The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bittencourt, Daniella Rocha
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Bassalo, Lucelia de Moraes Braga
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091
Resumo: The transit of senses and meanings that emerge from the understanding of Physical Education students about the body and, more specifically, about the body in the field of activity and training in Physical Education is what moves the fabric of this article. It is a qualitative reconstructive investigation that intended to outline the meanings of the body and, more specifically, about the body in the field of Physical Education in dialogue with Social Phenomenology. For the data collection, we opted for the Narrative Interview and Documentary Method. The research subjects were students, from a public university in the city of Belem / Pa. The results denote a dispute of conceptions about the body that are outlined based on biological nature and social and cultural markers indicating weaknesses in the object of study of Physical Education, the body.
id UECE-1_9e8233f015bb9d96f9dae77edf288c17
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/4091
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher educationEl cuerpo es voz, pero no en Educación Física: entendimientos sobre el cuerpo en la formación docenteO corpo é voz, mas na educação física não: compreensões sobre corpo na formação docenteFormação de ProfessorescorpoEducação FísicaFormação de professorescorpoEducação FísicaTeacher EducationBodyPhysical EducationTeacher EducationBodyPhysical EducationFormación del profesoradoCuerpoEducación FísicaFormación del profesoradoCuerpoEducación FísicaThe transit of senses and meanings that emerge from the understanding of Physical Education students about the body and, more specifically, about the body in the field of activity and training in Physical Education is what moves the fabric of this article. It is a qualitative reconstructive investigation that intended to outline the meanings of the body and, more specifically, about the body in the field of Physical Education in dialogue with Social Phenomenology. For the data collection, we opted for the Narrative Interview and Documentary Method. The research subjects were students, from a public university in the city of Belem / Pa. The results denote a dispute of conceptions about the body that are outlined based on biological nature and social and cultural markers indicating weaknesses in the object of study of Physical Education, the body.El tránsito de los sentidos y los significados que surgen de la comprensión de los estudiantes de Educación Física sobre el cuerpo y, más específicamente, sobre el cuerpo en el campo de la actividad y el entrenamiento en Educación Física es lo que mueve el tejido de este artículo. Es una investigación reconstructiva cualitativa que pretende esbozar los significados del cuerpo y, más específicamente, sobre el cuerpo en el campo de la Educación Física en diálogo con la Fenomenología Social. Para la recolección de datos, se optó por la entrevista narrativa y, para el análisis, el método documental. Los sujetos de investigación fueron estudiantes de una universidad pública de la ciudad de Belém, Pará, Brasil. Los resultados denotan una disputa de concepciones sobre el cuerpo que se describen en función de la naturaleza biológica y los marcadores sociales y culturales que indican debilidades en el objeto de estudio de la Educación Física, el cuerpo.O trânsito de sentidos e significados que emergem dos entendimentos de estudantes de Educação de Física sobre o corpo e, mais especificamente, sobre o corpo no campo de atuação e formação na Educação Física é o que move a tessitura deste artigo. Trata-se de uma investigação qualitativa reconstrutiva que intencionou delinear os significados do corpo e, mais especificamente, sobre o corpo no campo da Educação Física dialogando com a Fenomenologia Social. Para a reunião de dados optou-se pela Entrevista Narrativa e para a análise o Método Documentário. Os sujeitos da pesquisa foram estudantes, de uma universidade pública do município de Belém/Pa. Os resultados denotam uma disputa de concepções sobre o corpo que se delineiam a partir da natureza biológica e de marcadores sociais e culturais indicando fragilidades sobre o objeto de estudo da Educação Física, o corpo.   EdUECE2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/409110.25053/redufor.v6i2.4091Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4091Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4091Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4091Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e40912448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4033https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4079https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4137https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4439https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4440Copyright (c) 2021 Daniella Rocha Bittencourt, Lucelia de Moraes Braga Bassalohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Daniella RochaBassalo, Lucelia de Moraes Braga2023-06-29T13:37:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4091Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:37:19Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
El cuerpo es voz, pero no en Educación Física: entendimientos sobre el cuerpo en la formación docente
O corpo é voz, mas na educação física não: compreensões sobre corpo na formação docente
title The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
spellingShingle The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
Bittencourt, Daniella Rocha
Formação de Professores
corpo
Educação Física
Formação de professores
corpo
Educação Física
Teacher Education
Body
Physical Education
Teacher Education
Body
Physical Education
Formación del profesorado
Cuerpo
Educación Física
Formación del profesorado
Cuerpo
Educación Física
title_short The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
title_full The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
title_fullStr The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
title_full_unstemmed The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
title_sort The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
author Bittencourt, Daniella Rocha
author_facet Bittencourt, Daniella Rocha
Bassalo, Lucelia de Moraes Braga
author_role author
author2 Bassalo, Lucelia de Moraes Braga
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bittencourt, Daniella Rocha
Bassalo, Lucelia de Moraes Braga
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores
corpo
Educação Física
Formação de professores
corpo
Educação Física
Teacher Education
Body
Physical Education
Teacher Education
Body
Physical Education
Formación del profesorado
Cuerpo
Educación Física
Formación del profesorado
Cuerpo
Educación Física
topic Formação de Professores
corpo
Educação Física
Formação de professores
corpo
Educação Física
Teacher Education
Body
Physical Education
Teacher Education
Body
Physical Education
Formación del profesorado
Cuerpo
Educación Física
Formación del profesorado
Cuerpo
Educación Física
description The transit of senses and meanings that emerge from the understanding of Physical Education students about the body and, more specifically, about the body in the field of activity and training in Physical Education is what moves the fabric of this article. It is a qualitative reconstructive investigation that intended to outline the meanings of the body and, more specifically, about the body in the field of Physical Education in dialogue with Social Phenomenology. For the data collection, we opted for the Narrative Interview and Documentary Method. The research subjects were students, from a public university in the city of Belem / Pa. The results denote a dispute of conceptions about the body that are outlined based on biological nature and social and cultural markers indicating weaknesses in the object of study of Physical Education, the body.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091
10.25053/redufor.v6i2.4091
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v6i2.4091
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4033
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4079
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4137
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4439
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4440
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Daniella Rocha Bittencourt, Lucelia de Moraes Braga Bassalo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Daniella Rocha Bittencourt, Lucelia de Moraes Braga Bassalo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
application/zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4091
Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4091
Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4091
Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e4091
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443841736704