Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046 |
Resumo: | This article aims to present the On-line Mentoring Program of the State University of Southwest Bahia, campus of Itapetinga, and the contributions to the initial and continued training of scholarship holders of the extension action. The qualitative and exploratory research covered the final reports of three scholarship holders of the program as an object of analysis. Data were analyzed through content analysis from two categories, namely: formative perspectives and construction of knowledge. The narratives revealed the contributions of this action in the process of understanding the entry into teaching, although the teaching learning of these scholarship holders includes sharing knowledge about teaching and how to teach, empathy with the other, knowledge about support and professional advice and a new look at the teaching-learning process, built by future professionals. Therefore, thinking about the teaching profession, its challenges and difficulties are relevant indicators for this Program. |
id |
UECE-1_e009d7eecff64b37d94219ed9c0383a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10046 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring programAprendizaje de la docência em la Pandemia: el Programa de Mentoría en línea de la UESBAprendizagem da docência na pandemia: o Programa de Mentoria Online da UESBIndução ProfissionalPrograma de MentoriaDesenvolvimento Profissional DocenteAprendizagem da DocênciaPandemiaEducaçãoProfessional InductionMentoring ProgramTeacher Professional DevelopmentLearning to TeachPandemicIniciación profesionalPrograma de tutoríaDesarrollo profesional docenteAprender a enseñarPandemiaThis article aims to present the On-line Mentoring Program of the State University of Southwest Bahia, campus of Itapetinga, and the contributions to the initial and continued training of scholarship holders of the extension action. The qualitative and exploratory research covered the final reports of three scholarship holders of the program as an object of analysis. Data were analyzed through content analysis from two categories, namely: formative perspectives and construction of knowledge. The narratives revealed the contributions of this action in the process of understanding the entry into teaching, although the teaching learning of these scholarship holders includes sharing knowledge about teaching and how to teach, empathy with the other, knowledge about support and professional advice and a new look at the teaching-learning process, built by future professionals. Therefore, thinking about the teaching profession, its challenges and difficulties are relevant indicators for this Program.Este artículo tiene como objetivo presentar el Programa de Mentoría en Línea de la Universidad Estatal del Suroeste de Bahía, campus de Itapetinga, y las contribuciones a la formación inicial y continua de los becarios de la acción de extensión. La investigación cualitativa y exploratoria abarcó los informes finales de tres becarios del programa como objeto de análisis. Los datos fueron analizados a través del análisis de contenido a partir de dos categorías, a saber: perspectivas formativas y construcción del conocimiento. Las narrativas revelaron los aportes de esta acción en el proceso de comprensión del ingreso a la docencia, aunque el enseñar-aprendizaje de estos becarios incluye compartir saberes sobre enseñar y cómo enseñar, empatía con el otro, saberes sobre apoyo y asesoramiento profesional y una nueva mirada sobre el proceso de enseñanza-aprendizaje, construido por los futuros profesionales. Por lo tanto, pensar en la profesión docente, sus desafíos y dificultades se presenta como indicadores relevantes para este Programa.Este artigo tem por objetivo apresentar o Programa de Mentoria On-line da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, campus de Itapetinga, e as contribuições para a formação inicial e continuada de bolsistas da ação de extensão. A pesquisa qualitativa e exploratória abarcou os relatórios finais de três bolsistas do programa como objeto de análise. Os dados foram analisados através da análise de conteúdo a partir de duas categorias, sendo: perspectivas formativas e construção de saberes. As narrativas revelaram as contribuições desta ação no processo de compreensão da entrada na docência, ainda que as aprendizagens da docência destas bolsistas incluem partilha de saberes sobre o ensinar e como ensinar, empatia com o outro, conhecimento sobre apoio e assessoramento profissional e um novo olhar sobre o processo ensino-aprendizagem, construídas pelas futuras profissionais. Portanto, pensar a profissão docente, seus desafios e dificuldades se configura como indicativos relevantes para esse Programa.EdUECE2023-08-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1004610.25053/redufor.v8.e10046Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e100462448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9594https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9595https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/10573Copyright (c) 2023 Lúcia Gracia Ferreira, Idêivia Silva Santos, Mariza Santos da Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da Silva, Roselane Duarte Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento Ferrazhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, Lúcia GraciaSantos, Idêivia SilvaSilva, Mariza Santos daSilva, Beatriz de Carvalho Farias Lima daFerraz, Roselane DuarteFerraz, Rita de Cássia Souza Nascimento2024-01-09T18:15:10Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10046Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:10Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program Aprendizaje de la docência em la Pandemia: el Programa de Mentoría en línea de la UESB Aprendizagem da docência na pandemia: o Programa de Mentoria Online da UESB |
title |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program |
spellingShingle |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program Ferreira, Lúcia Gracia Indução Profissional Programa de Mentoria Desenvolvimento Profissional Docente Aprendizagem da Docência Pandemia Educação Professional Induction Mentoring Program Teacher Professional Development Learning to Teach Pandemic Iniciación profesional Programa de tutoría Desarrollo profesional docente Aprender a enseñar Pandemia |
title_short |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program |
title_full |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program |
title_fullStr |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program |
title_full_unstemmed |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program |
title_sort |
Teaching learning in the pandemic: the UESB online mentoring program |
author |
Ferreira, Lúcia Gracia |
author_facet |
Ferreira, Lúcia Gracia Santos, Idêivia Silva Silva, Mariza Santos da Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da Ferraz, Roselane Duarte Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento |
author_role |
author |
author2 |
Santos, Idêivia Silva Silva, Mariza Santos da Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da Ferraz, Roselane Duarte Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Lúcia Gracia Santos, Idêivia Silva Silva, Mariza Santos da Silva, Beatriz de Carvalho Farias Lima da Ferraz, Roselane Duarte Ferraz, Rita de Cássia Souza Nascimento |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indução Profissional Programa de Mentoria Desenvolvimento Profissional Docente Aprendizagem da Docência Pandemia Educação Professional Induction Mentoring Program Teacher Professional Development Learning to Teach Pandemic Iniciación profesional Programa de tutoría Desarrollo profesional docente Aprender a enseñar Pandemia |
topic |
Indução Profissional Programa de Mentoria Desenvolvimento Profissional Docente Aprendizagem da Docência Pandemia Educação Professional Induction Mentoring Program Teacher Professional Development Learning to Teach Pandemic Iniciación profesional Programa de tutoría Desarrollo profesional docente Aprender a enseñar Pandemia |
description |
This article aims to present the On-line Mentoring Program of the State University of Southwest Bahia, campus of Itapetinga, and the contributions to the initial and continued training of scholarship holders of the extension action. The qualitative and exploratory research covered the final reports of three scholarship holders of the program as an object of analysis. Data were analyzed through content analysis from two categories, namely: formative perspectives and construction of knowledge. The narratives revealed the contributions of this action in the process of understanding the entry into teaching, although the teaching learning of these scholarship holders includes sharing knowledge about teaching and how to teach, empathy with the other, knowledge about support and professional advice and a new look at the teaching-learning process, built by future professionals. Therefore, thinking about the teaching profession, its challenges and difficulties are relevant indicators for this Program. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046 10.25053/redufor.v8.e10046 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10046 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9594 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/9595 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10046/10573 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10046 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10046 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444554768384 |