Visual literacy in graphic design teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869
Resumo: This article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is  qualitative, whose data and information collection  strategies used were bibliographic and systematic  research in a scientific work bank. Next, some  examples of historical landmarks that support the  discussion about the programmatic content of  academic activity are described. At the end, a  discernment about this content in the academic  formation of this future professional is presented,  verifying tensions in the teaching-learning of the  syntactic foundations of visual language in Graphic Design. 
id UDESC-4_7577a3d19009ee04f4b10e05a2a8eef5
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21869
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling Visual literacy in graphic design teaching Alfabetización visual en la enseñanza del diseño gráficoAlfabetismo visual no ensino de design gráficoVisual LiteracyTeaching in Graphic DesignDesign TheoryLiteratura visual Enseñanza del Diseño GráficoTeoría en DiseñoAlfabetismo VisualEnsino em Design GráficoTeoria do DesignThis article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is  qualitative, whose data and information collection  strategies used were bibliographic and systematic  research in a scientific work bank. Next, some  examples of historical landmarks that support the  discussion about the programmatic content of  academic activity are described. At the end, a  discernment about this content in the academic  formation of this future professional is presented,  verifying tensions in the teaching-learning of the  syntactic foundations of visual language in Graphic Design. Este artículo tiene como objetivo discernir sobre la  experiencia didáctica en la enseñanza de contenidos  de sintaxis visual de limitados en la práctica  compositiva. La investigación es cualitativa, cuyas  estrategias de recolección de datos e información  utilizadas fueron la investigación bibliográfica y la  investigación sistemática en un banco de trabajo  científico. A continuación, se describen algunos  ejemplos de hitos históricos que sustentan la  discusión sobre el contenido programático de la  actividad académica. Al final, se presenta un  discernimiento sobre este contenido en la formación  académica de este futuro profesional, verificando  tensiones en la enseñanza-aprendizaje de los  fundamentos sintácticos del lenguaje visual en  Diseño Gráfico.Este artigo visa discernir a respeito da experiência didática no ensino do conteúdo de sintaxe visual delimitada na prática compositiva. A pesquisa é qualitativa cujas estratégias de levantamento de dados e informações utilizadas foram a pesquisa bibliográfica e a sistemática em banco de trabalho científico. Em seguida, descreve-se alguns exemplos de marcos históricos que fundamentam a discussão sobre o conteúdo programático da atividade acadêmica. Ao final, apresenta-se um discernimento a respeito deste conteúdo na formação acadêmica deste futuro profissional, verificando-se tensões no ensino-aprendizagem dos fundamentos sintáticos da linguagem visual no Design Gráfico. Universidade do Estado de Santa Catarina2022-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2186910.5965/25944630622022e1869Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 6 n. 2 (2022): Dossiê 11: A construção do pensamento projetual: estratégias metodológicas transversais; 1 - 172594-463010.5965/25944630622022001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporenghttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14462https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14468Copyright (c) 2022 Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcantehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessCavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa2022-06-06T22:47:27Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21869Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2022-06-06T22:47:27Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Visual literacy in graphic design teaching
Alfabetización visual en la enseñanza del diseño gráfico
Alfabetismo visual no ensino de design gráfico
title Visual literacy in graphic design teaching
spellingShingle Visual literacy in graphic design teaching
Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa
Visual Literacy
Teaching in Graphic Design
Design Theory
Literatura visual
Enseñanza del Diseño Gráfico
Teoría en Diseño
Alfabetismo Visual
Ensino em Design Gráfico
Teoria do Design
title_short Visual literacy in graphic design teaching
title_full Visual literacy in graphic design teaching
title_fullStr Visual literacy in graphic design teaching
title_full_unstemmed Visual literacy in graphic design teaching
title_sort Visual literacy in graphic design teaching
author Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa
author_facet Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cavalcante, Ana Luisa Boavista Lustosa
dc.subject.por.fl_str_mv Visual Literacy
Teaching in Graphic Design
Design Theory
Literatura visual
Enseñanza del Diseño Gráfico
Teoría en Diseño
Alfabetismo Visual
Ensino em Design Gráfico
Teoria do Design
topic Visual Literacy
Teaching in Graphic Design
Design Theory
Literatura visual
Enseñanza del Diseño Gráfico
Teoría en Diseño
Alfabetismo Visual
Ensino em Design Gráfico
Teoria do Design
description This article aims to discern about the didactic experience in teaching visual syntax content delimited in compositional practice. The research is  qualitative, whose data and information collection  strategies used were bibliographic and systematic  research in a scientific work bank. Next, some  examples of historical landmarks that support the  discussion about the programmatic content of  academic activity are described. At the end, a  discernment about this content in the academic  formation of this future professional is presented,  verifying tensions in the teaching-learning of the  syntactic foundations of visual language in Graphic Design. 
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869
10.5965/25944630622022e1869
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869
identifier_str_mv 10.5965/25944630622022e1869
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14462
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/21869/14468
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcante
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Ana Luisa Boavista Lustosa Cavalcante
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 6 n. 2 (2022): Dossiê 11: A construção do pensamento projetual: estratégias metodológicas transversais; 1 - 17
2594-4630
10.5965/25944630622022001
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049142863724544