The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mendes, Priscila Kelly
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Moreira, Jani Alves da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/271
Resumo: The text presents a documental analysis on the Unlinking of Union Revenues (UUR) from its creation, in 1994, to the present. It aims to clarify the implications of the UUR for financing basic education in Brazil over its lifetime, as well as to understand their operating mechanisms. In order to give an account for what is proposed, historical assumptions financing for basic education are introduced in Brazil. We emphasized how the financing of education is impacted by the UUR and how this financial withdrawing resource mechanism has contributed or not to the effectiveness of the quality of basic public education in the country. The research was relevant for explaining the mechanisms and maneuvers that result in the reduction of the investment of public resources for basic education.
id UECE-1_5397a79573fd0258e1213cdb17a16423
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/271
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic educationLa redistribución de los arranceles de la unión (RAU) y sus consecuencias para la financiación de la educación básicaThe unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic educationA desvinculação das receitas da união (DRU) e suas implicações para o financiamento da educação básicaEducaçãoFinanciamento em educaçãoDesvinculação das Receitas da União.EducationFunding educationUnlinking of Union RevenuesEducaciónFinanciación de la educaciónRedistribución de los Arranceles de la UniónThe text presents a documental analysis on the Unlinking of Union Revenues (UUR) from its creation, in 1994, to the present. It aims to clarify the implications of the UUR for financing basic education in Brazil over its lifetime, as well as to understand their operating mechanisms. In order to give an account for what is proposed, historical assumptions financing for basic education are introduced in Brazil. We emphasized how the financing of education is impacted by the UUR and how this financial withdrawing resource mechanism has contributed or not to the effectiveness of the quality of basic public education in the country. The research was relevant for explaining the mechanisms and maneuvers that result in the reduction of the investment of public resources for basic education.El texto presenta un análisis documental acerca de la Redistribución de los Arranceles de la Unión (RAU) desde su creación en 1994 hasta hoy. Se objetiva exponer las implicaciones de la RAU para la financiación de la educación básica en Brasil a lo largo de su vigencia además de comprender sus mecanismos. A causa de esto, se presenta un histórico sobre la financiación de la educación básica en Brasil, aparte de se presentar como ella es impactada por la RAU y como la RAU hacontribuido o no para afectar la calidad de la educación pública básica en el país. La investigación fue relevante por explicitar los mecanismos y maniobras que resultan en la disminución de la inversión de los recursos públicos para la educación básica.O texto apresenta uma análise documental sobre a Desvinculação das Receitas da União, desde sua criação em 1994 até a atualidade. Tem como objetivo explicitar as implicações da DRU para o financiamento da educação básica no Brasil ao longo de sua vigência, assim como compreender seus mecanismos de funcionamento. Para cumprir o proposto, apresentam-se os pressupostos históricos do financiamento para a educação básica no Brasil. Enfatiza-se como o financiamento da educação é impactado pela Desvinculação das Receitas da União e o quanto esse mecanismo de retirada de recurso financeiro contribuiu ou não para a efetivação da qualidade da educação pública básica no país. A pesquisa foi relevante por explicitar os mecanismos e manobras que resultam na diminuição do investimento dos recursos públicos para a educação básica.EdUECE2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/27110.25053/redufor.v3i8.271Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 75-97Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 75-97Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 75-97Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 75-972448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/271/199Copyright (c) 2018 Priscila Kelly Mendes, Jani Alves da Silva Moreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMendes, Priscila KellyMoreira, Jani Alves da Silva2023-06-29T11:42:08Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/271Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T11:42:08Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
La redistribución de los arranceles de la unión (RAU) y sus consecuencias para la financiación de la educación básica
The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
A desvinculação das receitas da união (DRU) e suas implicações para o financiamento da educação básica
title The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
spellingShingle The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
Mendes, Priscila Kelly
Educação
Financiamento em educação
Desvinculação das Receitas da União
.
Education
Funding education
Unlinking of Union Revenues
Educación
Financiación de la educación
Redistribución de los Arranceles de la Unión
title_short The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
title_full The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
title_fullStr The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
title_full_unstemmed The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
title_sort The unlinking of union revenues (UUR) and their implications for the financing of basic education
author Mendes, Priscila Kelly
author_facet Mendes, Priscila Kelly
Moreira, Jani Alves da Silva
author_role author
author2 Moreira, Jani Alves da Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mendes, Priscila Kelly
Moreira, Jani Alves da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Financiamento em educação
Desvinculação das Receitas da União
.
Education
Funding education
Unlinking of Union Revenues
Educación
Financiación de la educación
Redistribución de los Arranceles de la Unión
topic Educação
Financiamento em educação
Desvinculação das Receitas da União
.
Education
Funding education
Unlinking of Union Revenues
Educación
Financiación de la educación
Redistribución de los Arranceles de la Unión
description The text presents a documental analysis on the Unlinking of Union Revenues (UUR) from its creation, in 1994, to the present. It aims to clarify the implications of the UUR for financing basic education in Brazil over its lifetime, as well as to understand their operating mechanisms. In order to give an account for what is proposed, historical assumptions financing for basic education are introduced in Brazil. We emphasized how the financing of education is impacted by the UUR and how this financial withdrawing resource mechanism has contributed or not to the effectiveness of the quality of basic public education in the country. The research was relevant for explaining the mechanisms and maneuvers that result in the reduction of the investment of public resources for basic education.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/271
10.25053/redufor.v3i8.271
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/271
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v3i8.271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/271/199
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Priscila Kelly Mendes, Jani Alves da Silva Moreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Priscila Kelly Mendes, Jani Alves da Silva Moreira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 75-97
Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 75-97
Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 75-97
Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 75-97
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443078373376