Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borre, Luciana
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santos, Lizandra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589
Resumo: This article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist.
id UDESC-5_b4b1c91d865e6ecc2e0f0ae7d1d5019f
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/19589
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared storiesAutorretrato: narrativas A/r/tograficas y procesos de creación en historias compartidasAutorretrato: narrativas A/r/tográficas e processos de criação em histórias compartilhadasNarrativas A/r/tográficasAutorretratoMemóriaGênero e SexualidadesArtista ArquivistaA/r/tographic narrativesSelf-portraitMemoryGender and SexualitiesArchivist ArtistNarrativas A/r/tográficasAuto retratoMemoriaGénero y sexualidadesArtista ArchiveroThis article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist.Este artículo busca comprender el legado familiar - narrativo e imaginario - en mi proceso de investigación artística denominado Autorretrato - instalación presentada en la exposición colectiva “Tramações”, en 2018, en la Galería Capibaribe de la Universidad Federal de Pernambuco. Rescato mi historia familiar a través de objetos capturados y creados en recuerdos como cartas, recuerdos escritos y transcritos que componen mi imaginación. En este escenario de recuerdos, también recreo y forjo historias que se van uniendo a mi historia a partir de los lazos entre mi familia y yo, especialmente las mujeres que me precedieron. A través de la narrativa A/r/tográfica que me permite abordar la congruencia entre mis experiencias como artista, docente e investigadora, me planteo la siguiente pregunta: cómo el rescate de las narrativas femeninas, dentro de la familia, contribuyó al proceso de creación de la “Autorretrato” y ¿qué preguntas reverberaron? En base a esto, tomo como base teórica para esta investigación los Estudios de Género y Sexualidades, la Memoria Colectiva y el concepto de Artista Archivero.Este artigo busca compreender o legado familiar – narrativo e imagético – no meu processo de investigação artística chamado Autorretrato – instalação apresentada na exposição coletiva “Tramações”, em 2018, na Galeria Capibaribe do Centro de Artes e Comunicação da Universidade Federal de Pernambuco. Faço uma ressignificação de minha história familiar por meio de objetos capturados e criados em lembranças, tais como cartas, memórias escritas e transcritas que compõem o meu imaginário. Neste cenário de recordações também recriei e forjei estórias que foram se unindo à minha história a partir de laços entre mim e meus familiares, especialmente as mulheres que me antepassaram. Por meio da narrativa A/r/tográfica que me permitiu abordar a congruência entre minhas vivências enquanto artista, professora e pesquisadora, fiz a seguinte pergunta: como a ressignificação de narrativas do feminino, no âmbito familiar, contribuíram para o processo de criação da obra Autorretrato e quais questionamentos reverberaram? Partindo disso, tomei como base teórica os Estudos de Gênero e Sexualidades, Memória coletiva e a concepção de Artista Arquivista.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1958910.5965/2175234614322022303Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-327Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-3272175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589/13878Copyright (c) 2021 Luciana Borre, Lizandra Santoshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBorre, LucianaSantos, Lizandra2022-01-04T10:04:31Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/19589Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2022-01-04T10:04:31Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
Autorretrato: narrativas A/r/tograficas y procesos de creación en historias compartidas
Autorretrato: narrativas A/r/tográficas e processos de criação em histórias compartilhadas
title Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
spellingShingle Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
Borre, Luciana
Narrativas A/r/tográficas
Autorretrato
Memória
Gênero e Sexualidades
Artista Arquivista
A/r/tographic narratives
Self-portrait
Memory
Gender and Sexualities
Archivist Artist
Narrativas A/r/tográficas
Auto retrato
Memoria
Género y sexualidades
Artista Archivero
title_short Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
title_full Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
title_fullStr Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
title_full_unstemmed Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
title_sort Self-portrait: A/r/tographic narratives and creation processes in shared stories
author Borre, Luciana
author_facet Borre, Luciana
Santos, Lizandra
author_role author
author2 Santos, Lizandra
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borre, Luciana
Santos, Lizandra
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas A/r/tográficas
Autorretrato
Memória
Gênero e Sexualidades
Artista Arquivista
A/r/tographic narratives
Self-portrait
Memory
Gender and Sexualities
Archivist Artist
Narrativas A/r/tográficas
Auto retrato
Memoria
Género y sexualidades
Artista Archivero
topic Narrativas A/r/tográficas
Autorretrato
Memória
Gênero e Sexualidades
Artista Arquivista
A/r/tographic narratives
Self-portrait
Memory
Gender and Sexualities
Archivist Artist
Narrativas A/r/tográficas
Auto retrato
Memoria
Género y sexualidades
Artista Archivero
description This article seeks to understand the family legacy, real and imagery, in my artistic investigation process called "Self-portrait" an installation presented at the collective exhibition “Tramações”, in 2018, at the Capibaribe Gallery of the Arts and Communication Center of the Federal University of Pernambuco. I use my family history through objects captured and created in memories such as letters, written and transcribed memories that make up my imagination. In this scenario of memories, I also recreate and forge stories that are joining my story based on bonds between me and my family, especially the women who preceded me. Through the A/r/tographic narrative that allows me to address the congruence between my experiences as an artist, teacher and researcher, I ask the following question: how the rescue of female narratives, within the family, contributed to the process of creating the “Self-portrait”and what questions reverberated? Based on this, I take as a theoretical basis for this investigation the Studies of Gender and Sexualities, Collective Memory and the concept of Archivist Artist.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589
10.5965/2175234614322022303
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589
identifier_str_mv 10.5965/2175234614322022303
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/19589/13878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Luciana Borre, Lizandra Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Luciana Borre, Lizandra Santos
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-327
Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 303-327
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041816056365056