Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Wolney Nascimento
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Dantas Junior, Hamilcar Silveira, Zoboli, Fabio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508
Resumo: This paper aims to analyze the documentary “Caixa d’água Qui-lombo é esse?”, by Everlane Moraes (2013), in order to challenge the black from the theme of history and memory. In this way, the construction of the documentary was analyzed as a place of memory that records the history that seeks to physically, functionally and materially demarcate the trajectory of a people, their belongings and identities. The text starts from the hypothesis that cinema - as an educational tool - collaborates to reflect the history and memory African and Afro-descendant peoples in the formation of the Brazilian people established in Law 10.639/2003 as a compulsory subject in regular education. Based on a film content analysis (Penafria, 2009) with thematic decomposition, description and recomposition, we understand that the documentary questions historical content disseminated in Brazilian education as a representation of truths about black people, thus not only a simple way of making and/or thinking cinema, but a commitment to the resignification of black existence.
id UECE-1_8c63ac6e11f027feaa222b0c1892623c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/2508
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”Cine, educación y africanidades: la memoria en el documental "Caixa d'água qui-lombo é esse?"Cinema, educação e africanidades: a memória no documentário “Caixa d’água qui-lombo é esse?”cinemaeducaçãomemóriaafricanidadesDocumentáriocinema e relações étnico-raciaisThis paper aims to analyze the documentary “Caixa d’água Qui-lombo é esse?”, by Everlane Moraes (2013), in order to challenge the black from the theme of history and memory. In this way, the construction of the documentary was analyzed as a place of memory that records the history that seeks to physically, functionally and materially demarcate the trajectory of a people, their belongings and identities. The text starts from the hypothesis that cinema - as an educational tool - collaborates to reflect the history and memory African and Afro-descendant peoples in the formation of the Brazilian people established in Law 10.639/2003 as a compulsory subject in regular education. Based on a film content analysis (Penafria, 2009) with thematic decomposition, description and recomposition, we understand that the documentary questions historical content disseminated in Brazilian education as a representation of truths about black people, thus not only a simple way of making and/or thinking cinema, but a commitment to the resignification of black existence.Objetiva analizar el documental “Caixa d’água Qui-lombo é esse?” de Everlane Moraes (2013), para desafiar al negro desde el tema de la historia y la memoria. Así, La construcción del documental se analizó como un lugar de memoria que registra la historia que busca demarcar física, funcional y materialmente latrayectoria de um pueblo, su territorio, sus pertenencias e identidades. Se parte de la hipótesis de que el cine – como herramienta educativa – colabora para reflejar la historia y la memoria de los pueblos africanos y afrodescendientes en la formación del pueblo brasileño instituido por la ley 10.639 / 2003 como asignatura obligatoria en educación regular. Basado en un análisis del contenido de la película (Penafria, 2009) con descomposición, descripción y recomposición temática, entendemos que el documental cuestiona los contenidos históricos difundidos en la educación brasileña como una representación de las verdades sobre los negros, por lo tanto, no solo una forma simple de hacer y/o pensar cine, sino un compromiso político con la resignificación de la existencia negra.Objetiva analisar o documentário “Caixa d’água Qui-lombo é esse?”, de Everlane Moraes (2013), para interpelar o negro a partir da temática da história e da memória. Deste modo se analisou a construção do documentário como um lugar de memória que registra a história que busca demarcar física, funcional e materialmente a trajetória de um povo, seus pertencimentos e identidades. Parte-se da hipótese que o cinema – enquanto ferramenta educativa – colabora para reflexionar a história e a memória dos povos africanos e afrodescendentes na formação do povo brasileiro instituída na lei 10.639/2003 como temática obrigatória no Ensino Regular. Partindo de uma análise fílmica de conteúdo (Penafria, 2009) com decomposição, descrição e recomposição temática, entendemos que o documentário questiona conteúdos históricos difundidos na educação brasileira como representação de verdades sobre os negros, deste modo não é tão-somente um simples modo de fazer e/ou pensar cinema, mas um comprometimento com a ressignificação da existência negra.  EdUECE2020-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontextoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/250810.25053/redufor.v5i15set/dez.2508Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2508Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2508Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2508Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e25082448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508/2654https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508/2655https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508/3385Copyright (c) 2020 Wolney Nascimento Santos, Hamilcar Silveira Dantas Junior, Fabio Zobolihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Wolney NascimentoDantas Junior, Hamilcar SilveiraZoboli, Fabio2023-06-29T13:29:51Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/2508Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:29:51Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
Cine, educación y africanidades: la memoria en el documental "Caixa d'água qui-lombo é esse?"
Cinema, educação e africanidades: a memória no documentário “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
title Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
spellingShingle Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
Santos, Wolney Nascimento
cinema
educação
memória
africanidades
Documentário
cinema e relações étnico-raciais
title_short Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
title_full Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
title_fullStr Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
title_full_unstemmed Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
title_sort Cinema, education and africanness: the memory in the documentary “Caixa d’água qui-lombo é esse?”
author Santos, Wolney Nascimento
author_facet Santos, Wolney Nascimento
Dantas Junior, Hamilcar Silveira
Zoboli, Fabio
author_role author
author2 Dantas Junior, Hamilcar Silveira
Zoboli, Fabio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Wolney Nascimento
Dantas Junior, Hamilcar Silveira
Zoboli, Fabio
dc.subject.por.fl_str_mv cinema
educação
memória
africanidades
Documentário
cinema e relações étnico-raciais
topic cinema
educação
memória
africanidades
Documentário
cinema e relações étnico-raciais
description This paper aims to analyze the documentary “Caixa d’água Qui-lombo é esse?”, by Everlane Moraes (2013), in order to challenge the black from the theme of history and memory. In this way, the construction of the documentary was analyzed as a place of memory that records the history that seeks to physically, functionally and materially demarcate the trajectory of a people, their belongings and identities. The text starts from the hypothesis that cinema - as an educational tool - collaborates to reflect the history and memory African and Afro-descendant peoples in the formation of the Brazilian people established in Law 10.639/2003 as a compulsory subject in regular education. Based on a film content analysis (Penafria, 2009) with thematic decomposition, description and recomposition, we understand that the documentary questions historical content disseminated in Brazilian education as a representation of truths about black people, thus not only a simple way of making and/or thinking cinema, but a commitment to the resignification of black existence.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508
10.25053/redufor.v5i15set/dez.2508
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i15set/dez.2508
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508/2654
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508/2655
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2508/3385
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Wolney Nascimento Santos, Hamilcar Silveira Dantas Junior, Fabio Zoboli
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Wolney Nascimento Santos, Hamilcar Silveira Dantas Junior, Fabio Zoboli
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 3 (2020): Educação & Formação; e2508
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 3 (2020): Educação & Formação; e2508
Éducation et formation; Vol. 5 No 3 (2020): Educação & Formação; e2508
Educ. Form.; v. 5 n. 3 (2020): Educação & Formação; e2508
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443748413440