Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Marcus de Souza
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611
Resumo: Needs analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages ​​for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study.
id UECE-3_3ef315c064d8b101ed514ec398a8f246
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/8611
network_acronym_str UECE-3
network_name_str Revista Linguagem em Foco (Online)
repository_id_str
spelling Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific PurposesPrincípios teóricos e metodológicos sobre análise de necessidades para planejamento de cursos de Línguas para Fins Específicos Análise de necessidadesLínguas para fins específicosNecessidades de aprendizagemSituação-alvoLinFENeeds analysisLanguages for specific purposesLearning needsTarget situationLinFENeeds analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages ​​for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study.A análise de necessidades torna-se característica-chave para planejar qualquer curso baseado em uma abordagem de Línguas para Fins Específicos (LinFE), pois o foco central deste diagnóstico é identificar as reais necessidades de aprendizagem e da situação-alvo dos aprendizes. Isso posto, este artigo tem por objetivo discutir premissas teóricas sobre análise de necessidades ao considerá-la como a base primária de planejamento e organização de cursos com abordagem LinFE, seja em línguas materna ou estrangeira, a partir de uma revisão crítica e bibliográfica sobre o assunto (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991;  DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). O artigo também se detém sobre  os vários instrumentos para a realização da análise de necessidades, como questionários, entrevistas, observação, coleta de dados, textos usados nos cursos, consulta informal com patrocinadores, aprendizes, entre outros. A discussão no artigo pontua que, além da análise de necessidades do aprendiz, considera-se, também, como pressuposto para qualquer curso de LinFE: o conhecimento da situação-alvo, os objetivos específicos relacionados às necessidades e a relação com o conhecimento da área de estudo do aprendiz.EdUECE2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/861110.46230/2674-8266-15-8611Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 92-110Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 92-110Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 92-110Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 92-1102674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8907https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8908Copyright (c) 2023 Marcus de Souza Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marcus de Souza2023-04-20T13:28:45Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8611Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2023-04-20T13:28:45Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
Princípios teóricos e metodológicos sobre análise de necessidades para planejamento de cursos de Línguas para Fins Específicos
title Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
spellingShingle Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
Araújo, Marcus de Souza
Análise de necessidades
Línguas para fins específicos
Necessidades de aprendizagem
Situação-alvo
LinFE
Needs analysis
Languages for specific purposes
Learning needs
Target situation
LinFE
title_short Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
title_full Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
title_fullStr Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
title_full_unstemmed Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
title_sort Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
author Araújo, Marcus de Souza
author_facet Araújo, Marcus de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Marcus de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Análise de necessidades
Línguas para fins específicos
Necessidades de aprendizagem
Situação-alvo
LinFE
Needs analysis
Languages for specific purposes
Learning needs
Target situation
LinFE
topic Análise de necessidades
Línguas para fins específicos
Necessidades de aprendizagem
Situação-alvo
LinFE
Needs analysis
Languages for specific purposes
Learning needs
Target situation
LinFE
description Needs analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages ​​for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611
10.46230/2674-8266-15-8611
url https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611
identifier_str_mv 10.46230/2674-8266-15-8611
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8907
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8908
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Marcus de Souza Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Marcus de Souza Araújo
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 92-110
Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 92-110
Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 92-110
Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 92-110
2674-8266
2176-7955
reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Linguagem em Foco (Online)
collection Revista Linguagem em Foco (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv linguagememfoco@uece.br||
_version_ 1797068886967844864