“Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Soares, Luiz Felipe de Souza
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1321
Resumo: The motivation for this paper lies in the change in the High School curriculum that Brazil has been through in recent years, which has affected not only Physics teachers, but also the general functioning of schools and especially students. The so-called “new” High School should bring improvements to Brazilian education; however this is not exactly what has been happening. The main focus of this article is on Physics teachers, that is, the teachers who teach in regular schools, in the “new” High School, and the “future” Physics teachers who are in the final phase of graduation, the in order to know if they followed the recent changes, how they see the “new” High School and how they and the students were affected by these changes. The methodology of this work consisted of a qualitative and quantitative research, which was used for data collection questionnaires, in addition to a bibliographic review on the NEM. According to the data collected during the research, there is a greater tendency to revoke the NEM on the part of teachers who teach this “new” teaching modality, than the “future” Physics teachers.
id UEA_ffb7797ced95689740804eea1345ba33
oai_identifier_str oai:ri.uea.edu.br:riuea/1321
network_acronym_str UEA
network_name_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository_id_str
spelling “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física“New” High School: The Different Conceptions About The “New” High School In The Point Of View Of Physic’s TeachersNovo Ensino Médio; professores de Física; futuros professores de Física“New” model for High schoolProfessores de FísicaPhysics teachersFuturos professores de Físicafuture Physics teachersThe motivation for this paper lies in the change in the High School curriculum that Brazil has been through in recent years, which has affected not only Physics teachers, but also the general functioning of schools and especially students. The so-called “new” High School should bring improvements to Brazilian education; however this is not exactly what has been happening. The main focus of this article is on Physics teachers, that is, the teachers who teach in regular schools, in the “new” High School, and the “future” Physics teachers who are in the final phase of graduation, the in order to know if they followed the recent changes, how they see the “new” High School and how they and the students were affected by these changes. The methodology of this work consisted of a qualitative and quantitative research, which was used for data collection questionnaires, in addition to a bibliographic review on the NEM. According to the data collected during the research, there is a greater tendency to revoke the NEM on the part of teachers who teach this “new” teaching modality, than the “future” Physics teachers.A motivação desse artigo está na mudança de currículo do Ensino Médio que o Brasil vem atravessando nos últimos anos, ao qual afetou não somente os professores de Física, mas também o funcionamento geral das escolas e principalmente os alunos. O chamado “novo” Ensino Médio (NEM) deveria trazer melhorias para a educação brasileira, todavia não é bem isso que vem ocorrendo. O foco principal deste trabalho está sobre os docentes de Física, ou seja, os professores que ministram aula nas escolas de Ensino regular, no “novo” Ensino Médio, e os “futuros” professores de Física que estão na fase final da graduação, a fim de saber se acompanharam as recentes mudanças, como eles enxergam o “novo” Ensino Médio e como eles e os estudantes foram afetados por essas mudanças. A metodologia deste trabalho consistiu em uma pesquisa qualitativa e quantitativa, ao qual foi usado para a coleta dos dados por meio de questionários, além de uma revisão bibliográfica sobre o NEM. De acordo com os dados coletados durante a pesquisa, tem-se uma tendência maior em revogar o NEM por parte dos professores que atuam dando aula nessa “nova” modalidade de Ensino, do que os “futuros” professores de Física.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEASilva, Gabriel de Lima eSoares, Luiz Felipe de Souza2023-09-10T23:22:41Z2024-08-31T23:32:55Z2023-09-042023-09-10T23:22:41Z2023-08-23info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1321porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-31T23:55:30Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/1321Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-31T23:55:30Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
dc.title.none.fl_str_mv “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
“New” High School: The Different Conceptions About The “New” High School In The Point Of View Of Physic’s Teachers
title “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
spellingShingle “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
Soares, Luiz Felipe de Souza
Novo Ensino Médio; professores de Física; futuros professores de Física
“New” model for High school
Professores de Física
Physics teachers
Futuros professores de Física
future Physics teachers
title_short “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
title_full “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
title_fullStr “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
title_full_unstemmed “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
title_sort “Novo” Ensino Médio: As Diferentes Concepções Sobre O “Novo” Ensino Médio Na Visão Dos Professores De Física
author Soares, Luiz Felipe de Souza
author_facet Soares, Luiz Felipe de Souza
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silva, Gabriel de Lima e
dc.contributor.author.fl_str_mv Soares, Luiz Felipe de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Novo Ensino Médio; professores de Física; futuros professores de Física
“New” model for High school
Professores de Física
Physics teachers
Futuros professores de Física
future Physics teachers
topic Novo Ensino Médio; professores de Física; futuros professores de Física
“New” model for High school
Professores de Física
Physics teachers
Futuros professores de Física
future Physics teachers
description The motivation for this paper lies in the change in the High School curriculum that Brazil has been through in recent years, which has affected not only Physics teachers, but also the general functioning of schools and especially students. The so-called “new” High School should bring improvements to Brazilian education; however this is not exactly what has been happening. The main focus of this article is on Physics teachers, that is, the teachers who teach in regular schools, in the “new” High School, and the “future” Physics teachers who are in the final phase of graduation, the in order to know if they followed the recent changes, how they see the “new” High School and how they and the students were affected by these changes. The methodology of this work consisted of a qualitative and quantitative research, which was used for data collection questionnaires, in addition to a bibliographic review on the NEM. According to the data collected during the research, there is a greater tendency to revoke the NEM on the part of teachers who teach this “new” teaching modality, than the “future” Physics teachers.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-10T23:22:41Z
2023-09-04
2023-09-10T23:22:41Z
2023-08-23
2024-08-31T23:32:55Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1321
url https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/1321
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Amazonas
Brasil
UEA
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron:UEA
instname_str Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
instacron_str UEA
institution UEA
reponame_str Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
collection Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecacentral@uea.edu.br
_version_ 1816701106469732352