Digital skills in initial teacher training in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180 |
Resumo: | This article aims to present an analysis of the curricular matrices of the initial teacher training courses of three Portuguese public universities, having as a methodology the documental analysis carried out on the audiovisual materials available on their web portals, aiming to understand in a curricular context, such as the digital technologies are being approached in order to allow future teachers to develop the necessary competences for their integration in the classroom. For this, it was established parameters for analysis, where there is the existence of a specific discipline and the presence of topics related to digital technologies in the syllabus and teaching methods of courses. The results point to the use of different methodologies in each educational institution, but which, in a way, are in accordance with the guidelines of the European Union and the National Reform Program of Portugal in relation to the development of digital skills. |
id |
UECE-1_e3bda2596d0d93aeaf21753cb2ad190c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8180 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
Digital skills in initial teacher training in PortugalCompetencias digitales en la formación inicial del profesorado en PortugalAs competências digitais na formação inicial de professores em Portugal Competências DigitaisFormação Inicial de ProfessoresMatriz CurricularFormação Inicial de Professores em PortugalCompetências Digitais na Formação Inicial de ProfessoresAnálise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em EnsinoMestrado em EnsinoUniversidade de LisboaUniversidade do MinhoUniversidade Nova de LisboaDigital SkillsInitial Teacher Training.CurriculumHabilidades digitalesFormación inicial del profesoradoPlan de estudiosThis article aims to present an analysis of the curricular matrices of the initial teacher training courses of three Portuguese public universities, having as a methodology the documental analysis carried out on the audiovisual materials available on their web portals, aiming to understand in a curricular context, such as the digital technologies are being approached in order to allow future teachers to develop the necessary competences for their integration in the classroom. For this, it was established parameters for analysis, where there is the existence of a specific discipline and the presence of topics related to digital technologies in the syllabus and teaching methods of courses. The results point to the use of different methodologies in each educational institution, but which, in a way, are in accordance with the guidelines of the European Union and the National Reform Program of Portugal in relation to the development of digital skills.Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis de las matrices curriculares de los cursos de formación inicial docente de tres universidades públicas portuguesas, teniendo como metodología el análisis documental realizado sobre los materiales audiovisuales disponibles en sus portales web, con el objetivo de comprender en un contexto curricular, como las tecnologías digitales se están abordando con el fin de permitir que los futuros docentes desarrollen las competencias necesarias para su integración en el aula. Para ello, se establecieron los parámetros para el análisis, donde se verifica la existencia de un objeto específico y la presencia de temas relacionados con las tecnologías digitales en los métodos del programa de estudios y la enseñanza de las unidades curriculares. Los resultados apuntan a la utilización de diferentes metodologías en cada institución educativa, pero que, de alguna manera, están en conformidad con las directrices de la Unión Europea y el Programa nacional de reforma de Portugal en relación con el desarrollo de habilidades digitales.Este artigo tem como objetivo apresentar uma análise das matrizes curriculares dos cursos de formação inicial de professores de três universidades públicas portuguesas, tendo como metodologia a análise documental realizada nos materiais disponíveis em seus portais na web, onde busca-se entender, em contexto curricular, como as tecnologias digitais estão sendo abordadas no sentido de permitir aos futuros professores desenvolverem as competências necessárias para a sua integração na sala de aula. Para isso, estabeleceram-se parâmetros para a realização da análise, em que se verificam a existência de disciplinas específicas e a presença de temas relacionados às tecnologias digitais nos conteúdos programáticos e nos métodos de ensino das demais unidades curriculares. Os resultados apontam para a utilização de metodologias diferentes em cada instituição de ensino, mas que, de certa forma, estão em conformidade com as orientações da União Europeia e do Programa Nacional de Reformas de Portugal em relação ao desenvolvimento das competências digitais.EdUECE2022-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/818010.25053/redufor.v7.e8180Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8180Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e81802448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7131https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7132https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/8034Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wender Antônio daCosta, Fernando Albuquerque 2023-02-16T21:05:02Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8180Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-02-16T21:05:02Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Digital skills in initial teacher training in Portugal Competencias digitales en la formación inicial del profesorado en Portugal As competências digitais na formação inicial de professores em Portugal |
title |
Digital skills in initial teacher training in Portugal |
spellingShingle |
Digital skills in initial teacher training in Portugal Silva, Wender Antônio da Competências Digitais Formação Inicial de Professores Matriz Curricular Formação Inicial de Professores em Portugal Competências Digitais na Formação Inicial de Professores Análise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em Ensino Mestrado em Ensino Universidade de Lisboa Universidade do Minho Universidade Nova de Lisboa Digital Skills Initial Teacher Training. Curriculum Habilidades digitales Formación inicial del profesorado Plan de estudios |
title_short |
Digital skills in initial teacher training in Portugal |
title_full |
Digital skills in initial teacher training in Portugal |
title_fullStr |
Digital skills in initial teacher training in Portugal |
title_full_unstemmed |
Digital skills in initial teacher training in Portugal |
title_sort |
Digital skills in initial teacher training in Portugal |
author |
Silva, Wender Antônio da |
author_facet |
Silva, Wender Antônio da Costa, Fernando Albuquerque |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Fernando Albuquerque |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Wender Antônio da Costa, Fernando Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências Digitais Formação Inicial de Professores Matriz Curricular Formação Inicial de Professores em Portugal Competências Digitais na Formação Inicial de Professores Análise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em Ensino Mestrado em Ensino Universidade de Lisboa Universidade do Minho Universidade Nova de Lisboa Digital Skills Initial Teacher Training. Curriculum Habilidades digitales Formación inicial del profesorado Plan de estudios |
topic |
Competências Digitais Formação Inicial de Professores Matriz Curricular Formação Inicial de Professores em Portugal Competências Digitais na Formação Inicial de Professores Análise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em Ensino Mestrado em Ensino Universidade de Lisboa Universidade do Minho Universidade Nova de Lisboa Digital Skills Initial Teacher Training. Curriculum Habilidades digitales Formación inicial del profesorado Plan de estudios |
description |
This article aims to present an analysis of the curricular matrices of the initial teacher training courses of three Portuguese public universities, having as a methodology the documental analysis carried out on the audiovisual materials available on their web portals, aiming to understand in a curricular context, such as the digital technologies are being approached in order to allow future teachers to develop the necessary competences for their integration in the classroom. For this, it was established parameters for analysis, where there is the existence of a specific discipline and the presence of topics related to digital technologies in the syllabus and teaching methods of courses. The results point to the use of different methodologies in each educational institution, but which, in a way, are in accordance with the guidelines of the European Union and the National Reform Program of Portugal in relation to the development of digital skills. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180 10.25053/redufor.v7.e8180 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v7.e8180 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7131 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7132 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/8034 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180 Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8180 Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180 Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e8180 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444482416640 |