Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wender Antonio da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Fernando Albuquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Pesquisa e Debate em Educação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328
Resumo: This article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today.
id UFJF-7_b6fb92544cd9a594d63f50abab0360cd
oai_identifier_str oai:periodicos.ufjf.br:article/35328
network_acronym_str UFJF-7
network_name_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository_id_str
spelling Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in PortugalReflexiones teóricas sobre el lugar y el papel de las tecnologías digitales en la formación inicial del profesorado en PortugalReflexões teóricas sobre o lugar e o papel das tecnologias digitais na formação inicial de professores em Portugal Competências DigitaisCompetências PedagógicasFormação inicial de professoresHabilidades digitalesHabilidades pedagógicasFormación inicial del profesoradoDigital SkillsPedagogical SkillsInitial teacher trainingThis article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today.Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis del desarrollo de las habilidades digitales en la formación inicial del profesorado en Portugal, basado en el cruce entre los parámetros propuestos por la Unión Europea y la Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos y la investigación científica realizada en el país. Muestra las políticas y propuestas para la realización de este aprendizaje y su integración en el aula, las principales estrategias implementadas, pero también las dificultades encontradas en la integración de las habilidades digitales en el proceso de formación inicial docente. Los resultados muestran que Portugal tiene políticas públicas impulsadas por los lineamientos establecidos por la Unión Europea y que, a pesar del bajo desempeño en algunos indicadores, es posible identificar evidencia en la literatura de que las instituciones que forman docentes están avanzando hacia el fortalecimiento de la adquisición de estas habilidades. esenciales en la sociedad en la que vivimos hoy.Este artigo tem como objetivo apresentar uma análise do desenvolvimento de competências digitais na formação inicial de professores em Portugal, tendo como base o cruzamento entre os parâmetros propostos pela União Europeia e pela Organização para a Cooperação e Desenvolvimento Econômico e as pesquisas científicas realizadas no país. Nele se dá conta das políticas e propostas para a efetivação deste aprendizado e sua integração em sala de aula, das principais estratégias implementadas, mas também das dificuldades encontradas na integração das competências digitais no processo de formação inicial dos professores. Os resultados mostram que Portugal possui políticas públicas impulsionadas pelas diretrizes estabelecidas pela União Europeia e que, apesar do fraco desempenho em alguns indicadores, é possível identificar indícios na literatura de que as Instituições que formam professores estão caminhando no sentido de fortalecer a aquisição destas competências tão essenciais na sociedade em que vivemos hoje.Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/3532810.34019/2237-9444.2022.v12.35328Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-20, e353282237-94442237-9436reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)instacron:UFJFporhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328/24567Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva; Fernando Albuquerque Costahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wender Antonio daCosta, Fernando Albuquerque 2022-10-29T12:07:51Zoai:periodicos.ufjf.br:article/35328Revistahttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDEPUBhttps://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/oaifrederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.brhttps://doi.org/10.34019/2237-94442237-94442237-9436opendoar:2023-01-12T16:09:39.751909Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)true
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
Reflexiones teóricas sobre el lugar y el papel de las tecnologías digitales en la formación inicial del profesorado en Portugal
Reflexões teóricas sobre o lugar e o papel das tecnologias digitais na formação inicial de professores em Portugal
title Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
spellingShingle Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
Silva, Wender Antonio da
Competências Digitais
Competências Pedagógicas
Formação inicial de professores
Habilidades digitales
Habilidades pedagógicas
Formación inicial del profesorado
Digital Skills
Pedagogical Skills
Initial teacher training
title_short Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
title_full Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
title_fullStr Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
title_full_unstemmed Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
title_sort Theoretical reflections on the place and role of digital technologies in initial teacher education in Portugal
author Silva, Wender Antonio da
author_facet Silva, Wender Antonio da
Costa, Fernando Albuquerque
author_role author
author2 Costa, Fernando Albuquerque
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wender Antonio da
Costa, Fernando Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Competências Digitais
Competências Pedagógicas
Formação inicial de professores
Habilidades digitales
Habilidades pedagógicas
Formación inicial del profesorado
Digital Skills
Pedagogical Skills
Initial teacher training
topic Competências Digitais
Competências Pedagógicas
Formação inicial de professores
Habilidades digitales
Habilidades pedagógicas
Formación inicial del profesorado
Digital Skills
Pedagogical Skills
Initial teacher training
description This article aims to present an analysis of the development of digital skills in initial teacher education in Portugal, based on the crossover between the parameters proposed by the European Union and the Organization for Economic Cooperation and Development and the scientific research carried out in the country. It shows the policies and proposals for the realization of this learning and its integration in the classroom, the main implemented strategies, but also the difficulties found in the integration of digital skills in the initial teacher education process. The results show that Portugal has public policies driven by the guidelines established by the European Union and that, despite the poor performance in some indicators, it is possible to identify evidence in the literature that the institutions that train teachers are moving towards strengthening the acquisition of these skills. essential in the society we live in today.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328
10.34019/2237-9444.2022.v12.35328
url https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328
identifier_str_mv 10.34019/2237-9444.2022.v12.35328
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/35328/24567
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva; Fernando Albuquerque Costa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva; Fernando Albuquerque Costa
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
publisher.none.fl_str_mv Centro de Políticas Públicas e Avaliação da Educação (CAEd)
dc.source.none.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação; v. 12 n. 1 (2022): Publicação contínua; 1-20, e35328
2237-9444
2237-9436
reponame:Pesquisa e Debate em Educação (Online)
instname:Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron:UFJF
instname_str Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
instacron_str UFJF
institution UFJF
reponame_str Pesquisa e Debate em Educação (Online)
collection Pesquisa e Debate em Educação (Online)
repository.name.fl_str_mv Pesquisa e Debate em Educação (Online) - Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF)
repository.mail.fl_str_mv frederico.braida@arquitetura.ufjf.br / revista@caed.ufjf.br
_version_ 1797054124199510016