Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328 |
Resumo: | This article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today. |
id |
UFJF-7_b6fb92544cd9a594d63f50abab0360cd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:periodicos.ufjf.br:article/35328 |
network_acronym_str |
UFJF-7 |
network_name_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in PortugalReflexiones teóricas sobre el lugar y el papel de las tecnologías digitales en la formación inicial del profesorado en PortugalReflexões teóricas sobre o lugar e o papel das tecnologias digitais na formação inicial de professores em Portugal Competências DigitaisCompetências PedagógicasFormação inicial de professoresHabilidades digitalesHabilidades pedagógicasFormación inicial del profesoradoDigital SkillsPedagogical SkillsInitial teacher trainingThis article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today.Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis del desarrollo de las habilidades digitales en la formación inicial del profesorado en Portugal, basado en el cruce entre los parámetros propuestos por la Unión Europea y la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos y la investigación científica realizada en el país. Muestra las políticas y propuestas para la realización de este aprendizaje y su integración en el aula, las principales estrategias implementadas, pero también las dificultades encontradas en la integración de las habilidades digitales en el proceso de formación inicial docente. Los resultados muestran que Portugal tiene políticas públicas impulsadas por los lineamientos establecidos por la Unión Europea y que, a pesar del bajo desempeño en algunos indicadores, es posible identificar evidencia en la literatura de que las instituciones que forman docentes están avanzando hacia el fortalecimiento de la adquisición de estas habilidades. esenciales en la sociedad en la que vivimos hoy.Este artigo tem como objetivo apresentar uma análise do desenvolvimento de competências digitais na formação inicial de professores em Portugal, tendo como base o cruzamento entre os parâmetros propostos pela União Europeia e pela Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico e as pesquisas científicas realizadas no país. Nele se dá conta das políticas e propostas para a efetivação deste aprendizado e sua integração em sala de aula, das principais estratégias implementadas, mas também das dificuldades encontradas na integração das competências digitais no processo de formação inicial dos professores. Os resultados mostram que Portugal possui políticas públicas impulsionadas pelas diretrizes estabelecidas pela União Europeia e que, apesar do fraco desempenho em alguns indicadores, é possível identificar indícios na literatura de que as Instituições que formam professores estão caminhando no sentido de fortalecer a aquisição destas competências tão essenciais na sociedade em que vivemos hoje.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3532810.34019/2237-9444.2022.v12.35328Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-20, e353282237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328/24567Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva; Fernando Albuquerque Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wender Antonio daCosta, Fernando Albuquerque 2022-10-29T12:07:51Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35328Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.751909Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal Reflexiones teóricas sobre el lugar y el papel de las tecnologías digitales en la formación inicial del profesorado en Portugal Reflexões teóricas sobre o lugar e o papel das tecnologias digitais na formação inicial de professores em Portugal |
title |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal |
spellingShingle |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal Silva, Wender Antonio da Competências Digitais Competências Pedagógicas Formação inicial de professores Habilidades digitales Habilidades pedagógicas Formación inicial del profesorado Digital Skills Pedagogical Skills Initial teacher training |
title_short |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal |
title_full |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal |
title_fullStr |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal |
title_full_unstemmed |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal |
title_sort |
Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal |
author |
Silva, Wender Antonio da |
author_facet |
Silva, Wender Antonio da Costa, Fernando Albuquerque |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Fernando Albuquerque |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Wender Antonio da Costa, Fernando Albuquerque |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências Digitais Competências Pedagógicas Formação inicial de professores Habilidades digitales Habilidades pedagógicas Formación inicial del profesorado Digital Skills Pedagogical Skills Initial teacher training |
topic |
Competências Digitais Competências Pedagógicas Formação inicial de professores Habilidades digitales Habilidades pedagógicas Formación inicial del profesorado Digital Skills Pedagogical Skills Initial teacher training |
description |
This article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328 10.34019/2237-9444.2022.v12.35328 |
url |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328 |
identifier_str_mv |
10.34019/2237-9444.2022.v12.35328 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328/24567 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva; Fernando Albuquerque Costa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva; Fernando Albuquerque Costa https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
publisher.none.fl_str_mv |
Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-20, e35328 2237-9444 2237-9436 reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online) instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) instacron:UFJF |
instname_str |
Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
instacron_str |
UFJF |
institution |
UFJF |
reponame_str |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
collection |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF) |
repository.mail.fl_str_mv |
frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br |
_version_ |
1797054124199510016 |