The school as a privileged space for teacher learning

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Jordane Lima Dias
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Lima , Augusto José Savedra, Azevedo, Rosa Oliveira Marins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905
Resumo: The objective of this study was to explain what research over the last five years has shown in relation to the school as a place of teaching learning. To this end, the Systematic Literature Review (SLR) was used as a method, in its three phases: planning, conducting and reporting (KITCHENHAM, 2004). For data analysis, the Analysis Spiral proposed by Creswell (2014) was used. The results showed a central category, followed by four subcategories, which confirm the school as a privileged place for teacher learning, in four aspects: in initial training, in the development of teaching, research and extension activities in cooperation with the school; in continuing education, when the training needs of teachers are recognized; in the reality experienced at school, where practices are reconstructed; and in the experiential knowledge shared in the school environment.
id UECE-1_f09d82fda2738b1ec4dc4e21441bc736
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10905
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The school as a privileged space for teacher learningLa escuela como espacio privilegiado para el aprendizaje del profesor A escola como lugar privilegiado de aprendizagem docente Saberes do docente.Processos de ensino-aprendizagem.Revisão de Literatura.Formação de professoresRevisão Sistemática de LiteraturaTeacher's knowledge.Teaching-learning processes.Literature review.El conocimiento del profesor.Procesos de enseñanza-aprendizaje.Revisión de literatura.The objective of this study was to explain what research over the last five years has shown in relation to the school as a place of teaching learning. To this end, the Systematic Literature Review (SLR) was used as a method, in its three phases: planning, conducting and reporting (KITCHENHAM, 2004). For data analysis, the Analysis Spiral proposed by Creswell (2014) was used. The results showed a central category, followed by four subcategories, which confirm the school as a privileged place for teacher learning, in four aspects: in initial training, in the development of teaching, research and extension activities in cooperation with the school; in continuing education, when the training needs of teachers are recognized; in the reality experienced at school, where practices are reconstructed; and in the experiential knowledge shared in the school environment.El objetivo de este estudio fue explicar lo que las investigaciones de los últimos cinco años han mostrado en relación a la escuela como lugar de enseñanza aprendizaje. Para ello se utilizó como método la Revisión Sistemática de Literatura (SLR), en sus tres fases: planificación, realización y reporte (KITCHENHAM, 2004). Para el análisis de los datos se utilizó la Espiral de Análisis propuesta por Creswell (2014). Los resultados mostraron una categoría central, seguida de cuatro subcategorías, que confirman a la escuela como un lugar privilegiado para el aprendizaje docente, en cuatro aspectos: en la formación inicial, en el desarrollo de actividades de docencia, investigación y extensión en cooperación con la escuela; en la educación continua, cuando se reconocen las necesidades de formación de los docentes; en la realidad vivida en la escuela, donde se reconstruyen las prácticas; y en el saber vivencial compartido en el ámbito escolar.Este estudo teve por objetivo explicitar o que as pesquisas do período de 2017 a 2021 evidenciam em relação à escola enquanto lugar de aprendizagem docente. Para tal, utilizou-se como método, a Revisão Sistemática de Literatura (RSL), em suas três fases: planejamento, condução e relato (KITCHENHAM, 2004). Para análise dos dados, empregou-se a Espiral de Análise proposta por Creswell (2014). Os resultados evidenciaram uma categoria central, seguida de quatro subcategorias, que confirmam a escola como lugar privilegiado de aprendizagem docente, em quatro aspectos: na formação inicial, no desenvolvimento de atividades de ensino, pesquisa e extensão em cooperação com a escola; na formação continuada, quando reconhecidas as necessidades formativas dos professores; na realidade vivenciada na escola, onde as práticas são reconstruídas; e nos saberes experienciais compartilhados no meio escolar.EdUECE2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'texto'application/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1090510.25053/redufor.v8.e10905 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 2448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9849https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9850https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10576https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10662Copyright (c) 2023 Jordane Lima Dias Oliveira, Augusto José Savedra Lima , Rosa Oliveira Marins Azevedohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Oliveira, Jordane Lima DiasLima , Augusto José SavedraAzevedo, Rosa Oliveira Marins2024-02-06T15:03:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10905Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-06T15:03:21Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The school as a privileged space for teacher learning
La escuela como espacio privilegiado para el aprendizaje del profesor
A escola como lugar privilegiado de aprendizagem docente
title The school as a privileged space for teacher learning
spellingShingle The school as a privileged space for teacher learning
Oliveira, Jordane Lima Dias
Saberes do docente.
Processos de ensino-aprendizagem.
Revisão de Literatura.
Formação de professores
Revisão Sistemática de Literatura
Teacher's knowledge.
Teaching-learning processes.
Literature review.
El conocimiento del profesor.
Procesos de enseñanza-aprendizaje.
Revisión de literatura.
title_short The school as a privileged space for teacher learning
title_full The school as a privileged space for teacher learning
title_fullStr The school as a privileged space for teacher learning
title_full_unstemmed The school as a privileged space for teacher learning
title_sort The school as a privileged space for teacher learning
author Oliveira, Jordane Lima Dias
author_facet Oliveira, Jordane Lima Dias
Lima , Augusto José Savedra
Azevedo, Rosa Oliveira Marins
author_role author
author2 Lima , Augusto José Savedra
Azevedo, Rosa Oliveira Marins
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Jordane Lima Dias
Lima , Augusto José Savedra
Azevedo, Rosa Oliveira Marins
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes do docente.
Processos de ensino-aprendizagem.
Revisão de Literatura.
Formação de professores
Revisão Sistemática de Literatura
Teacher's knowledge.
Teaching-learning processes.
Literature review.
El conocimiento del profesor.
Procesos de enseñanza-aprendizaje.
Revisión de literatura.
topic Saberes do docente.
Processos de ensino-aprendizagem.
Revisão de Literatura.
Formação de professores
Revisão Sistemática de Literatura
Teacher's knowledge.
Teaching-learning processes.
Literature review.
El conocimiento del profesor.
Procesos de enseñanza-aprendizaje.
Revisión de literatura.
description The objective of this study was to explain what research over the last five years has shown in relation to the school as a place of teaching learning. To this end, the Systematic Literature Review (SLR) was used as a method, in its three phases: planning, conducting and reporting (KITCHENHAM, 2004). For data analysis, the Analysis Spiral proposed by Creswell (2014) was used. The results showed a central category, followed by four subcategories, which confirm the school as a privileged place for teacher learning, in four aspects: in initial training, in the development of teaching, research and extension activities in cooperation with the school; in continuing education, when the training needs of teachers are recognized; in the reality experienced at school, where practices are reconstructed; and in the experiential knowledge shared in the school environment.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
'texto'
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905
10.25053/redufor.v8.e10905
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10905
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9849
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9850
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10576
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10662
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10905
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444592517120