Training of school directors for the school health program: a research – action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898 |
Resumo: | The objective of the research is to analyze the training process about the characteristics of the School Health Program (PSE), with school principals. Thus, the study is an action research with a qualitative approach. The study scenario was in the municipality of São Benedito-Ceará. The research participants were 10 public school principals. In Phase I - Diagnosis of the directors' knowledge about the PSE, it was possible to diagnose after the analysis of the answers that 90% of the directors know the existence of the PSE. In phase II, constituted an action in the training format in the PSE. In phase III the group interview with the directors participating in the training took place, where they reported that the training was excellent, practical, objective and dynamic. In this way, training on the PSE contributes to the transformation of professional practices, constituting an essential strategy for the improvement of the actions of the PSE. |
id |
UECE-1_a9114aebeb785bc7c5b182ff14e3e169 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/898 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Training of school directors for the school health program: a research – actionFormación de directores escolares para el programa salud en la escuela: una investigación–acciónFormação de diretores escolares para o programa saúde na escola: uma pesquisa–açãoSaúde na escolaEducação escolarEducação para a saúdeEducaçãohealth at schoolschoolinghealth educationsalud en la escuela; educación escolar; educación para la saludThe objective of the research is to analyze the training process about the characteristics of the School Health Program (PSE), with school principals. Thus, the study is an action research with a qualitative approach. The study scenario was in the municipality of São Benedito-Ceará. The research participants were 10 public school principals. In Phase I - Diagnosis of the directors' knowledge about the PSE, it was possible to diagnose after the analysis of the answers that 90% of the directors know the existence of the PSE. In phase II, constituted an action in the training format in the PSE. In phase III the group interview with the directors participating in the training took place, where they reported that the training was excellent, practical, objective and dynamic. In this way, training on the PSE contributes to the transformation of professional practices, constituting an essential strategy for the improvement of the actions of the PSE. El objetivo de la investigación es analizar un proceso de formación sobre las características del Programa Salud en la Escuela (PSE), con directores escolares. Así, el estudio es una investigación - acción con enfoque cualitativo. El escenario de estudio fue en el municipio de San Benito-Ceará. Los participantes de la encuesta fueron 10 directores de escuelas públicas. En la fase I- Diagnóstico de los conocimientos de los directores acerca del PSE, fue posible diagnosticar después del análisis de las respuestas que el 90% de los directores conocen la existencia del PSE. En la fase II, constituyó en una acción en el formato de formación sobre el PSE. En la fase III ocurrió la entrevista en grupo con los directores participantes de la formación, donde relataron que la formación fue excelente, práctica, objetiva y dinámica. De esta manera, una formación sobre el PSE, contribuye a la transformación de las prácticas profesionales, constituyéndose como una estrategia esencial para el perfeccionamiento de las acciones del PSE. O objetivo da pesquisa é analisar um processo de formação sobre as características do Programa Saúde na Escola (PSE), com diretores escolares. O estudo foi realizado com uma pesquisa- ação, em abordagem qualitativa. O cenário de estudo foi no município de São Benedito- Ceará. Os participantes da pesquisa foram 10 diretores de escolas públicas.Na fase I, foi possível diagnosticar após a análise das respostas que 90% dos diretores conhecem a existência do PSE. Na fase II, constituiu em uma ação no formato de formação sobre o PSE. Na fase III ocorreu a entrevista em grupo com os diretores participantes da formação, onde relataram que a formação foi excelente, prática, objetiva e dinâmica. Os resultados da pesquisa indicam que formação sobre o PSE, contribui expressivamente para a transformação das práticas profissionais, constituindo como uma estratégia essencial para o aprimoramento das ações do PSE.EdUECE2020-01-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/89810.25053/redufor.v5i14.898Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 195-215Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 195-2152448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2491https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2493https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2603Copyright (c) 2020 Karlla da Conceição Bezerra Brito Veras, Heraldo Simões Ferreira, Lídia Andrade Lourinhohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVeras, Karlla da Conceição Bezerra BritoFerreira, Heraldo SimõesLourinho, Lídia Andrade2023-06-29T13:26:27Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/898Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:27Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Training of school directors for the school health program: a research – action Formación de directores escolares para el programa salud en la escuela: una investigación–acción Formação de diretores escolares para o programa saúde na escola: uma pesquisa–ação |
title |
Training of school directors for the school health program: a research – action |
spellingShingle |
Training of school directors for the school health program: a research – action Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito Saúde na escola Educação escolar Educação para a saúde Educação health at school schooling health education salud en la escuela; educación escolar; educación para la salud |
title_short |
Training of school directors for the school health program: a research – action |
title_full |
Training of school directors for the school health program: a research – action |
title_fullStr |
Training of school directors for the school health program: a research – action |
title_full_unstemmed |
Training of school directors for the school health program: a research – action |
title_sort |
Training of school directors for the school health program: a research – action |
author |
Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito |
author_facet |
Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito Ferreira, Heraldo Simões Lourinho, Lídia Andrade |
author_role |
author |
author2 |
Ferreira, Heraldo Simões Lourinho, Lídia Andrade |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Veras, Karlla da Conceição Bezerra Brito Ferreira, Heraldo Simões Lourinho, Lídia Andrade |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saúde na escola Educação escolar Educação para a saúde Educação health at school schooling health education salud en la escuela; educación escolar; educación para la salud |
topic |
Saúde na escola Educação escolar Educação para a saúde Educação health at school schooling health education salud en la escuela; educación escolar; educación para la salud |
description |
The objective of the research is to analyze the training process about the characteristics of the School Health Program (PSE), with school principals. Thus, the study is an action research with a qualitative approach. The study scenario was in the municipality of São Benedito-Ceará. The research participants were 10 public school principals. In Phase I - Diagnosis of the directors' knowledge about the PSE, it was possible to diagnose after the analysis of the answers that 90% of the directors know the existence of the PSE. In phase II, constituted an action in the training format in the PSE. In phase III the group interview with the directors participating in the training took place, where they reported that the training was excellent, practical, objective and dynamic. In this way, training on the PSE contributes to the transformation of professional practices, constituting an essential strategy for the improvement of the actions of the PSE. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898 10.25053/redufor.v5i14.898 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i14.898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2491 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2493 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/898/2603 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215 Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 195-215 Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 195-215 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443644604416 |