Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Lúcia Gracia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Santos, Idêivia Silva, Silva, Mariza Santos da, Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da, Ferraz, Roselane Duarte, Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046
Resumo: This article aims to present the On-line Mentoring Program of the State University of Southwest Bahia, campus of Itapetinga, and the contributions to the initial and continued training of scholarship holders of the extension action. The qualitative and exploratory research covered the final reports of three scholarship holders of the program as an object of analysis. Data were analyzed through content analysis from two categories, namely: formative perspectives and construction of knowledge. The narratives revealed the contributions of this action in the process of understanding the entry into teaching, although the teaching learning of these scholarship holders includes sharing knowledge about teaching and how to teach, empathy with the other, knowledge about support and professional advice and a new look at the teaching-learning process, built by future professionals. Therefore, thinking about the teaching profession, its challenges and difficulties are relevant indicators for this Program.
id UECE-1_e009d7eecff64b37d94219ed9c0383a9
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10046
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring programAprendizaje de la docência em la Pandemia: el Programa de Mentoría en línea de la UESBAprendizagem da docência na pandemia: o Programa de Mentoria Online da UESBIndução ProfissionalPrograma de MentoriaDesenvolvimento Profissional DocenteAprendizagem da DocênciaPandemiaEducaçãoProfessional InductionMentoring ProgramTeacher Professional DevelopmentLearning to TeachPandemicIniciación profesionalPrograma de tutoríaDesarrollo profesional docenteAprender a enseñarPandemiaThis article aims to present the On-line Mentoring Program of the State University of Southwest Bahia, campus of Itapetinga, and the contributions to the initial and continued training of scholarship holders of the extension action. The qualitative and exploratory research covered the final reports of three scholarship holders of the program as an object of analysis. Data were analyzed through content analysis from two categories, namely: formative perspectives and construction of knowledge. The narratives revealed the contributions of this action in the process of understanding the entry into teaching, although the teaching learning of these scholarship holders includes sharing knowledge about teaching and how to teach, empathy with the other, knowledge about support and professional advice and a new look at the teaching-learning process, built by future professionals. Therefore, thinking about the teaching profession, its challenges and difficulties are relevant indicators for this Program.Este artículo tiene como objetivo presentar el Programa de Mentoría en Línea de la Universidad Estatal del Suroeste de Bahía, campus de Itapetinga, y las contribuciones a la formación inicial y continua de los becarios de la acción de extensión. La investigación cualitativa y exploratoria abarcó los informes finales de tres becarios del programa como objeto de análisis. Los datos fueron analizados a través del análisis de contenido a partir de dos categorías, a saber: perspectivas formativas y construcción del conocimiento. Las narrativas revelaron los aportes de esta acción en el proceso de comprensión del ingreso a la docencia, aunque el enseñar-aprendizaje de estos becarios incluye compartir saberes sobre enseñar y cómo enseñar, empatía con el otro, saberes sobre apoyo y asesoramiento profesional y una nueva mirada sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje, construido por los futuros profesionales. Por lo tanto, pensar en la profesión docente, sus desafíos y dificultades se presenta como indicadores relevantes para este Programa.Este artigo tem por objetivo apresentar o Programa de Mentoria On-line da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus de Itapetinga, e as contribuições para a formação inicial e continuada de bolsistas da ação de extensão. A pesquisa qualitativa e exploratória abarcou os relatórios finais de três bolsistas do programa como objeto de análise. Os dados foram analisados através da análise de conteúdo a partir de duas categorias, sendo: perspectivas formativas e construção de saberes. As narrativas revelaram as contribuições desta ação no processo de compreensão da entrada na docência, ainda que as aprendizagens da docência destas bolsistas incluem partilha de saberes sobre o ensinar e como ensinar, empatia com o outro, conhecimento sobre apoio e assessoramento profissional e um novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem, construídas pelas futuras profissionais. Portanto, pensar a profissão docente, seus desafios e dificuldades se configura como indicativos relevantes para esse Programa.EdUECE2023-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1004610.25053/redufor.v8.e10046Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e100462448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9594https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9595https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/10573Copyright (c) 2023 Lúcia Gracia Ferreira, Idêivia Silva Santos, Mariza Santos da Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da Silva, Roselane Duarte Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento Ferrazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Lúcia GraciaSantos, Idêivia SilvaSilva, Mariza Santos daSilva, Beatriz de Carvalho Farias Lima daFerraz, Roselane DuarteFerraz, Rita de Cássia Souza Nascimento2024-01-09T18:15:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10046Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:10Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
Aprendizaje de la docência em la Pandemia: el Programa de Mentoría en línea de la UESB
Aprendizagem da docência na pandemia: o Programa de Mentoria Online da UESB
title Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
spellingShingle Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
Ferreira, Lúcia Gracia
Indução Profissional
Programa de Mentoria
Desenvolvimento Profissional Docente
Aprendizagem da Docência
Pandemia
Educação
Professional Induction
Mentoring Program
Teacher Professional Development
Learning to Teach
Pandemic
Iniciación profesional
Programa de tutoría
Desarrollo profesional docente
Aprender a enseñar
Pandemia
title_short Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
title_full Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
title_fullStr Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
title_full_unstemmed Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
title_sort Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
author Ferreira, Lúcia Gracia
author_facet Ferreira, Lúcia Gracia
Santos, Idêivia Silva
Silva, Mariza Santos da
Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da
Ferraz, Roselane Duarte
Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento
author_role author
author2 Santos, Idêivia Silva
Silva, Mariza Santos da
Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da
Ferraz, Roselane Duarte
Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Lúcia Gracia
Santos, Idêivia Silva
Silva, Mariza Santos da
Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da
Ferraz, Roselane Duarte
Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento
dc.subject.por.fl_str_mv Indução Profissional
Programa de Mentoria
Desenvolvimento Profissional Docente
Aprendizagem da Docência
Pandemia
Educação
Professional Induction
Mentoring Program
Teacher Professional Development
Learning to Teach
Pandemic
Iniciación profesional
Programa de tutoría
Desarrollo profesional docente
Aprender a enseñar
Pandemia
topic Indução Profissional
Programa de Mentoria
Desenvolvimento Profissional Docente
Aprendizagem da Docência
Pandemia
Educação
Professional Induction
Mentoring Program
Teacher Professional Development
Learning to Teach
Pandemic
Iniciación profesional
Programa de tutoría
Desarrollo profesional docente
Aprender a enseñar
Pandemia
description This article aims to present the On-line Mentoring Program of the State University of Southwest Bahia, campus of Itapetinga, and the contributions to the initial and continued training of scholarship holders of the extension action. The qualitative and exploratory research covered the final reports of three scholarship holders of the program as an object of analysis. Data were analyzed through content analysis from two categories, namely: formative perspectives and construction of knowledge. The narratives revealed the contributions of this action in the process of understanding the entry into teaching, although the teaching learning of these scholarship holders includes sharing knowledge about teaching and how to teach, empathy with the other, knowledge about support and professional advice and a new look at the teaching-learning process, built by future professionals. Therefore, thinking about the teaching profession, its challenges and difficulties are relevant indicators for this Program.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046
10.25053/redufor.v8.e10046
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10046
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9594
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9595
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/10573
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10046
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444554768384