The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marta Maria de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Marques, Tércia Maria Souza de Moura, Praxedes, Ana Luiza Medeiros Pires
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498
Resumo: This article defends the thesis that education plays a remarkable pedagogical role in the individual’s formation process. Based on this statement, and also in line with the research corpus (interviews, letters, etc.), we try to delineate – in the light of Nobert Elias’s writings Time: An Essay and The society of individuals, and observing the contingency of the temporal dimension – interdisciplinary the formative experiences of formation, the specialized exercise of Librarianship and teaching in their institutional intersections and, also, the networks of sociability of the intellectual Zila Mamede in the course of her life. Confirmed the proposition at the beginning, it consolidates the evidence of the eminence of formative experiences, which are interdependent in relation to society, the individual’s sociability networks and temporalities.
id UECE-1_bc6287dbad2d3d3bf3317703787d0583
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/11498
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)La formación interdisciplinaria de la bibliotecaria y educadora Zila da Costa Mamede (1928-1985)A formação interdisciplinar da bibliotecária e educadora Zila da Costa Mamede (1928-1985)experiências formativaseducação universitáriaredes de sociabilidadetemporalidadesArtigoEducação de Mulheresformative experiencesuniversity educationnetworks of sociabilitytemporalitiesexperiencias formativasEducación universitariaRedes de sociabilidadtemporalidadesThis article defends the thesis that education plays a remarkable pedagogical role in the individual’s formation process. Based on this statement, and also in line with the research corpus (interviews, letters, etc.), we try to delineate – in the light of Nobert Elias’s writings Time: An Essay and The society of individuals, and observing the contingency of the temporal dimension – interdisciplinary the formative experiences of formation, the specialized exercise of Librarianship and teaching in their institutional intersections and, also, the networks of sociability of the intellectual Zila Mamede in the course of her life. Confirmed the proposition at the beginning, it consolidates the evidence of the eminence of formative experiences, which are interdependent in relation to society, the individual’s sociability networks and temporalities.Este artículo defiende la tesis de que la educación desempeña un notable papel pedagógico en el proceso formativo del individuo. A partir de esta afirmación, y también en consonancia con el corpus de la investigación (entrevistas, cartas etc.), se pretende esbozar – à la luz de los escritos de Nobert Elias Sobre el tiempo y La sociedad de los individuos, y observando la contingencia de la dimensión temporal – las experiencias interdisciplnar de formación, el ejercicio especializado de la Bibliotecología y la enseñanza en sus intersecciones institucionales y, también, las redes de sociabilidad de la intelectual Zila Mamede en el transcurso de su vida. Confirmada la proposición al principio, se consolida la evidencia de la eminencia de las experiencias formativas, que son interdependientes en relación con la sociedad, las redes de sociabilidad del individuo y las temporalidades.Defende-se, neste artigo, a tese de que a educação desempenha uma função pedagógica no processo formativo do indivíduo. A partir dessa afirmação e, ainda, em consonância com o corpus da pesquisa (entrevistas, cartas etc.), procura-se delinear – à luz dos escritos de Nobert Elias Sobre o tempo e A sociedade dos indivíduos, e observando a contingência da dimensão temporal – as experiências interdisciplinares formativas, o exercício especializado da Biblioteconomia e da docência em suas intersecções institucionais e, igualmente, as redes de sociabilidade da intelectual Zila Mamede no curso de sua vida. Confirmada a proposição à partida, consolida-se a prova da eminência das experiências formativas interdisciplinares, que são interdependentes em relação à sociedade, às redes de sociabilidade do indivíduo e às temporalidades.EdUECE2023-11-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1149810.25053/redufor.v8.e11498Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11498Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11498Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11498Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e114982448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498/10335https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498/10587https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498/10721Copyright (c) 2023 Marta Maria de Araújo, Tércia Maria Souza de Moura Marques, Ana Luiza Medeiros Pires Praxedeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marta Maria deMarques, Tércia Maria Souza de MouraPraxedes, Ana Luiza Medeiros Pires2024-02-26T12:34:42Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/11498Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-26T12:34:42Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
La formación interdisciplinaria de la bibliotecaria y educadora Zila da Costa Mamede (1928-1985)
A formação interdisciplinar da bibliotecária e educadora Zila da Costa Mamede (1928-1985)
title The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
spellingShingle The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
Araújo, Marta Maria de
experiências formativas
educação universitária
redes de sociabilidade
temporalidades
Artigo
Educação de Mulheres
formative experiences
university education
networks of sociability
temporalities
experiencias formativas
Educación universitaria
Redes de sociabilidad
temporalidades
title_short The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
title_full The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
title_fullStr The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
title_full_unstemmed The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
title_sort The interdisciplinary fomation of librarian and educator Zila da Costa Mamede (1928-1985)
author Araújo, Marta Maria de
author_facet Araújo, Marta Maria de
Marques, Tércia Maria Souza de Moura
Praxedes, Ana Luiza Medeiros Pires
author_role author
author2 Marques, Tércia Maria Souza de Moura
Praxedes, Ana Luiza Medeiros Pires
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Marta Maria de
Marques, Tércia Maria Souza de Moura
Praxedes, Ana Luiza Medeiros Pires
dc.subject.por.fl_str_mv experiências formativas
educação universitária
redes de sociabilidade
temporalidades
Artigo
Educação de Mulheres
formative experiences
university education
networks of sociability
temporalities
experiencias formativas
Educación universitaria
Redes de sociabilidad
temporalidades
topic experiências formativas
educação universitária
redes de sociabilidade
temporalidades
Artigo
Educação de Mulheres
formative experiences
university education
networks of sociability
temporalities
experiencias formativas
Educación universitaria
Redes de sociabilidad
temporalidades
description This article defends the thesis that education plays a remarkable pedagogical role in the individual’s formation process. Based on this statement, and also in line with the research corpus (interviews, letters, etc.), we try to delineate – in the light of Nobert Elias’s writings Time: An Essay and The society of individuals, and observing the contingency of the temporal dimension – interdisciplinary the formative experiences of formation, the specialized exercise of Librarianship and teaching in their institutional intersections and, also, the networks of sociability of the intellectual Zila Mamede in the course of her life. Confirmed the proposition at the beginning, it consolidates the evidence of the eminence of formative experiences, which are interdependent in relation to society, the individual’s sociability networks and temporalities.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498
10.25053/redufor.v8.e11498
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e11498
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498/10335
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498/10587
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/11498/10721
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11498
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11498
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e11498
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e11498
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444852563968