Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chaves , Idalena Oliveira
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Leroy , Henrique Rodrigues, dos Santos, Daniel, Gabas, Tatiana Martins, Frazatto, Bruna
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Linguagem em Foco (Online)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997
Resumo: This interview initiates a round of debates with associations of professors and teachers of Portuguese as foreign/additional language which aims to discuss the research field, education and the work of professionals involved in the area. To begin with, in 2021, we interviewed two presidents of Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Dra. Idalena Oliveira Chaves (UFMG) and Dr. Henrique Leroy (UFMG), respectively in charge of the association in 2017-2021 and 2021 to date. In order to present and discuss the perspective of the association regarding teacher education in the area of Portuguese as a foreign/additional language and the employment of teachers in the labor market, eight questions were suggested to the interviewees after initial contact. Then, a few additional comments were added by the interviewers. In such manner, we highlight dialogues, attitudes and stances that associations in this area may push to the forefront in order to bring those in the labor market (with different bonds to the profession) closer to actions that bolster the institutionalization of the work of the Portuguese as foreign/additional language teacher.
id UECE-3_4a7c7011bcf35431d48e959667b211a4
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/9997
network_acronym_str UECE-3
network_name_str Revista Linguagem em Foco (Online)
repository_id_str
spelling Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)Intersecções entre percursos profissionais e associações: Entrevista com a Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)Português como língua adicionalAssociação de professoresFormação de professoresTrabalho docentePortuguese as Additional LanguagesAssociations of TeachersTeacher Educationteacher's professional activitiesThis interview initiates a round of debates with associations of professors and teachers of Portuguese as foreign/additional language which aims to discuss the research field, education and the work of professionals involved in the area. To begin with, in 2021, we interviewed two presidents of Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Dra. Idalena Oliveira Chaves (UFMG) and Dr. Henrique Leroy (UFMG), respectively in charge of the association in 2017-2021 and 2021 to date. In order to present and discuss the perspective of the association regarding teacher education in the area of Portuguese as a foreign/additional language and the employment of teachers in the labor market, eight questions were suggested to the interviewees after initial contact. Then, a few additional comments were added by the interviewers. In such manner, we highlight dialogues, attitudes and stances that associations in this area may push to the forefront in order to bring those in the labor market (with different bonds to the profession) closer to actions that bolster the institutionalization of the work of the Portuguese as foreign/additional language teacher.Esta entrevista abre uma rodada de diálogos com associações de professores de português como língua estrangeira/adicional com o propósito de refletir sobre o campo de pesquisa, a formação e a atuação de professores na área. Para a primeira conversa, entrevistamos em 2021 dois presidentes da Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Profa. Dra. Idalena Oliveira Chaves (Universidade Federal de Viçosa) e Prof. Dr. Henrique Leroy (Universidade Federal de Minas Gerais), à frente da associação nos mandatos de 2017-2021 e 2021-atual, respectivamente. Após contato inicial, foram propostas oito perguntas respondidas por e-mail por ambos os professores que, somadas a comentários adicionais dos entrevistadores, visaram apresentar e discutir a perspectiva da associação quanto à formação de professores de PLE/PLA e a atuação desses profissionais no mercado de trabalho. Dessa forma, pretendemos elucidar debates, atitudes e posicionamentos que associações de professores na área podem encaminhar à sociedade, de forma mais ampla, com o intuito de aproximar profissionais atuantes no mercado de trabalho (nos mais distintos vínculos) de ações que procurem construir institucionalidades para a atuação de professores de português como língua estrangeira/adicional.EdUECE2023-04-07info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziphttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/999710.46230/2674-8266-15-9997Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 306-321Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 306-321Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 306-321Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 306-3212674-82662176-7955reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8928https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8929Copyright (c) 2023 Idalena Oliveira Chaves , Henrique Rodrigues Leroy , Daniel dos Santos, Tatiana Martins Gabas, Bruna Frazattohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessChaves , Idalena OliveiraLeroy , Henrique Rodriguesdos Santos, DanielGabas, Tatiana MartinsFrazatto, Bruna2023-04-20T13:28:45Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/9997Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfocoPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/oailinguagememfoco@uece.br||2674-82662176-7955opendoar:2023-04-20T13:28:45Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
Intersecções entre percursos profissionais e associações: Entrevista com a Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
title Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
spellingShingle Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
Chaves , Idalena Oliveira
Português como língua adicional
Associação de professores
Formação de professores
Trabalho docente
Portuguese as Additional Languages
Associations of Teachers
Teacher Education
teacher's professional activities
title_short Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
title_full Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
title_fullStr Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
title_full_unstemmed Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
title_sort Intersections between professional pathways and associations: Interview with Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE)
author Chaves , Idalena Oliveira
author_facet Chaves , Idalena Oliveira
Leroy , Henrique Rodrigues
dos Santos, Daniel
Gabas, Tatiana Martins
Frazatto, Bruna
author_role author
author2 Leroy , Henrique Rodrigues
dos Santos, Daniel
Gabas, Tatiana Martins
Frazatto, Bruna
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Chaves , Idalena Oliveira
Leroy , Henrique Rodrigues
dos Santos, Daniel
Gabas, Tatiana Martins
Frazatto, Bruna
dc.subject.por.fl_str_mv Português como língua adicional
Associação de professores
Formação de professores
Trabalho docente
Portuguese as Additional Languages
Associations of Teachers
Teacher Education
teacher's professional activities
topic Português como língua adicional
Associação de professores
Formação de professores
Trabalho docente
Portuguese as Additional Languages
Associations of Teachers
Teacher Education
teacher's professional activities
description This interview initiates a round of debates with associations of professors and teachers of Portuguese as foreign/additional language which aims to discuss the research field, education and the work of professionals involved in the area. To begin with, in 2021, we interviewed two presidents of Associação Mineira de Professores de Português como Língua Estrangeira (AMPPLIE), Dra. Idalena Oliveira Chaves (UFMG) and Dr. Henrique Leroy (UFMG), respectively in charge of the association in 2017-2021 and 2021 to date. In order to present and discuss the perspective of the association regarding teacher education in the area of Portuguese as a foreign/additional language and the employment of teachers in the labor market, eight questions were suggested to the interviewees after initial contact. Then, a few additional comments were added by the interviewers. In such manner, we highlight dialogues, attitudes and stances that associations in this area may push to the forefront in order to bring those in the labor market (with different bonds to the profession) closer to actions that bolster the institutionalization of the work of the Portuguese as foreign/additional language teacher.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-07
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997
10.46230/2674-8266-15-9997
url https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997
identifier_str_mv 10.46230/2674-8266-15-9997
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8928
https://revistas.uece.br/index.php/linguagememfoco/article/view/9997/8929
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Linguagem em Foco Scientific Journal; Vol. 15 No. 1 (2023): General subject papers; 306-321
Linguagem em Foco; Vol. 15 Núm. 1 (2023): Número atemático; 306-321
Revista Linguagem em Foco; Vol. 15 No 1 (2023): Número atemático; 306-321
Revista Linguagem em Foco; v. 15 n. 1 (2023): Número atemático; 306-321
2674-8266
2176-7955
reponame:Revista Linguagem em Foco (Online)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Revista Linguagem em Foco (Online)
collection Revista Linguagem em Foco (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Linguagem em Foco (Online) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv linguagememfoco@uece.br||
_version_ 1797068886975184896