Training of school directors for the school health program: a research – action

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Ferreira, Heraldo Simões, Lourinho, Lídia Andrade
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898
Resumo: The objective of the research is to analyze the training process about the characteristics of the School Health Program (PSE), with school principals. Thus, the study is an action research with a qualitative approach. The study scenario was in the municipality of São Benedito-Ceará. The research participants were 10 public school principals. In Phase I - Diagnosis of the directors' knowledge about the PSE, it was possible to diagnose after the analysis of the answers that 90% of the directors know the existence of the PSE. In phase II, constituted an action in the training format in the PSE. In phase III the group interview with the directors participating in the training took place, where they reported that the training was excellent, practical, objective and dynamic. In this way, training on the PSE contributes to the transformation of professional practices, constituting an essential strategy for the improvement of the actions of the PSE.
id UECE-1_a9114aebeb785bc7c5b182ff14e3e169
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/898
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Training of school directors for the school health program: a research – actionFormación de directores escolares para el programa salud en la escuela: una investigación–acciónFormação de diretores escolares para o programa saúde na escola: uma pesquisa–açãoSaúde na escolaEducação escolarEducação para a saúdeEducaçãohealth at schoolschoolinghealth educationsalud en la escuela; educación escolar; educación para la saludThe objective of the research is to analyze the training process about the characteristics of the School Health Program (PSE), with school principals. Thus, the study is an action research with a qualitative approach. The study scenario was in the municipality of São Benedito-Ceará. The research participants were 10 public school principals. In Phase I - Diagnosis of the directors' knowledge about the PSE, it was possible to diagnose after the analysis of the answers that 90% of the directors know the existence of the PSE. In phase II, constituted an action in the training format in the PSE. In phase III the group interview with the directors participating in the training took place, where they reported that the training was excellent, practical, objective and dynamic. In this way, training on the PSE contributes to the transformation of professional practices, constituting an essential strategy for the improvement of the actions of the PSE. El objetivo de la investigación es analizar un proceso de formación sobre las características del Programa Salud en la Escuela (PSE), con directores escolares. Así, el estudio es una investigación - acción con enfoque cualitativo. El escenario de estudio fue en el municipio de San Benito-Ceará. Los participantes de la encuesta fueron 10 directores de escuelas públicas. En la fase I- Diagnóstico de los conocimientos de los directores acerca del PSE, fue posible diagnosticar después del análisis de las respuestas que el 90% de los directores conocen la existencia del PSE. En la fase II, constituyó en una acción en el formato de formación sobre el PSE. En la fase III ocurrió la entrevista en grupo con los directores participantes de la formación, donde relataron que la formación fue excelente, práctica, objetiva y dinámica. De esta manera, una formación sobre el PSE, contribuye a la transformación de las prácticas profesionales, constituyéndose como una estrategia esencial para el perfeccionamiento de las acciones del PSE. O objetivo da pesquisa é analisar um processo de formação sobre as características do Programa Saúde na Escola (PSE), com diretores escolares. O estudo foi realizado com uma pesquisa- ação, em abordagem qualitativa. O cenário de estudo foi no município de São Benedito- Ceará. Os participantes da pesquisa foram 10 diretores de escolas públicas.Na fase I, foi possível diagnosticar após a análise das respostas que 90% dos diretores conhecem a existência do PSE. Na fase II, constituiu em uma ação no formato de formação sobre o PSE. Na fase III ocorreu a entrevista em grupo com os diretores participantes da formação, onde relataram que a formação foi excelente, prática, objetiva e dinâmica. Os resultados da pesquisa indicam que formação sobre o PSE, contribui expressivamente para a transformação das práticas profissionais, constituindo como uma estratégia essencial para o aprimoramento das ações do PSE.EdUECE2020-01-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/89810.25053/redufor.v5i14.898Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 195-215Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 195-2152448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2491https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2493https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2603Copyright (c) 2020 Karlla da Conceição Bezerra Brito Veras, Heraldo Simões Ferreira, Lídia Andrade Lourinhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVeras, Karlla da Conceição Bezerra BritoFerreira, Heraldo SimõesLourinho, Lídia Andrade2023-06-29T13:26:27Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/898Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:27Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Training of school directors for the school health program: a research – action
Formación de directores escolares para el programa salud en la escuela: una investigación–acción
Formação de diretores escolares para o programa saúde na escola: uma pesquisa–ação
title Training of school directors for the school health program: a research – action
spellingShingle Training of school directors for the school health program: a research – action
Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito
Saúde na escola
Educação escolar
Educação para a saúde
Educação
health at school
schooling
health education
salud en la escuela; educación escolar; educación para la salud
title_short Training of school directors for the school health program: a research – action
title_full Training of school directors for the school health program: a research – action
title_fullStr Training of school directors for the school health program: a research – action
title_full_unstemmed Training of school directors for the school health program: a research – action
title_sort Training of school directors for the school health program: a research – action
author Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito
author_facet Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito
Ferreira, Heraldo Simões
Lourinho, Lídia Andrade
author_role author
author2 Ferreira, Heraldo Simões
Lourinho, Lídia Andrade
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito
Ferreira, Heraldo Simões
Lourinho, Lídia Andrade
dc.subject.por.fl_str_mv Saúde na escola
Educação escolar
Educação para a saúde
Educação
health at school
schooling
health education
salud en la escuela; educación escolar; educación para la salud
topic Saúde na escola
Educação escolar
Educação para a saúde
Educação
health at school
schooling
health education
salud en la escuela; educación escolar; educación para la salud
description The objective of the research is to analyze the training process about the characteristics of the School Health Program (PSE), with school principals. Thus, the study is an action research with a qualitative approach. The study scenario was in the municipality of São Benedito-Ceará. The research participants were 10 public school principals. In Phase I - Diagnosis of the directors' knowledge about the PSE, it was possible to diagnose after the analysis of the answers that 90% of the directors know the existence of the PSE. In phase II, constituted an action in the training format in the PSE. In phase III the group interview with the directors participating in the training took place, where they reported that the training was excellent, practical, objective and dynamic. In this way, training on the PSE contributes to the transformation of professional practices, constituting an essential strategy for the improvement of the actions of the PSE.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-01-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898
10.25053/redufor.v5i14.898
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v5i14.898
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2491
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2493
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2603
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
application/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215
Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215
Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 195-215
Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443644604416