The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091 |
Resumo: | The transit of senses and meanings that emerge from the understanding of Physical Education students about the body and, more specifically, about the body in the field of activity and training in Physical Education is what moves the fabric of this article. It is a qualitative reconstructive investigation that intended to outline the meanings of the body and, more specifically, about the body in the field of Physical Education in dialogue with Social Phenomenology. For the data collection, we opted for the Narrative Interview and Documentary Method. The research subjects were students, from a public university in the city of Belem / Pa. The results denote a dispute of conceptions about the body that are outlined based on biological nature and social and cultural markers indicating weaknesses in the object of study of Physical Education, the body. |
id |
UECE-1_9e8233f015bb9d96f9dae77edf288c17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/4091 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher educationEl cuerpo es voz, pero no en Educación Física: entendimientos sobre el cuerpo en la formación docenteO corpo é voz, mas na educação física não: compreensões sobre corpo na formação docenteFormação de ProfessorescorpoEducação FísicaFormação de professorescorpoEducação FísicaTeacher EducationBodyPhysical EducationTeacher EducationBodyPhysical EducationFormación del profesoradoCuerpoEducación FísicaFormación del profesoradoCuerpoEducación FísicaThe transit of senses and meanings that emerge from the understanding of Physical Education students about the body and, more specifically, about the body in the field of activity and training in Physical Education is what moves the fabric of this article. It is a qualitative reconstructive investigation that intended to outline the meanings of the body and, more specifically, about the body in the field of Physical Education in dialogue with Social Phenomenology. For the data collection, we opted for the Narrative Interview and Documentary Method. The research subjects were students, from a public university in the city of Belem / Pa. The results denote a dispute of conceptions about the body that are outlined based on biological nature and social and cultural markers indicating weaknesses in the object of study of Physical Education, the body.El tránsito de los sentidos y los significados que surgen de la comprensión de los estudiantes de Educación Física sobre el cuerpo y, más específicamente, sobre el cuerpo en el campo de la actividad y el entrenamiento en Educación Física es lo que mueve el tejido de este artículo. Es una investigación reconstructiva cualitativa que pretende esbozar los significados del cuerpo y, más específicamente, sobre el cuerpo en el campo de la Educación Física en diálogo con la Fenomenología Social. Para la recolección de datos, se optó por la entrevista narrativa y, para el análisis, el método documental. Los sujetos de investigación fueron estudiantes de una universidad pública de la ciudad de Belém, Pará, Brasil. Los resultados denotan una disputa de concepciones sobre el cuerpo que se describen en función de la naturaleza biológica y los marcadores sociales y culturales que indican debilidades en el objeto de estudio de la Educación Física, el cuerpo.O trânsito de sentidos e significados que emergem dos entendimentos de estudantes de Educação de Física sobre o corpo e, mais especificamente, sobre o corpo no campo de atuação e formação na Educação Física é o que move a tessitura deste artigo. Trata-se de uma investigação qualitativa reconstrutiva que intencionou delinear os significados do corpo e, mais especificamente, sobre o corpo no campo da Educação Física dialogando com a Fenomenologia Social. Para a reunião de dados optou-se pela Entrevista Narrativa e para a análise o Método Documentário. Os sujeitos da pesquisa foram estudantes, de uma universidade pública do município de Belém/Pa. Os resultados denotam uma disputa de concepções sobre o corpo que se delineiam a partir da natureza biológica e de marcadores sociais e culturais indicando fragilidades sobre o objeto de estudo da Educação Física, o corpo. EdUECE2021-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlapplication/ziphttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/409110.25053/redufor.v6i2.4091Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4091Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4091Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4091Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e40912448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4033https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4079https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4137https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4439https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4440Copyright (c) 2021 Daniella Rocha Bittencourt, Lucelia de Moraes Braga Bassalohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBittencourt, Daniella RochaBassalo, Lucelia de Moraes Braga2023-06-29T13:37:19Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/4091Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:37:19Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education El cuerpo es voz, pero no en Educación Física: entendimientos sobre el cuerpo en la formación docente O corpo é voz, mas na educação física não: compreensões sobre corpo na formação docente |
title |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education |
spellingShingle |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education Bittencourt, Daniella Rocha Formação de Professores corpo Educação Física Formação de professores corpo Educação Física Teacher Education Body Physical Education Teacher Education Body Physical Education Formación del profesorado Cuerpo Educación Física Formación del profesorado Cuerpo Educación Física |
title_short |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education |
title_full |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education |
title_fullStr |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education |
title_full_unstemmed |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education |
title_sort |
The body is a voice, but not in physical education: understandings about the body in teacher education |
author |
Bittencourt, Daniella Rocha |
author_facet |
Bittencourt, Daniella Rocha Bassalo, Lucelia de Moraes Braga |
author_role |
author |
author2 |
Bassalo, Lucelia de Moraes Braga |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bittencourt, Daniella Rocha Bassalo, Lucelia de Moraes Braga |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores corpo Educação Física Formação de professores corpo Educação Física Teacher Education Body Physical Education Teacher Education Body Physical Education Formación del profesorado Cuerpo Educación Física Formación del profesorado Cuerpo Educación Física |
topic |
Formação de Professores corpo Educação Física Formação de professores corpo Educação Física Teacher Education Body Physical Education Teacher Education Body Physical Education Formación del profesorado Cuerpo Educación Física Formación del profesorado Cuerpo Educación Física |
description |
The transit of senses and meanings that emerge from the understanding of Physical Education students about the body and, more specifically, about the body in the field of activity and training in Physical Education is what moves the fabric of this article. It is a qualitative reconstructive investigation that intended to outline the meanings of the body and, more specifically, about the body in the field of Physical Education in dialogue with Social Phenomenology. For the data collection, we opted for the Narrative Interview and Documentary Method. The research subjects were students, from a public university in the city of Belem / Pa. The results denote a dispute of conceptions about the body that are outlined based on biological nature and social and cultural markers indicating weaknesses in the object of study of Physical Education, the body. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-03-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091 10.25053/redufor.v6i2.4091 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v6i2.4091 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4033 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4079 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4137 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4439 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/4091/4440 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Daniella Rocha Bittencourt, Lucelia de Moraes Braga Bassalo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Daniella Rocha Bittencourt, Lucelia de Moraes Braga Bassalo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml application/zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 6 No. 2 (2021): Educação & Formação; e4091 Educ. Form.; Vol. 6 Núm. 2 (2021): Educação & Formação; e4091 Éducation et formation; Vol. 6 No 2 (2021): Educação & Formação; e4091 Educ. Form.; v. 6 n. 2 (2021): Educação & Formação; e4091 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443841736704 |