docente e investigación para estudiantes de cursos de Didáctica, lo que les da una naturaleza diferente y, en cierta medida, elitista. El texto termina con una reflexión sobre la realidad de CAp/UFRGS, con respecto a la enseñanza del teatro, que muestra condiciones favorables para el trabajo pedagógico y el aprendizaje del conocimiento relacionado con esta área artística. O artigo reflete sobre as condições de emergência dos Colégios de Aplicação (CAPs) no país, a partir de um apanhado histórico de sua criação e do seu papel na formação docente e discente. Relaciona-se sua fundação a transformações educacionais almejadas nas primeiras décadas do século XX. Os CAPs são idealizados como campo de prática e pesquisa docente para estudantes dos cursos de Didática, o que lhes confere natureza diferenciada e, em certa medida, elitista. O texto encerra com uma reflexão sobre a realidade do CAp/UFRGS, no que se refere ao ensino de Teatro, evidenciando condições favoráveis ao trabalho pedagógico e à aprendizagem de conhecimentos relacionados a essa área artística. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1727710.5965/14145731023820200042Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-262358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277/11973Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMolina, William FernandesSantos, Vera Lúcia Bertoni dos2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17277Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
Las Escuelas de Aplicación en el sistema educativo brasileño: contexto de creación y reverberaciones en la enseñanza del Teatro
Os Colégios de Aplicação no sistema educacional brasileiro: contexto de criação e reverberações no ensino de Teatro
title The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
spellingShingle The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
Molina, William Fernandes
Educação básica
Universidade pública
Formação de professores
Teatro na escola
Basic education
Public university
Teacher training
Theater at school
Educación básica
Universidad publica
Formación de profesores
Teatro escolar
title_short The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
title_full The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
title_fullStr The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
title_full_unstemmed The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
title_sort The Application Schools in the brazilian educational system: context of creation and reverberations in the teaching of Theater
author Molina, William Fernandes
author_facet Molina, William Fernandes
Santos, Vera Lúcia Bertoni dos
author_role author
author2 Santos, Vera Lúcia Bertoni dos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, William Fernandes
Santos, Vera Lúcia Bertoni dos
dc.subject.por.fl_str_mv Educação básica
Universidade pública
Formação de professores
Teatro na escola
Basic education
Public university
Teacher training
Theater at school
Educación básica
Universidad publica
Formación de profesores
Teatro escolar
topic Educação básica
Universidade pública
Formação de professores
Teatro na escola
Basic education
Public university
Teacher training
Theater at school
Educación básica
Universidad publica
Formación de profesores
Teatro escolar
description The article reflects on the emergency conditions of the Application Schools (CAPs) in Brazil, based on a brief historical overview of the creation of these educational institutions and their role in the training of students and teachers. The text links the creation of CAPs to significant transformations envisaged in the first decades of the 20th century. CAPs are idealized as a field of teaching practice and research for students of Didactics courses, which gives them a differentiated and, to a certain extent, elitist nature. The text ends with a reflection on the reality of the CAP of the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with regard to the teaching of Theater, showing favorable conditions for pedagogical work and the learning of knowledge related to this artistic area.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277
10.5965/14145731023820200042
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200042
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17277/11973
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-26
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506346102784