Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sato, Cristina Misturini
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Gómez-Pellón, Eloy
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357
Resumo: The multiculturalism theme is present as a cross-cutting theme to be developed in elementary schools, as provided by the National Common Curricular Base, its fundamentals being found in a booklet on Cultural Plurality of National Curricular Parameters, which guides that interculturality should also be practiced in everyday life school, as a form of intercultural education, promoting an environment of tolerance in schools . This article is a case study in educational anthropology, researching continuing education in intercultural education and anthropological knowledge that support it, of a group of educators in the 4th year of elementary education, from private school in the interior of the state of São Paulo. Its main methodological procedure is the participant observation of a group of professors in continuing education in intercultural education, noting their significant advances at the end of the process, mainly in the practice of this educational modality and secondarily, in the degree of anthropological knowledge.
id UECE-1_8ed16ee0a4d715e5689af7d34f398a4a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10357
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology Formación continua de docentes en educación intercultural:  un estudio de caso en antropología educativaFormação continuada de professores em educação intercultural: um estudo de caso em antropologia educacionalEducação interculturalPráticas educativasFormação continuada de professoresAntropologia educacionalEtnografiaFormação continuada de professoresEducação Intercultural em contexto escolarEtnografia e educaçãoEstudo de antropologiaEducación interculturalPrácticas educativasFormación continua del profesoradoAntropología de la educaciónEtnografíaintercultural educationNational Common Curricular Basecontinuing teacher trainingeducational anthropologyethnographyThe multiculturalism theme is present as a cross-cutting theme to be developed in elementary schools, as provided by the National Common Curricular Base, its fundamentals being found in a booklet on Cultural Plurality of National Curricular Parameters, which guides that interculturality should also be practiced in everyday life school, as a form of intercultural education, promoting an environment of tolerance in schools . This article is a case study in educational anthropology, researching continuing education in intercultural education and anthropological knowledge that support it, of a group of educators in the 4th year of elementary education, from private school in the interior of the state of São Paulo. Its main methodological procedure is the participant observation of a group of professors in continuing education in intercultural education, noting their significant advances at the end of the process, mainly in the practice of this educational modality and secondarily, in the degree of anthropological knowledge.La multiculturalidad está presente como un tema transversal a desarrollar en las escuelas primarias, tal como lo establece la Base Curricular Común Nacional, encontrándose sus fundamentos en un cuadernillo sobre Pluralidad Cultural de los Parámetros Curriculares Nacionales, que orienta que la interculturalidad también debe ser practicada en la rutina escolar, como forma de educación intercultural, fomentando un ambiente de tolerancia en las escuelas. Este artículo es un estudio de caso en antropología educativa, investigando la formación permanente en educación intercultural y los saberes antropológicos que la sustentan, de un grupo de educadores del 4º año de la enseñanza fundamental, de escuela privada del interior del estado de São Paulo. Su principal procedimiento metodológico es la observación participante de un grupo de profesores de formación continua en educación intercultural, constatando sus avances significativos al final del proceso, principalmente en la práctica de esta modalidad educativa y secundariamente, en el grado de conocimiento antropológico.O multiculturalismo está presente como tema transversal a ser desenvolvido nas escolas do ensino fundamental, conforme disposição da Base Nacional Comum Curricular, seus fundamentos encontrando-se em cartilha sobre Pluralidade Cultural dos Parâmetros Nacionais Curriculares, que orienta que interculturalidade também deve ser praticada no cotidiano escolar, como forma de educação intercultural, promovendo ambiente de tolerância nas escolas. O presente artigo é um estudo de caso em antropologia educacional, pesquisando formação continuada em educação intercultural e conhecimentos antropológicos que dão suporte a esta, de grupo de educadores do 4º ano do ensino fundamental, de escola da rede privada de ensino, do interior do estado de São Paulo. Seu principal procedimento metodológico é a observação participante de grupo de docentes em formação continuada em educação intercultural, constatando seus avanços significativos ao final do processo, principalmente na prática desta modalidade educacional e, secundariamente, no grau de conhecimentos antropológicos.EdUECE2023-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1035710.25053/redufor.v8.e10357Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10357Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10357Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10357Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e103572448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357/9373https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357/9374https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357/9537Copyright (c) 2023 Cristina Misturini Sato, Eloy Gómez Pellónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSato, Cristina MisturiniGómez-Pellón, Eloy2024-01-09T18:15:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10357Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:11Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
Formación continua de docentes en educación intercultural:  un estudio de caso en antropología educativa
Formação continuada de professores em educação intercultural: um estudo de caso em antropologia educacional
title Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
spellingShingle Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
Sato, Cristina Misturini
Educação intercultural
Práticas educativas
Formação continuada de professores
Antropologia educacional
Etnografia
Formação continuada de professores
Educação Intercultural em contexto escolar
Etnografia e educação
Estudo de antropologia
Educación intercultural
Prácticas educativas
Formación continua del profesorado
Antropología de la educación
Etnografía
intercultural education
National Common Curricular Base
continuing teacher training
educational anthropology
ethnography
title_short Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
title_full Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
title_fullStr Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
title_full_unstemmed Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
title_sort Continuing training of teachers in intercultural education:  a case study in educational anthropology
author Sato, Cristina Misturini
author_facet Sato, Cristina Misturini
Gómez-Pellón, Eloy
author_role author
author2 Gómez-Pellón, Eloy
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sato, Cristina Misturini
Gómez-Pellón, Eloy
dc.subject.por.fl_str_mv Educação intercultural
Práticas educativas
Formação continuada de professores
Antropologia educacional
Etnografia
Formação continuada de professores
Educação Intercultural em contexto escolar
Etnografia e educação
Estudo de antropologia
Educación intercultural
Prácticas educativas
Formación continua del profesorado
Antropología de la educación
Etnografía
intercultural education
National Common Curricular Base
continuing teacher training
educational anthropology
ethnography
topic Educação intercultural
Práticas educativas
Formação continuada de professores
Antropologia educacional
Etnografia
Formação continuada de professores
Educação Intercultural em contexto escolar
Etnografia e educação
Estudo de antropologia
Educación intercultural
Prácticas educativas
Formación continua del profesorado
Antropología de la educación
Etnografía
intercultural education
National Common Curricular Base
continuing teacher training
educational anthropology
ethnography
description The multiculturalism theme is present as a cross-cutting theme to be developed in elementary schools, as provided by the National Common Curricular Base, its fundamentals being found in a booklet on Cultural Plurality of National Curricular Parameters, which guides that interculturality should also be practiced in everyday life school, as a form of intercultural education, promoting an environment of tolerance in schools . This article is a case study in educational anthropology, researching continuing education in intercultural education and anthropological knowledge that support it, of a group of educators in the 4th year of elementary education, from private school in the interior of the state of São Paulo. Its main methodological procedure is the participant observation of a group of professors in continuing education in intercultural education, noting their significant advances at the end of the process, mainly in the practice of this educational modality and secondarily, in the degree of anthropological knowledge.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357
10.25053/redufor.v8.e10357
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10357
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357/9373
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357/9374
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357/9537
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Cristina Misturini Sato, Eloy Gómez Pellón
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Cristina Misturini Sato, Eloy Gómez Pellón
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10357
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10357
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10357
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10357
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444569448448