Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Francisco Joel Magalhães
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mota, Bruna Germana Nunes, Santana, José Rogério
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015
Resumo: The objective of this article is to understand the relationship between History, the history of women and the dissertations e theses produced by the Nucleus of History and Memory of Education, linked to the Federal University of Ceará. The study analyzes the compatibility of academic productions with the Annales School and its proposals linked to mental processes, representations and everyday life, and with the English School of Marxism and his enthusiasm for History from Below. The survey highlights the study of women; and reveals historical investigations into women’s social, cultural and educational experiences and practices. The research approach is qualitative, exploratory-bibliographic. Among the works, 14 studies were found that addressed the topic. This survey confirms the theoretical-methodological relationship of research with Schools and the importance of studying women.
id UECE-1_6a3f6a3a2adb8a0d4dcfe6f2d564d4de
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8015
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievementsLa historia de las mujeres: una trayectoria de prejuicios, luchas y logrosHistória das mulheres: formação docente, lutas e conquistasAutonomiaPreconceitoVisibilidadeHistória da educaçãoHistória das pessoas comunsHistória das mulheresAutonomyPreconceptionVisibilityAutonomíaPreconcepciónVisibilidadThe objective of this article is to understand the relationship between History, the history of women and the dissertations e theses produced by the Nucleus of History and Memory of Education, linked to the Federal University of Ceará. The study analyzes the compatibility of academic productions with the Annales School and its proposals linked to mental processes, representations and everyday life, and with the English School of Marxism and his enthusiasm for History from Below. The survey highlights the study of women; and reveals historical investigations into women’s social, cultural and educational experiences and practices. The research approach is qualitative, exploratory-bibliographic. Among the works, 14 studies were found that addressed the topic. This survey confirms the theoretical-methodological relationship of research with Schools and the importance of studying women.El objetivo de este artículo es compreender la relación entre la Historia, la historia de las mujeres y las disertaciones e tesis producidas por el Núcleo de Historia e Memoria de la Educación, vinculado a la Universidad Federal de Ceará. El estudio analiza la compatibilidad de las producciones académicas con la Escuela Annales y sus propuestas vinculadas a los procesos mentales, las representaciones y la cotidianidad; y con la Escuela Inglesa de Marxismo y su entusiasmo por la Historia desde Abajo. La encuesta destaca el estudio a las mujeres; y revela las investigaciones históricas sobre las experiencias y prácticas sociales, culturales y educativas de las mujeres. El enfoque de la investigación es cualitativo, exploratório-bibliográfico. Entre los trabajos, se encontrarom 14 estudios que abordan el tema. Esta encuesta confirma la relación teórico-metodológica de la investigación con las Escuelas y la importancia de estudiar a las mujeres.O objetivo deste artigo é compreender a relação entre a História, a história das mulheres e as dissertações e teses produzidas pelo Núcleo de História e Memória da Educação, vinculado à Universidade Federal do Ceará. O estudo analisa a compatibilidade das produções acadêmicas com a Escola dos Annales e suas propostas vinculadas aos processos mentais, às representações e à vida cotidiana; e com a Escola Inglesa do Marxismo e seu entusiasmo pela História Vista de Baixo. A pesquisa destaca o estudo sobre as mulheres; e revela as investigações históricas sobre as experiências e as práticas social, cultural e educacional das mulheres. A abordagem da pesquisa é de natureza qualitativa, do tipo exploratório-bibliográfica. Entre os trabalhos, foram encontradas 14 pesquisas que abordam o tema. Tal levantamento confirma a relação teórico-metodológica das pesquisas com as Escolas e a importância do estudo sobre as mulheres. EdUECE2022-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/801510.25053/redufor.v7.e8015Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8015Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8015Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8015Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e80152448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015/8192https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015/8193https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015/8777Copyright (c) 2022 Francisco Joel Magalhães Costa, Bruna Germana Nunes Mota, José Rogério Santanahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Francisco Joel MagalhãesMota, Bruna Germana NunesSantana, José Rogério2023-03-28T17:24:07Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8015Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-03-28T17:24:07Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
La historia de las mujeres: una trayectoria de prejuicios, luchas y logros
História das mulheres: formação docente, lutas e conquistas
title Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
spellingShingle Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
Costa, Francisco Joel Magalhães
Autonomia
Preconceito
Visibilidade
História da educação
História das pessoas comuns
História das mulheres
Autonomy
Preconception
Visibility
Autonomía
Preconcepción
Visibilidad
title_short Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
title_full Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
title_fullStr Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
title_full_unstemmed Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
title_sort Women's history: a trajectory of prejudices, struggles and achievements
author Costa, Francisco Joel Magalhães
author_facet Costa, Francisco Joel Magalhães
Mota, Bruna Germana Nunes
Santana, José Rogério
author_role author
author2 Mota, Bruna Germana Nunes
Santana, José Rogério
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Francisco Joel Magalhães
Mota, Bruna Germana Nunes
Santana, José Rogério
dc.subject.por.fl_str_mv Autonomia
Preconceito
Visibilidade
História da educação
História das pessoas comuns
História das mulheres
Autonomy
Preconception
Visibility
Autonomía
Preconcepción
Visibilidad
topic Autonomia
Preconceito
Visibilidade
História da educação
História das pessoas comuns
História das mulheres
Autonomy
Preconception
Visibility
Autonomía
Preconcepción
Visibilidad
description The objective of this article is to understand the relationship between History, the history of women and the dissertations e theses produced by the Nucleus of History and Memory of Education, linked to the Federal University of Ceará. The study analyzes the compatibility of academic productions with the Annales School and its proposals linked to mental processes, representations and everyday life, and with the English School of Marxism and his enthusiasm for History from Below. The survey highlights the study of women; and reveals historical investigations into women’s social, cultural and educational experiences and practices. The research approach is qualitative, exploratory-bibliographic. Among the works, 14 studies were found that addressed the topic. This survey confirms the theoretical-methodological relationship of research with Schools and the importance of studying women.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015
10.25053/redufor.v7.e8015
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v7.e8015
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015/8192
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015/8193
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8015/8777
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Francisco Joel Magalhães Costa, Bruna Germana Nunes Mota, José Rogério Santana
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Francisco Joel Magalhães Costa, Bruna Germana Nunes Mota, José Rogério Santana
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8015
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8015
Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8015
Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e8015
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444471930880