Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodrigues, Aldenir dos Reis
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/971
Resumo: This article aimed to analyze which factors interfere with the teaching and learning of mathematics in the early years, as well as diagnosing the difficulties presented by teachers in relation to teaching and learning mathematics. The methodology adopted was bibliographical research with a qualitative approach, based on secondary research already carried out on the topic of this study. The results of this research showed that, despite the numerous difficulties faced by teachers and students in the process of teaching and learning mathematics, teachers are always looking for new teaching methodologies that have meaning for the student, sharpening their interest in the subject. , and effective teaching and learning. In this way, the role of the teacher becomes essential in the development of student learning.
id UEA_9e1e49cfa407172e3507cfe608c619da
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/971
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafiosTeaching and learning mathematics in the early years: difficulties and challengesMatemática; Ensino e Aprendizagem; Dificuldades e Desafios.Mathematics; Teaching and learning; Difficulties and Challenges.This article aimed to analyze which factors interfere with the teaching and learning of mathematics in the early years, as well as diagnosing the difficulties presented by teachers in relation to teaching and learning mathematics. The methodology adopted was bibliographical research with a qualitative approach, based on secondary research already carried out on the topic of this study. The results of this research showed that, despite the numerous difficulties faced by teachers and students in the process of teaching and learning mathematics, teachers are always looking for new teaching methodologies that have meaning for the student, sharpening their interest in the subject. , and effective teaching and learning. In this way, the role of the teacher becomes essential in the development of student learning.Este artigo objetivou analisar quais os fatores que interferem no ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais, bem como, diagnosticar as dificuldades apresentadas pelos professores em relação ao ensino e aprendizagem da matemática. A metodologia adota, foi a pesquisa bibliográfica com abordagem qualitativa, baseada em pesquisas secundárias já realizadas acerca do tema deste estudo. Os resultados desta pesquisa mostraram que, apesar das inúmeras dificuldades enfrentadas por professores e alunos no processo de ensino e aprendizagem da matemática, os professores estão sempre em busca de novas metodologias de ensino, que tenham significados para o aluno, aguçando o seu interesse pela disciplina, e um ensino e aprendizagem eficaz. Deste modo, o papel do professor se torna indispensável no desenvolvimento da aprendizagem do aluno.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEAHilário, Thalita da Costa TaquitaRodrigues, Aldenir dos Reis2023-10-17T14:56:46Z2024-08-30T19:51:52Z2023-10-162023-10-17T14:56:46Z2023-10-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/971porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-30T20:03:41Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/971Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-30T20:03:41Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
Teaching and learning mathematics in the early years: difficulties and challenges
title Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
spellingShingle Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
Rodrigues, Aldenir dos Reis
Matemática; Ensino e Aprendizagem; Dificuldades e Desafios.
Mathematics; Teaching and learning; Difficulties and Challenges.
title_short Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
title_full Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
title_fullStr Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
title_full_unstemmed Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
title_sort Ensino e aprendizagem da matemática nos anos iniciais: dificuldades e desafios
author Rodrigues, Aldenir dos Reis
author_facet Rodrigues, Aldenir dos Reis
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Hilário, Thalita da Costa Taquita
dc.contributor.author.fl_str_mv Rodrigues, Aldenir dos Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Matemática; Ensino e Aprendizagem; Dificuldades e Desafios.
Mathematics; Teaching and learning; Difficulties and Challenges.
topic Matemática; Ensino e Aprendizagem; Dificuldades e Desafios.
Mathematics; Teaching and learning; Difficulties and Challenges.
description This article aimed to analyze which factors interfere with the teaching and learning of mathematics in the early years, as well as diagnosing the difficulties presented by teachers in relation to teaching and learning mathematics. The methodology adopted was bibliographical research with a qualitative approach, based on secondary research already carried out on the topic of this study. The results of this research showed that, despite the numerous difficulties faced by teachers and students in the process of teaching and learning mathematics, teachers are always looking for new teaching methodologies that have meaning for the student, sharpening their interest in the subject. , and effective teaching and learning. In this way, the role of the teacher becomes essential in the development of student learning.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-17T14:56:46Z
2023-10-16
2023-10-17T14:56:46Z
2023-10-16
2024-08-30T19:51:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/971
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/971
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1823241964289523712