Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Linguagem em Foco (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997 |
Resumo: | This interview initiates a round of debates with associations of professors and teachers of Portuguese as foreign/additional language which aims to discuss the research field, education and the work of professionals involved in the area. To begin with, in 2021, we interviewed two presidents of Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Dra. Idalena Oliveira Chaves (UFMG) and Dr. Henrique Leroy (UFMG), respectively in charge of the association in 2017-2021 and 2021 to date. In order to present and discuss the perspective of the association regarding teacher education in the area of Portuguese as a foreign/additional language and the employment of teachers in the labor market, eight questions were suggested to the interviewees after initial contact. Then, a few additional comments were added by the interviewers. In such manner, we highlight dialogues, attitudes and stances that associations in this area may push to the forefront in order to bring those in the labor market (with different bonds to the profession) closer to actions that bolster the institutionalization of the work of the Portuguese as foreign/additional language teacher. |
id |
UECE-3_4a7c7011bcf35431d48e959667b211a4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/9997 |
network_acronym_str |
UECE-3 |
network_name_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)Intersecções entre percursos profissionais e associações: Entrevista com a Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)Português como língua adicionalAssociação de professoresFormação de professoresTrabalho docentePortuguese as Additional LanguagesAssociations of TeachersTeacher Educationteacher's professional activitiesThis interview initiates a round of debates with associations of professors and teachers of Portuguese as foreign/additional language which aims to discuss the research field, education and the work of professionals involved in the area. To begin with, in 2021, we interviewed two presidents of Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Dra. Idalena Oliveira Chaves (UFMG) and Dr. Henrique Leroy (UFMG), respectively in charge of the association in 2017-2021 and 2021 to date. In order to present and discuss the perspective of the association regarding teacher education in the area of Portuguese as a foreign/additional language and the employment of teachers in the labor market, eight questions were suggested to the interviewees after initial contact. Then, a few additional comments were added by the interviewers. In such manner, we highlight dialogues, attitudes and stances that associations in this area may push to the forefront in order to bring those in the labor market (with different bonds to the profession) closer to actions that bolster the institutionalization of the work of the Portuguese as foreign/additional language teacher.Esta entrevista abre uma rodada de diálogos com associações de professores de português como língua estrangeira/adicional com o propósito de refletir sobre o campo de pesquisa, a formação e a atuação de professores na área. Para a primeira conversa, entrevistamos em 2021 dois presidentes da Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Profa. Dra. Idalena Oliveira Chaves (Universidade Federal de Viçosa) e Prof. Dr. Henrique Leroy (Universidade Federal de Minas Gerais), à frente da associação nos mandatos de 2017-2021 e 2021-atual, respectivamente. Após contato inicial, foram propostas oito perguntas respondidas por e-mail por ambos os professores que, somadas a comentários adicionais dos entrevistadores, visaram apresentar e discutir a perspectiva da associação quanto à formação de professores de PLE/PLA e a atuação desses profissionais no mercado de trabalho. Dessa forma, pretendemos elucidar debates, atitudes e posicionamentos que associações de professores na área podem encaminhar à sociedade, de forma mais ampla, com o intuito de aproximar profissionais atuantes no mercado de trabalho (nos mais distintos vínculos) de ações que procurem construir institucionalidades para a atuação de professores de português como língua estrangeira/adicional.EdUECE2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/999710.46230/2674-8266-15-9997Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 306-321Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 306-321Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 306-321Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 306-3212674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8928https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8929Copyright (c) 2023 Idalena Oliveira Chaves , Henrique Rodrigues Leroy , Daniel dos Santos, Tatiana Martins Gabas, Bruna Frazattohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChaves , Idalena OliveiraLeroy , Henrique Rodriguesdos Santos, DanielGabas, Tatiana MartinsFrazatto, Bruna2023-04-20T13:28:45Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9997Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2023-04-20T13:28:45Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) Intersecções entre percursos profissionais e associações: Entrevista com a Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
title |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
spellingShingle |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) Chaves , Idalena Oliveira Português como língua adicional Associação de professores Formação de professores Trabalho docente Portuguese as Additional Languages Associations of Teachers Teacher Education teacher's professional activities |
title_short |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
title_full |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
title_fullStr |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
title_full_unstemmed |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
title_sort |
Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE) |
author |
Chaves , Idalena Oliveira |
author_facet |
Chaves , Idalena Oliveira Leroy , Henrique Rodrigues dos Santos, Daniel Gabas, Tatiana Martins Frazatto, Bruna |
author_role |
author |
author2 |
Leroy , Henrique Rodrigues dos Santos, Daniel Gabas, Tatiana Martins Frazatto, Bruna |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Chaves , Idalena Oliveira Leroy , Henrique Rodrigues dos Santos, Daniel Gabas, Tatiana Martins Frazatto, Bruna |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Português como língua adicional Associação de professores Formação de professores Trabalho docente Portuguese as Additional Languages Associations of Teachers Teacher Education teacher's professional activities |
topic |
Português como língua adicional Associação de professores Formação de professores Trabalho docente Portuguese as Additional Languages Associations of Teachers Teacher Education teacher's professional activities |
description |
This interview initiates a round of debates with associations of professors and teachers of Portuguese as foreign/additional language which aims to discuss the research field, education and the work of professionals involved in the area. To begin with, in 2021, we interviewed two presidents of Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Dra. Idalena Oliveira Chaves (UFMG) and Dr. Henrique Leroy (UFMG), respectively in charge of the association in 2017-2021 and 2021 to date. In order to present and discuss the perspective of the association regarding teacher education in the area of Portuguese as a foreign/additional language and the employment of teachers in the labor market, eight questions were suggested to the interviewees after initial contact. Then, a few additional comments were added by the interviewers. In such manner, we highlight dialogues, attitudes and stances that associations in this area may push to the forefront in order to bring those in the labor market (with different bonds to the profession) closer to actions that bolster the institutionalization of the work of the Portuguese as foreign/additional language teacher. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-07 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997 10.46230/2674-8266-15-9997 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997 |
identifier_str_mv |
10.46230/2674-8266-15-9997 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8928 https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8929 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 306-321 Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 306-321 Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 306-321 Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 306-321 2674-8266 2176-7955 reponame:Revista Linguagem em Foco (Online) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
collection |
Revista Linguagem em Foco (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
linguagememfoco@uece.br|| |
_version_ |
1797068886975184896 |