The school as a privileged space for teacher learning
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905 |
Resumo: | The objective of this study was to explain what research over the last five years has shown in relation to the school as a place of teaching learning. To this end, the Systematic Literature Review (SLR) was used as a method, in its three phases: planning, conducting and reporting (KITCHENHAM, 2004). For data analysis, the Analysis Spiral proposed by Creswell (2014) was used. The results showed a central category, followed by four subcategories, which confirm the school as a privileged place for teacher learning, in four aspects: in initial training, in the development of teaching, research and extension activities in cooperation with the school; in continuing education, when the training needs of teachers are recognized; in the reality experienced at school, where practices are reconstructed; and in the experiential knowledge shared in the school environment. |
id |
UECE-1_f09d82fda2738b1ec4dc4e21441bc736 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/10905 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
The school as a privileged space for teacher learningLa escuela como espacio privilegiado para el aprendizaje del profesor A escola como lugar privilegiado de aprendizagem docente Saberes do docente.Processos de ensino-aprendizagem.Revisão de Literatura.Formação de professoresRevisão Sistemática de LiteraturaTeacher's knowledge.Teaching-learning processes.Literature review.El conocimiento del profesor.Procesos de enseñanza-aprendizaje.Revisión de literatura.The objective of this study was to explain what research over the last five years has shown in relation to the school as a place of teaching learning. To this end, the Systematic Literature Review (SLR) was used as a method, in its three phases: planning, conducting and reporting (KITCHENHAM, 2004). For data analysis, the Analysis Spiral proposed by Creswell (2014) was used. The results showed a central category, followed by four subcategories, which confirm the school as a privileged place for teacher learning, in four aspects: in initial training, in the development of teaching, research and extension activities in cooperation with the school; in continuing education, when the training needs of teachers are recognized; in the reality experienced at school, where practices are reconstructed; and in the experiential knowledge shared in the school environment.El objetivo de este estudio fue explicar lo que las investigaciones de los últimos cinco años han mostrado en relación a la escuela como lugar de enseñanza aprendizaje. Para ello se utilizó como método la Revisión Sistemática de Literatura (SLR), en sus tres fases: planificación, realización y reporte (KITCHENHAM, 2004). Para el análisis de los datos se utilizó la Espiral de Análisis propuesta por Creswell (2014). Los resultados mostraron una categoría central, seguida de cuatro subcategorías, que confirman a la escuela como un lugar privilegiado para el aprendizaje docente, en cuatro aspectos: en la formación inicial, en el desarrollo de actividades de docencia, investigación y extensión en cooperación con la escuela; en la educación continua, cuando se reconocen las necesidades de formación de los docentes; en la realidad vivida en la escuela, donde se reconstruyen las prácticas; y en el saber vivencial compartido en el ámbito escolar.Este estudo teve por objetivo explicitar o que as pesquisas do período de 2017 a 2021 evidenciam em relação à escola enquanto lugar de aprendizagem docente. Para tal, utilizou-se como método, a Revisão Sistemática de Literatura (RSL), em suas três fases: planejamento, condução e relato (KITCHENHAM, 2004). Para análise dos dados, empregou-se a Espiral de Análise proposta por Creswell (2014). Os resultados evidenciaram uma categoria central, seguida de quatro subcategorias, que confirmam a escola como lugar privilegiado de aprendizagem docente, em quatro aspectos: na formação inicial, no desenvolvimento de atividades de ensino, pesquisa e extensão em cooperação com a escola; na formação continuada, quando reconhecidas as necessidades formativas dos professores; na realidade vivenciada na escola, onde as práticas são reconstruídas; e nos saberes experienciais compartilhados no meio escolar.EdUECE2023-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion'texto'application/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1090510.25053/redufor.v8.e10905 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 2448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9849https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9850https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10576https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10662Copyright (c) 2023 Jordane Lima Dias Oliveira, Augusto José Savedra Lima , Rosa Oliveira Marins Azevedohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Oliveira, Jordane Lima DiasLima , Augusto José SavedraAzevedo, Rosa Oliveira Marins2024-02-06T15:03:21Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10905Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-02-06T15:03:21Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The school as a privileged space for teacher learning La escuela como espacio privilegiado para el aprendizaje del profesor A escola como lugar privilegiado de aprendizagem docente |
title |
The school as a privileged space for teacher learning |
spellingShingle |
The school as a privileged space for teacher learning Oliveira, Jordane Lima Dias Saberes do docente. Processos de ensino-aprendizagem. Revisão de Literatura. Formação de professores Revisão Sistemática de Literatura Teacher's knowledge. Teaching-learning processes. Literature review. El conocimiento del profesor. Procesos de enseñanza-aprendizaje. Revisión de literatura. |
title_short |
The school as a privileged space for teacher learning |
title_full |
The school as a privileged space for teacher learning |
title_fullStr |
The school as a privileged space for teacher learning |
title_full_unstemmed |
The school as a privileged space for teacher learning |
title_sort |
The school as a privileged space for teacher learning |
author |
Oliveira, Jordane Lima Dias |
author_facet |
Oliveira, Jordane Lima Dias Lima , Augusto José Savedra Azevedo, Rosa Oliveira Marins |
author_role |
author |
author2 |
Lima , Augusto José Savedra Azevedo, Rosa Oliveira Marins |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Jordane Lima Dias Lima , Augusto José Savedra Azevedo, Rosa Oliveira Marins |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes do docente. Processos de ensino-aprendizagem. Revisão de Literatura. Formação de professores Revisão Sistemática de Literatura Teacher's knowledge. Teaching-learning processes. Literature review. El conocimiento del profesor. Procesos de enseñanza-aprendizaje. Revisión de literatura. |
topic |
Saberes do docente. Processos de ensino-aprendizagem. Revisão de Literatura. Formação de professores Revisão Sistemática de Literatura Teacher's knowledge. Teaching-learning processes. Literature review. El conocimiento del profesor. Procesos de enseñanza-aprendizaje. Revisión de literatura. |
description |
The objective of this study was to explain what research over the last five years has shown in relation to the school as a place of teaching learning. To this end, the Systematic Literature Review (SLR) was used as a method, in its three phases: planning, conducting and reporting (KITCHENHAM, 2004). For data analysis, the Analysis Spiral proposed by Creswell (2014) was used. The results showed a central category, followed by four subcategories, which confirm the school as a privileged place for teacher learning, in four aspects: in initial training, in the development of teaching, research and extension activities in cooperation with the school; in continuing education, when the training needs of teachers are recognized; in the reality experienced at school, where practices are reconstructed; and in the experiential knowledge shared in the school environment. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion 'texto' |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905 10.25053/redufor.v8.e10905 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v8.e10905 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9849 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/9850 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10576 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10905/10662 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10905 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329444592517120 |