ESTRATÉGIAS DE MARKETING MIX EM SUPERMERCADOS: UM ESTUDO COM GESTORES EM ENTRE RIOS DE MINAS
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Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3962 |
Resumo: | The current market produces an environment of constant change, a panorama that has affected retail dealers. This study analyzed four supermarkets located in the city of Entre Rios in Minas Gerais, Brazil. The choice of these stores is justified because the city’s mobile population is increasing due to the implantation of a metallurgical plant close to the city limits. The main objective was to identify, from the point of view of the management from these four supermarkets, which variables take part in the composition of their marketing mix strategies. More specifically, the idea was to: 1) identify and analyze the composition of the marketing mix of the organization; 2) identify if there are strategies of customer relationship being implemented; and 3) identify if there are differences amongst the strategies of the supermarkets. Intentionally chosen, the managers of these supermarkets were interviewed using a semi[1]structured questionnaire. The interviews were recorded and transcribed for future analysis. Besides the interviews, selling points were observed, permitting the elaboration of a comparison of the supermarkets. It was not possible to perceive the use of similar strategies in the elaboration of the marketing mix, since the marketing strategies regarding customer relationships were applied with restriction, especially in one of the analyzed supermarkets. |
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ESTRATÉGIAS DE MARKETING MIX EM SUPERMERCADOS: UM ESTUDO COM GESTORES EM ENTRE RIOS DE MINASMix de MarketingMarketing de RelacionamentoSupermercadosMarketing MixRelationship MarketingSupermarketMezcla de MarketingMarketing de RelacionSupermercadosThe current market produces an environment of constant change, a panorama that has affected retail dealers. This study analyzed four supermarkets located in the city of Entre Rios in Minas Gerais, Brazil. The choice of these stores is justified because the city’s mobile population is increasing due to the implantation of a metallurgical plant close to the city limits. The main objective was to identify, from the point of view of the management from these four supermarkets, which variables take part in the composition of their marketing mix strategies. More specifically, the idea was to: 1) identify and analyze the composition of the marketing mix of the organization; 2) identify if there are strategies of customer relationship being implemented; and 3) identify if there are differences amongst the strategies of the supermarkets. Intentionally chosen, the managers of these supermarkets were interviewed using a semi[1]structured questionnaire. The interviews were recorded and transcribed for future analysis. Besides the interviews, selling points were observed, permitting the elaboration of a comparison of the supermarkets. It was not possible to perceive the use of similar strategies in the elaboration of the marketing mix, since the marketing strategies regarding customer relationships were applied with restriction, especially in one of the analyzed supermarkets.O mercado atual apresenta-se como um ambiente de mudanças, panorama esse que tem afetado as organizações varejistas. No presente trabalho optou-se por analisar quatro supermercados sediados na cidade de Entre Rios de Minas. A escolha do lócus se justifica, especialmente, dado o momento atual da cidade, que vivência um aumento na sua população flutuante dada a implantação de uma fábrica do setor siderúrgico próximo aos seus limites. Como objetivo principal pretendeu-se identificar, dentro da percepção dos gestores dos quatro supermercados da cidade de Entre Rios de Minas, quais variáveis levam esses gestores a compor suas estratégias de marketing mix. De forma mais específica pretende-se: i) identificar e analisar a composição do mix de Marketing das organizações; ii) identificar se há estratégias de relacionamento com o cliente sendo implementadas; e iii) identificar se há diferenças entre as estratégias de Marketing entre as quatro organizações. Foram entrevistados os gestores das organizações, selecionadas por intencionalidade, utilizando-se como instrumento de coleta de dados um roteiro semiestruturado. As entrevistas foram gravadas e transcritas, para posterior análise. Além das entrevistas, os pontos de vendas foram observados, de forma a permitir a elaboração de comparações entre as organizações. Não foi possível perceber o uso de estratégias similares em relação a elaboração do mix de Marketing, sendo que as estratégias de Marketing de relacionamento são aplicadas com restrição, especialmente em uma das lojas analisadas. Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2013-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3962Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 2 n. 4 (2013); 87-99Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 No. 4 (2013); 87-99Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 2 Núm. 4 (2013); 87-992764-7471reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/3962/2904Copyright (c) 2015 Arlem Daniel Pena de Castro, Caissa Veloso e Sousahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCastro, Arlem Daniel Pena deSousa, Caissa Veloso e2022-12-02T15:54:49Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3962Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2022-12-02T15:54:49Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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