Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Linguagem em Foco (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611 |
Resumo: | Needs analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study. |
id |
UECE-3_3ef315c064d8b101ed514ec398a8f246 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/8611 |
network_acronym_str |
UECE-3 |
network_name_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific PurposesPrincípios teóricos e metodológicos sobre análise de necessidades para planejamento de cursos de Línguas para Fins Específicos Análise de necessidadesLínguas para fins específicosNecessidades de aprendizagemSituação-alvoLinFENeeds analysisLanguages for specific purposesLearning needsTarget situationLinFENeeds analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study.A análise de necessidades torna-se característica-chave para planejar qualquer curso baseado em uma abordagem de Línguas para Fins Específicos (LinFE), pois o foco central deste diagnóstico é identificar as reais necessidades de aprendizagem e da situação-alvo dos aprendizes. Isso posto, este artigo tem por objetivo discutir premissas teóricas sobre análise de necessidades ao considerá-la como a base primária de planejamento e organização de cursos com abordagem LinFE, seja em línguas materna ou estrangeira, a partir de uma revisão crítica e bibliográfica sobre o assunto (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). O artigo também se detém sobre os vários instrumentos para a realização da análise de necessidades, como questionários, entrevistas, observação, coleta de dados, textos usados nos cursos, consulta informal com patrocinadores, aprendizes, entre outros. A discussão no artigo pontua que, além da análise de necessidades do aprendiz, considera-se, também, como pressuposto para qualquer curso de LinFE: o conhecimento da situação-alvo, os objetivos específicos relacionados às necessidades e a relação com o conhecimento da área de estudo do aprendiz.EdUECE2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/861110.46230/2674-8266-15-8611Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 92-110Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 92-110Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 92-110Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 92-1102674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8907https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8908Copyright (c) 2023 Marcus de Souza Araújohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Marcus de Souza2023-04-20T13:28:45Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/8611Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2023-04-20T13:28:45Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes Princípios teóricos e metodológicos sobre análise de necessidades para planejamento de cursos de Línguas para Fins Específicos |
title |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes |
spellingShingle |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes Araújo, Marcus de Souza Análise de necessidades Línguas para fins específicos Necessidades de aprendizagem Situação-alvo LinFE Needs analysis Languages for specific purposes Learning needs Target situation LinFE |
title_short |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes |
title_full |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes |
title_fullStr |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes |
title_full_unstemmed |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes |
title_sort |
Theoretical principles on needs analysis for designing courses on Languages for Specific Purposes |
author |
Araújo, Marcus de Souza |
author_facet |
Araújo, Marcus de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Marcus de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Análise de necessidades Línguas para fins específicos Necessidades de aprendizagem Situação-alvo LinFE Needs analysis Languages for specific purposes Learning needs Target situation LinFE |
topic |
Análise de necessidades Línguas para fins específicos Necessidades de aprendizagem Situação-alvo LinFE Needs analysis Languages for specific purposes Learning needs Target situation LinFE |
description |
Needs analysis becomes a key feature to plan any course based on a Languages for Specific Purposes (acronym in Portuguese: LinFE) approach. The main focus of this diagnosis is to identify the real learning needs and the target situation of the learners. This article aims to discuss theoretical assumptions about needs analysis since it becomes the primary basis for planning and organizing courses on a LinFE approach, such as Portuguese or foreign languages. It is based on a critical and bibliographic review on the subject (HOLMES, 1981; HUTCHINSON; WATERS, 1987; ROBINSON, 1991; DUDLEY-EVANS; ST. JOHN, 1998). The article also focuses on several instruments for carrying out the needs analysis, such as questionnaires, interviews, observation, data collection, texts used in the courses, informal consultation with sponsors, apprentices, among others. In addition to analyzing the learner's needs, the discussion points out that it is still considered as a presupposition for any LinFE course: the knowledge of the target situation, the specific objectives related to the needs and the relationship with the learner's knowledge of the area of study. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611 10.46230/2674-8266-15-8611 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611 |
identifier_str_mv |
10.46230/2674-8266-15-8611 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8907 https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/8611/8908 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcus de Souza Araújo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcus de Souza Araújo https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 92-110 Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 92-110 Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 92-110 Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 92-110 2674-8266 2176-7955 reponame:Revista Linguagem em Foco (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
collection |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
linguagememfoco@uece.br|| |
_version_ |
1797068886967844864 |