Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Barreto, Antonio Luiz de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Rêgo, Rogéria Gaudencio do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088
Resumo: In order to better understand the teachers knowledge about the Multiplication field, this work aims at mapping and analyzing the types of multiplication problems produced by the teachers of a Cearense Elementary school. In one of the data collecting instrument, each of the 15 teachers had to create six problems envolving multiplication and / or division. As category of analysis, the problem-situations classified by Magina, Merlini e Santos (2016) were utilized. Out of the 90 presented questions, 75 were classified as multiplication problems and restricted to three axes: simple proportions, multiplicative comparison and product of measures. No problem of the two other axes or of the retangular configuration was suggested, indicating a limited repertoire of multiplicative situations of the teachers. The results point at a continuous formation that should explore the other multiplicative problems and deepen those already created.
id UECE-1_3113c838cefa162cb19ac6563694b71d
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2088
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of FortalezaEstructuras multiplicativas en forma(acción) de docentes de los años iniciales de la enseñanza fundamental de una escuela de FortalezaEstruturas multiplicativas na form(ação) de professores dos anos iniciais do ensino fundamental de uma escola de FortalezaFormação de professoresTeoria dos Campos ConceituaisEstruturas MultiplicativasFormação de ProfessoresFormation of teachers. Theory of the conceptual fields. Multiplicative Structures.Formation of teachersFormación de docentes. Teoría de los campos conceptuales. Estructuras Multiplicativas.Formación de docentesIn order to better understand the teachers knowledge about the Multiplication field, this work aims at mapping and analyzing the types of multiplication problems produced by the teachers of a Cearense Elementary school. In one of the data collecting instrument, each of the 15 teachers had to create six problems envolving multiplication and / or division. As category of analysis, the problem-situations classified by Magina, Merlini e Santos (2016) were utilized. Out of the 90 presented questions, 75 were classified as multiplication problems and restricted to three axes: simple proportions, multiplicative comparison and product of measures. No problem of the two other axes or of the retangular configuration was suggested, indicating a limited repertoire of multiplicative situations of the teachers. The results point at a continuous formation that should explore the other multiplicative problems and deepen those already created.Con el fin de comprender mejor el conocimiento de los docentes del Campo Multiplicativo, este trabajo pretendió mapear y analizar los tipos de problemas multiplicativos elaborados por los maestros de una escuela primaria de Ceará. En uno de los instrumentos de recolección de datos, cada uno de los 15 maestros tuvo que elaborar seis problemas relativos a la multiplicación y / o a la división. Como categoría de análisis, fueron utilizadas las situaciones problemáticas clasificadas por Magina, Merlini y Santos (2016). De las 90 preguntas presentadas, 75 fueron clasificadas como problemas multiplicativos y restringidas a tres ejes: proporciones simples, comparación multiplicativa y producto de medidas. No se sugirió ningún problema de los otros dos ejes o de la clase de configuración rectangular, revelando un repertorio restringido de situaciones multiplicativas de los docentes. Los resultados apuntan a una formación continua que explore los otros problemas multiplicativos y profundice en los ya elaborados.   Visando entender melhor o conhecimento dos docentes sobre o Campo Multiplicativo, este trabalho objetivou mapear e analisar os tipos de problemas multiplicativos elaborados por professores de uma escola cearense do Ensino Fundamental. Em um dos instrumentos de coleta de dados, cada um dos 15 professores teve que elaborar seis problemas envolvendo multiplicação e/ou divisão. Como categoria de análise, foram utilizadas as situações-problema classificadas por Magina, Merlini e Santos (2016). Das 90 questões apresentadas, 75 foram classificadas como problemas multiplicativos e restritos a três eixos: proporções simples, comparação multiplicativa e produto de medidas. Nenhum problema dos outros dois eixos nem da classe configuração retangular foi sugerido, desvelando um restrito repertório de situações multiplicativas dos docentes. Os resultados apontam para uma formação continuada que explore os outros problemas multiplicativos e aprofunde aqueles já elaborados.  EdUECE2020-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/208810.25053/redufor.v5i15set/dez.2088Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2088Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2088Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2088Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e20882448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3241https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3242https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3382Copyright (c) 2020 Antonio Luiz de Oliveira Barreto, Rogéria Gaudencio do Rêgohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBarreto, Antonio Luiz de OliveiraRêgo, Rogéria Gaudencio do2023-06-29T13:28:57Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2088Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:28:57Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
Estructuras multiplicativas en forma(acción) de docentes de los años iniciales de la enseñanza fundamental de una escuela de Fortaleza
Estruturas multiplicativas na form(ação) de professores dos anos iniciais do ensino fundamental de uma escola de Fortaleza
title Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
spellingShingle Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
Barreto, Antonio Luiz de Oliveira
Formação de professores
Teoria dos Campos Conceituais
Estruturas Multiplicativas
Formação de Professores
Formation of teachers. Theory of the conceptual fields. Multiplicative Structures.
Formation of teachers
Formación de docentes. Teoría de los campos conceptuales. Estructuras Multiplicativas.
Formación de docentes
title_short Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
title_full Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
title_fullStr Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
title_full_unstemmed Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
title_sort Multiplicative structures in the form(action) of teachers in the early years of education in a school of Fortaleza
author Barreto, Antonio Luiz de Oliveira
author_facet Barreto, Antonio Luiz de Oliveira
Rêgo, Rogéria Gaudencio do
author_role author
author2 Rêgo, Rogéria Gaudencio do
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Barreto, Antonio Luiz de Oliveira
Rêgo, Rogéria Gaudencio do
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de professores
Teoria dos Campos Conceituais
Estruturas Multiplicativas
Formação de Professores
Formation of teachers. Theory of the conceptual fields. Multiplicative Structures.
Formation of teachers
Formación de docentes. Teoría de los campos conceptuales. Estructuras Multiplicativas.
Formación de docentes
topic Formação de professores
Teoria dos Campos Conceituais
Estruturas Multiplicativas
Formação de Professores
Formation of teachers. Theory of the conceptual fields. Multiplicative Structures.
Formation of teachers
Formación de docentes. Teoría de los campos conceptuales. Estructuras Multiplicativas.
Formación de docentes
description In order to better understand the teachers knowledge about the Multiplication field, this work aims at mapping and analyzing the types of multiplication problems produced by the teachers of a Cearense Elementary school. In one of the data collecting instrument, each of the 15 teachers had to create six problems envolving multiplication and / or division. As category of analysis, the problem-situations classified by Magina, Merlini e Santos (2016) were utilized. Out of the 90 presented questions, 75 were classified as multiplication problems and restricted to three axes: simple proportions, multiplicative comparison and product of measures. No problem of the two other axes or of the retangular configuration was suggested, indicating a limited repertoire of multiplicative situations of the teachers. The results point at a continuous formation that should explore the other multiplicative problems and deepen those already created.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2088
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2088
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3241
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3242
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2088/3382
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Antonio Luiz de Oliveira Barreto, Rogéria Gaudencio do Rêgo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Antonio Luiz de Oliveira Barreto, Rogéria Gaudencio do Rêgo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2088
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2088
Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2088
Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2088
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443730587648