Digital skills in initial teacher training in Portugal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Wender Antônio da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Costa, Fernando Albuquerque
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180
Resumo: This article aims to present an analysis of the curricular matrices of the initial teacher training courses of three Portuguese public universities, having as a methodology the documental analysis carried out on the audiovisual materials available on their web portals, aiming to understand in a curricular context, such as the digital technologies are being approached in order to allow future teachers to develop the necessary competences for their integration in the classroom. For this, it was established parameters for analysis, where there is the existence of a specific discipline and the presence of topics related to digital technologies in the syllabus and teaching methods of courses. The results point to the use of different methodologies in each educational institution, but which, in a way, are in accordance with the guidelines of the European Union and the National Reform Program of Portugal in relation to the development of digital skills.
id UECE-1_e3bda2596d0d93aeaf21753cb2ad190c
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8180
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling Digital skills in initial teacher training in PortugalCompetencias digitales en la formación inicial del profesorado en PortugalAs competências digitais na formação inicial de professores em Portugal Competências DigitaisFormação Inicial de ProfessoresMatriz CurricularFormação Inicial de Professores em PortugalCompetências Digitais na Formação Inicial de ProfessoresAnálise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em EnsinoMestrado em EnsinoUniversidade de LisboaUniversidade do MinhoUniversidade Nova de LisboaDigital SkillsInitial Teacher Training.CurriculumHabilidades digitalesFormación inicial del profesoradoPlan de estudiosThis article aims to present an analysis of the curricular matrices of the initial teacher training courses of three Portuguese public universities, having as a methodology the documental analysis carried out on the audiovisual materials available on their web portals, aiming to understand in a curricular context, such as the digital technologies are being approached in order to allow future teachers to develop the necessary competences for their integration in the classroom. For this, it was established parameters for analysis, where there is the existence of a specific discipline and the presence of topics related to digital technologies in the syllabus and teaching methods of courses. The results point to the use of different methodologies in each educational institution, but which, in a way, are in accordance with the guidelines of the European Union and the National Reform Program of Portugal in relation to the development of digital skills.Este artículo tiene como objetivo presentar un análisis de las matrices curriculares de los cursos de formación inicial docente de tres universidades públicas portuguesas, teniendo como metodología el análisis documental realizado sobre los materiales audiovisuales disponibles en sus portales web, con el objetivo de comprender en un contexto curricular, como las tecnologías digitales se están abordando con el fin de permitir que los futuros docentes desarrollen las competencias necesarias para su integración en el aula. Para ello, se establecieron los parámetros para el análisis, donde se verifica la existencia de un objeto específico y la presencia de temas relacionados con las tecnologías digitales en los métodos del programa de estudios y la enseñanza de las unidades curriculares. Los resultados apuntan a la utilización de diferentes metodologías en cada institución educativa, pero que, de alguna manera, están en conformidad con las directrices de la Unión Europea y el Programa nacional de reforma de Portugal en relación con el desarrollo de habilidades digitales.Este artigo tem como objetivo apresentar uma análise das matrizes curriculares dos cursos de formação inicial de professores de três universidades públicas portuguesas, tendo como metodologia a análise documental realizada nos materiais disponíveis em seus portais na web, onde busca-se entender, em contexto curricular, como as tecnologias digitais estão sendo abordadas no sentido de permitir aos futuros professores desenvolverem as competências necessárias para a sua integração na sala de aula. Para isso, estabeleceram-se parâmetros para a realização da análise, em que se verificam a existência de disciplinas específicas e a presença de temas relacionados às tecnologias digitais nos conteúdos programáticos e nos métodos de ensino das demais unidades curriculares. Os resultados apontam para a utilização de metodologias diferentes em cada instituição de ensino, mas que, de certa forma, estão em conformidade com as orientações da União Europeia e do Programa Nacional de Reformas de Portugal em relação ao desenvolvimento das competências digitais.EdUECE2022-09-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/818010.25053/redufor.v7.e8180Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8180Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e81802448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7131https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7132https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/8034Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Wender Antônio daCosta, Fernando Albuquerque 2023-02-16T21:05:02Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8180Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-02-16T21:05:02Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Digital skills in initial teacher training in Portugal
Competencias digitales en la formación inicial del profesorado en Portugal
As competências digitais na formação inicial de professores em Portugal
title Digital skills in initial teacher training in Portugal
spellingShingle Digital skills in initial teacher training in Portugal
Silva, Wender Antônio da
Competências Digitais
Formação Inicial de Professores
Matriz Curricular
Formação Inicial de Professores em Portugal
Competências Digitais na Formação Inicial de Professores
Análise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em Ensino
Mestrado em Ensino
Universidade de Lisboa
Universidade do Minho
Universidade Nova de Lisboa
Digital Skills
Initial Teacher Training.
Curriculum
Habilidades digitales
Formación inicial del profesorado
Plan de estudios
title_short Digital skills in initial teacher training in Portugal
title_full Digital skills in initial teacher training in Portugal
title_fullStr Digital skills in initial teacher training in Portugal
title_full_unstemmed Digital skills in initial teacher training in Portugal
title_sort Digital skills in initial teacher training in Portugal
author Silva, Wender Antônio da
author_facet Silva, Wender Antônio da
Costa, Fernando Albuquerque
author_role author
author2 Costa, Fernando Albuquerque
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Wender Antônio da
Costa, Fernando Albuquerque
dc.subject.por.fl_str_mv Competências Digitais
Formação Inicial de Professores
Matriz Curricular
Formação Inicial de Professores em Portugal
Competências Digitais na Formação Inicial de Professores
Análise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em Ensino
Mestrado em Ensino
Universidade de Lisboa
Universidade do Minho
Universidade Nova de Lisboa
Digital Skills
Initial Teacher Training.
Curriculum
Habilidades digitales
Formación inicial del profesorado
Plan de estudios
topic Competências Digitais
Formação Inicial de Professores
Matriz Curricular
Formação Inicial de Professores em Portugal
Competências Digitais na Formação Inicial de Professores
Análise das Matrizes Curriculares dos Mestrados em Ensino
Mestrado em Ensino
Universidade de Lisboa
Universidade do Minho
Universidade Nova de Lisboa
Digital Skills
Initial Teacher Training.
Curriculum
Habilidades digitales
Formación inicial del profesorado
Plan de estudios
description This article aims to present an analysis of the curricular matrices of the initial teacher training courses of three Portuguese public universities, having as a methodology the documental analysis carried out on the audiovisual materials available on their web portals, aiming to understand in a curricular context, such as the digital technologies are being approached in order to allow future teachers to develop the necessary competences for their integration in the classroom. For this, it was established parameters for analysis, where there is the existence of a specific discipline and the presence of topics related to digital technologies in the syllabus and teaching methods of courses. The results point to the use of different methodologies in each educational institution, but which, in a way, are in accordance with the guidelines of the European Union and the National Reform Program of Portugal in relation to the development of digital skills.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180
10.25053/redufor.v7.e8180
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v7.e8180
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7131
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/7132
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/8180/8034
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Wender Antônio da Silva, Fernando Albuquerque Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180
Educ. Form.; Vol. 7 (2022): Educacion & Formación; e8180
Éducation et formation; Vol. 7 (2022): Educação & Formação; e8180
Educ. Form.; v. 7 (2022): Educação & Formação; e8180
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444482416640